How to Cite
Anguera Cerarols, C. (2014). Educating for the future in secondary education. Latinoamericana De Estudios Educativos, 10(1), 67–86. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/4955

Authors

Carles Anguera Cerarols
Universitat Autónoma de Barcelona
carles.anguera@uab.cat

Abstract

Educating for the future is the goal of all education, although the future is the missing dimension in most of the teaching cycles. This article presents a theoretical framework on which the work of the future in education is supported and specifically the work in Social Sciences –History, Geography and Civics. It also explains how this temporality category can be worked with the students, which are the most important elements, and which has been the most relevant research. Finally, some results of a pioneer investigation that inquired with students on the images of the future and then developed a didactic sequence which allowed its work, is presented.

Anguera, C. (2011). “Una investigació sobre les representacions del futur en l’alumnat d’educació secundària”. En: Pagès, J. i Santisteban, A. (coords.). Les qüestions socialment vivies i l’ensenyament de les ciències socials (pp. 93-102). Bellaterra: Servei de publicacions UAB.

________. (2013). “Una investigación sobre cómo enseñar el futuro en la educación secundaria”. Enseñanza de las Ciencias Sociales. Revista de investigación, No. 12, pp. 27-35.

________. (2014). “Perquè educar per al futur?”. Perspectiva Escolar, No. 373, pp. 34-38.

Anguera, C. & Santisteban, A. (2012). “El concepto de futuro en la enseñanza de las Ciencias Sociales y su influencia en la participación democrática”. En: De Alba, N., García, F.F. & Santisteban, A. (eds.). Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las ciencias sociales (pp. 391-400).Vol 1. Sevilla: Díada Editora S.L.

________. (2013). “Las representaciones del futuro del alumnado. Un aspecto fundamental de la enseñanza de las ciencias sociales y de la educación para la ciudadanía”. Íber, Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, No. 73, pp. 81-89.

Audigier, F. (ed.) (1997). Concepts, modèles, raisonnements. Actes du huitième colloque. Didactiques de l’histoire, de la géographie, des sciences sociales. Paris: INRP.

Bas, E. (1999). Prospectiva. Cómo usar el pensamiento sobre el futuro. Barcelona: Ariel.

Bell, W. (1997). Foundations of futures studies. Vol. 1: History, Purposes, and Knowledge. New Brunswick: Transaction Publishers.

Brown, M. (1984). “Young people and the future”. Educational Review, No. 3, Vol. 36, pp. 303-315.

Brunstad, P.O. (2002). Longing for Belonging: Youth culture in Norway. En: Gidley, G. &Inayatullah, S. (eds.). Youth futures: comparative research and transformative visions (pp. 143-154). Westport: Praeger.

Cano, J. (2011). “Les audiències públiques als nois i noies de Barcelona”. Infància. Butlletí dels professionals de la infància i l’adolescència, No. 52. En: http://www.gencat.cat/benestarsocialifamilia/publica/butlletiDGAIA/num52/audiencies-publiques.htm

Cantril, H. (1965). The pattern of Human Concerns. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.

Carr, E.H. (2003). ¿Qué es la historia? Barcelona: Ariel.

Danziger, K. (1963). “Ideology and utopia in South Africa: a methodological contribution to the sociology of knowledge”. British Journal of Sociology, No. 1, Vol. 14, pp. 59-76.

Eckersley, R. (1999). “Dreams and expectations: young people’s expected and preferred futures and their significance for education”. Futures, No. 1, Vol. 31, pp. 73-90.

Fontana, J. (1982). Historia. Análisis del pasado y proyecto social.Barcelona: Crítica.

Gidley, J. (1998). “Prospective youth visions through imaginative education”. Futures, No. 5, Vol. 30, pp. 