How to Cite
Ospina Hincapié, P. A. (2010). Education, a route of vital and meaningful experiences. Latinoamericana De Estudios Educativos, 6(1), 11–27. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/5694

Authors

Paula Andrea Ospina Hincapié
Institución Educativa Naranjal, Chinchiná (Caldas). Universidad de Caldas
paulaoh-15@hotmail.com

Abstract

A reflection about the concept of education as a human category, loaded with sense and meaning is presented in this article. Besides, education facing multiple resistances, uncertainties and new proposals emerging in the present times which vindicate the classroom as a space for social-cultural exchange where evaluative behaviors occur and are tightly related with the requests, conflicts and influences of society and cuclture, are investigated. Then some reflections about the immersion of globalization in the living and learning processes which generate ruptures and separations and where the epicenter is coverage and quality to prepare the student in the achievement of competences and skills are developed. Conclusions about the construction of students’ growth and development possibilities from spaces that produce ethicality, considering the subjects and the curriculum as the route of education in permanent construction and reflection facing the ruptures and bets that transform institutions are provoked.

Amador Pineda, L.H. & Arias Arteaga, G. (2004). Educación, Sociedad y Cultura.. Manizales. Universidad Católica de Manizales.

Barcena, F. & Mélich, J-C. (2000.). La educación como acontecimiento ético. Natalidad, narración y hospitalidad. Barcelona: Paidós.

Burgos Acosta, J.J. (2009). Entre la reproducción y la resistencia del sistema político en la formación escolar. [Obra de investigación]. Bogotá.

Cajiao, F. (1997). “Cosas, signos y lenguajes”. Revista La alegría de Enseñar, 32. [Cali: Fundación FES].

Camargo, R. & Gaona, P.F. (). Ética y educación. Santafé de Bogotá: Magisterio.

Castro Alegret, P.L. (2002). Cómo la familia cumple su función educativa. Ciudad de la Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Fermoso, P. (1985). Teoría de la educación. Una interpretación antropológica. Barcelona: CEAC.

Ferriére. A. (1982). La Escuela Activa. 2º ed.ición. Barcelona: Herder.

Ferry, G. (1991). El trayecto de la formación. Los enseñantes entre la teoría y la práctica. Universidad Nacional Autónoma de México. Escuela Nacional de estudios profesionales Itzcala. Barcelona. Ediciones Paidós Educador.

Gadamer, H.G. (2000). La educación es educarse. Barcelona: Paidós.

Gadamer, H.G. (1993). Verdad y método I. Salamanca: Sígueme.

Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Paidós.

Gómez Mendoza, M.A. (1996). No sólo tiza y tablero. Santafé de Bogotá: Magisterio.

Johnson, D., Holubec, E. & Johnson, R. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires: Paidós.

López Jiménez, E. (1998). Retos para la construcción curricular. Santafé de Bogotá: Mesa Redonda Magisterio.

Mejía Jiménez, M.R. (2006). Educación(es) en la(s) globalización(es) I. Entre el pensamiento único y la nueva crítica. Santafé de Bogotá: Ediciones Desde Abajo.

Mélich, J-C. (s.f.). Del extraño al cómplice. La educación en la vida cotidiana. Barcelona: Arthropos.

Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Santafé de Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Morin, E. (2004). El método VI. La ética. Madrid: Cátedra.

Niño Mesa, F. de J. (1998). Antropología Pedagógica. Intención, voluntad y afectividad. Bogotá: Magisterio.

Orozco Silva, L.E. (1999). La formación integral. Mito y realidad. Santafé de Bogotá: Universidad de los Andes.

Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar profesionalización y razón pedagógica. Barcelona: Grao.

Romero Ibáñez, P. (2004). “Evaluación y procesos de pensamiento para el aprendizaje significativo”. Revista Educación y pedagogía, 10.

Serrano, V. et al. (eds.). (2004). Ética y globalización. Cosmopolitismo, responsabilidad y diferencia en un mundo global. Madrid: Biblioteca Nueva.

Vásquez Rodríguez, F. (2005). Rostros y máscaras de la comunicación. Bogotá: Ed Kimpres..

Zambrano, A. (2000). La mirada del sujeto educable. La pedagogía y la cuestión del otro. Santiago de Cali: Nueva Biblioteca Pedagógica.

Zuleta, E. (2001). Educación y democracia. Un campo de combate: un campo de combate. Medellín: Hombre Nuevo Editores.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |