Como Citar
Anguera Cerarols, C. (2014). -. Latinoamericana De Estudios Educativos, 10(1), 67–86. Recuperado de https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/4955

Autores

Carles Anguera Cerarols
Universitat Autónoma de Barcelona
carles.anguera@uab.cat

Resumo

-

Anguera, C. (2011). “Una investigació sobre les representacions del futur en l’alumnat d’educació secundària”. En: Pagès, J. i Santisteban, A. (coords.). Les qüestions socialment vivies i l’ensenyament de les ciències socials (pp. 93-102). Bellaterra: Servei de publicacions UAB.

________. (2013). “Una investigación sobre cómo enseñar el futuro en la educación secundaria”. Enseñanza de las Ciencias Sociales. Revista de investigación, No. 12, pp. 27-35.

________. (2014). “Perquè educar per al futur?”. Perspectiva Escolar, No. 373, pp. 34-38.

Anguera, C. & Santisteban, A. (2012). “El concepto de futuro en la enseñanza de las Ciencias Sociales y su influencia en la participación democrática”. En: De Alba, N., García, F.F. & Santisteban, A. (eds.). Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las ciencias sociales (pp. 391-400).Vol 1. Sevilla: Díada Editora S.L.

________. (2013). “Las representaciones del futuro del alumnado. Un aspecto fundamental de la enseñanza de las ciencias sociales y de la educación para la ciudadanía”. Íber, Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, No. 73, pp. 81-89.

Audigier, F. (ed.) (1997). Concepts, modèles, raisonnements. Actes du huitième colloque. Didactiques de l’histoire, de la géographie, des sciences sociales. Paris: INRP.

Bas, E. (1999). Prospectiva. Cómo usar el pensamiento sobre el futuro. Barcelona: Ariel.

Bell, W. (1997). Foundations of futures studies. Vol. 1: History, Purposes, and Knowledge. New Brunswick: Transaction Publishers.

Brown, M. (1984). “Young people and the future”. Educational Review, No. 3, Vol. 36, pp. 303-315.

Brunstad, P.O. (2002). Longing for Belonging: Youth culture in Norway. En: Gidley, G. &Inayatullah, S. (eds.). Youth futures: comparative research and transformative visions (pp. 143-154). Westport: Praeger.

Cano, J. (2011). “Les audiències públiques als nois i noies de Barcelona”. Infància. Butlletí dels professionals de la infància i l’adolescència, No. 52. En: http://www.gencat.cat/benestarsocialifamilia/publica/butlletiDGAIA/num52/audiencies-publiques.htm

Cantril, H. (1965). The pattern of Human Concerns. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.

Carr, E.H. (2003). ¿Qué es la historia? Barcelona: Ariel.

Danziger, K. (1963). “Ideology and utopia in South Africa: a methodological contribution to the sociology of knowledge”. British Journal of Sociology, No. 1, Vol. 14, pp. 59-76.

Eckersley, R. (1999). “Dreams and expectations: young people’s expected and preferred futures and their significance for education”. Futures, No. 1, Vol. 31, pp. 73-90.

Fontana, J. (1982). Historia. Análisis del pasado y proyecto social.Barcelona: Crítica.

Gidley, J. (1998). “Prospective youth visions through imaginative education”. Futures, No. 5, Vol. 30, pp. 395-408.

Gidley, J. & Hampson, G. (2005). “The evolution of futures in school education”. Futures, No. 4, Vol. 37, pp. 255-271.

Gidley, J. & Inayatullah, S. (eds.). (2002).Youth futures: comparative research and transformative visions. Westport: Praeger.

González Monfort, N., Henríquez, R., Pagès, J. & Santisteban, A. (2010). “Empatía histórica para un presente cambiante. La enseñanza y el aprendizaje de la comprensión histórica a través de una experiencia didáctica”. En: Pagès, J. & Gónzalez Monfort, N. (coords.). La construcció de les identitats i l’ensenyament de les Ciències Socials de la Geografia i de la Història (pp. 145-157). Bellaterra: UAB Servei de Publicacions.

Griffith, P.P. (1974). “Teaching the twenty-first century in a twentieth-century high school”. En: Toffler, A. Learning for Tomorrow: The role of the future in education (pp. 197-216). New York: Random House.

Head, S. (2002). “I don’t care about the future (If I can’t influence it)”. En: Gidley, G. &Inayatullah, S. (eds.). Youth futures: comparative research and transformative visions (pp. 209-216). Westport: Praeger.

Henley Centre. (1991). Young Eyes: Children’s vision of the future environment. London: Henley Centre for Forecasting.

Hicks, D. (1991). “Preparing for the millennium: Reflections on the need for the futures education”. Futures, No. 6, Vol. 23, pp. 623-636.

________. (1998). “Identifying sources of hope in postmodern times”. En: Hicks, D. & Slaughter, R. (eds.). Futures Education. World Yearbook of Education 1998 (pp. 217-230). London: Kogan Page.

________. (2006). Lessons for the future. The Missing Dimensions in Education. Oxford: Trafford Publishing.

________. (2007). “Lessons for the Future: a geographical contribution”. Geography, No. 3, Vol. 92, pp. 179-188.

Hicks, D. & Holden, C. (1995). Visions of the Future: Why we need to teach for tomorrow. Stoke-on-Trent: Trentham Books.

Hicks, D. & Slaughter, R. (eds.) (1998). Futures Education. World Yearbook of Education 1998. London: Kogan Page.

Hideg, E. & Novaky, E. (2002).“The future orientation of Hungarian youth in the years of the transformation”. En: Gidley, G. & Inayatullah, S. (eds.). Youth futures: comparative research and transformative visions (pp. 123-129). Westport: Praeger.

Hobsbawm, E. (1998). Sobre la historia. Barcelona: Ed. Crítica.

Holden, C. (1989). “Teaching about the future with younger children”. En: Slaugther, R. (ed.).Studying the future: an introductory Reader. Canberra: Commission for the Future and Bicentennial Authority.

Hutchinson, F. (1998). “Young people’s hopes and fears for the future”. En: Hicks, D. & Slaughter, R. (eds.). Futures Education. World Yearbook of Education 1998 (pp. 133-148). London: Kogan Page.

Inayatullah, S. (1998). “Macrohistory and futures studies”. Futures, No. 5, Vol. 30, pp. 381-394.

________. (2000). “Deconstructing the year 2000”. Futures, No. 1, Vol. 32, pp. 7-15.

________. (2002). “Youth, scenarios, and metaphors of the future”. En: Gidley, G. & Inayatullah, S. (eds.). Youth futures: comparative research and transformative visions (pp. 229-236). Westport: Praeger.

Jackson, C., Burchsted, S.& Itzkan, S. (2002). “Learning with an Active Voice: Children and Youth creating preferred futures”. En: Gidley, G. & Inayatullah, S. (eds.). Youth futures: comparative research and transformative visions (pp. 197-208). Westport: Praeger.

Johnson, L. (1987). “Children’s visions of the future”. The futurist, No. 3, Vol. 21, pp. 36-40.

Lautier, N. (1997a). Enseigner l’histoire au lycée. Paris: Colín.

________. (1997b). À la recontre de l’historie. Paris: Presses Universitaries du Septentrion.

Le Goff, J. (1991). Pensar la historia. Modernidad, presente, progreso. Barcelona: Paidós.

Livingstone, D. (1983). Intellectual and popular images of the educational and social future. Class Ideologies and Educational Futures. London: Falmer Press.

Moscovici, S. (1984). “The phenomenon of social representations”. En: Farr, R.M. & Moscovici, S. (eds.). Social representations (pp. 3-70). Cambridge: Cambridge University Press.

Oehlers, A.L. (2002). “Imagining the future: Youth in Singapore”. En: Gidley, G. & Inayatullah, S. (eds.). Youth futures: comparative research and transformative visions (pp. 111-121). Westport: Praeger.

Ornauer, H., Wiberg, H., Sicinski, A. & Galtung, J. (eds.) (1976). Images of the world in the Year 2000. Atlantic Highlands, NJ: Humanities Press.

Oscarsson, V. (1996). “Pupil’s views of the future”. En: Osler, A. Rathenow, H.-F. & Starkey, H. (eds.).Teaching for citizenship in Europe.Stoke-on-Trent, Trentham Books.

Pagès, J. (1989). “Aproximación a un currículum sobre el tiempo histórico”. En: Rodríguez Frutos, J. (ed.). Enseñar historia. Nuevas propuestas (pp. 107-138). Barcelona: Laia/Cuadernos de Pedagogía.

________. (2004a). Com volem la Barcelona del futur? Proposta didàctica per a l’estudi del passat, el present i el futur de la ciutat. Barcelona: Ed. Conèixer Barcelona. Ajuntament de Barcelona.

________. (2004b). “Tiempos de cambios... ¿cambios de tiempos? Sugerencias para la enseñanza y el aprendizaje del tiempo histórico a inicios del siglo XXI”. Coleção Textos de Graduação, Vol. 3, pp. 35-53. Brasil: UCSAL - Centro de Estudos do Imaginário Contemporâneo.

Pagès, J. & Santisteban, A. (2008). “Cambios y continuidades: Aprender la Temporalidad Histórica”. En: Jara, M.A. (comp.). Enseñanza de la historia. Debates y propuestas (pp. 91-124). Rio Negro: EDUCO.

Reed, M.S. et al. (2009). “Using scenarios to explore UK upland futures”. Futures, No. 9, Vol. 41, pp. 619-630.

Rogers, M. (1998). “Student responses to learning about the futures”. En: Hicks, D. & Slaughter, R. (eds.). Futures Education. World Yearbook of Education 1998 (pp. 203-216). London: Kogan Page.

Rubin, A. (2002). “Reflections upon the late-modern transition as seen in the images of the future held by young finns”. En: Gidley, G. & Inayatullah, S. (eds.). Youth futures: comparative research and transformative visions (pp. 99-109). Westport: Praeger.

Rubin, A. & Linturi, H. (2001). “Transition in the making. The images of the future in education and decision-making”. Futures, No. 3-4, Vol. 33, pp. 267-305.

Rüsen, J. (2001). What is Historical Consciousness? - A Theoretical Approach to Empirical Evidence. Canadian Historical Consciousness: Therotical Frameworks. Vancouver: University of British Columbia.

Santisteban, A. (1994). “Democràcia, creativitat i aprenentatge de futurs”. Guix. Elements d’Acció Educativa, No. 210, pp. 13-18.

________. (2006). “Une proposition conceptuelle pour la recherche et l’enseignement du temps historique”. Le Cartable de Clio (GDH, Éditions LEP, Lausanne), No. 6, pp. 77-90.

________. (2007). “Una investigación sobre cómo se aprende a enseñar el tiempo histórico”. Enseñanza de las Ciencias Sociales. Revista de Investigación, No. 6, pp. 19-29.

Santisteban, A. & Anguera, C. (2013). “Las imágenes del futuro en los medios de comunicación y su influencia en la enseñanza de las ciencias sociales”. En: Díaz Matarranz, J.J., Santisteban, A. & Cascajero, A. (eds.). Medios de comunicación y pensamiento crítico. Nuevas formas de interacción social (pp. 253-267). Alcalá: Universidad de Alcalá, Servicio de Publicaciones.

________. (2014). “Education for the future: estado de la cuestión de la investigación y de la innovación desde la enseñanza de las Ciencias Sociales”. En: Pagès, J. & Santisteban, A. (coords.). Una mirada al pasado y un proyecto de futuro. Investigación e innovación en didáctica de las ciencias sociales (pp. 659-668). Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions.

Santisteban, A. (coord.), Fondevila, J. & Sánchez, F. (2010). “L’Estudi de l’associacionisme i la construcció d’una identitat local”. En: Pagès, J. & Gónzalez, N. (coords.). La construcció de les idetnitats i l’ensenyament de les Ciències Socials de la Geografia i de la Història (pp. 129-133). Bellaterra: UAB Servei de Publicacions.

Sardar, Z. (2010). “Welcome to postnormal times”. Futures, No. 5, Vol. 42, pp. 435-444.

Seixas, P. (2006). Benchmarks of Historical Thinking: A framework for Assessment in Canada. The historical thinking project. Canada.

Serra Del Pino, J. (1998).“The challenge of teaching future studies”. The American behavioral scientist, No. 3, Vol. 42, pp. 484-492.

Slaughter, R. (1988). “Futuros”. En: Hicks, D. (comp.). Educación para la paz (pp. 247-262). Madrid: Ed. Morata.

________. (1991). “Changing images of future in 20th century”. Futures, June, pp. 499-515.

________. (1994). “Why we should care for future generations now”. Futures, No. 10, Vol. 26, pp. 1075-1085.

________. (1998). “The knowledge base of futures studies”. En: Hicks, D. & Slaughter, R. (eds.). Futures Education. World Yearbook of Education 1998 (pp. 39-54). London: Kogan Page.

Stewart, C. (2002). “Re-Imagining Your Neighborhood: a Model fo Futures Education”. En: Gidley, G. & Inayatullah, S. (eds.). Youth futures: comparative research and transformative visions (pp. 187-196). Westport: Praeger.

Toffler, A. (1974). Learning for Tomorrow: The role of the future in education. New York: Random House.

UCAS / Forum for the Future. (2007). The future leaders survey 2006/2007. En: http://www.forumforthefuture.org/project/future-leaders-survey-200607/overview

________. (2008). The future leaders survey 2007/2008. En: http://www.forumforthefuture.org/project/future-leaders-survey-200708/overview

Von Weizsäcker, C.F. (1970).“Ideas sobre el futuro del mundo tecnológico”. En: Jungk, R. et al. La humanidad del año 2000 (pp. 15-32). Caracas: Monte Ávila Editores.

Whitaker, P. (1997). Primary schools and the future. Celebration, Challenges and Choices. Buckingham: Open University Press.

Downloads

Não há dados estatísticos.
Sistema OJS - Metabiblioteca |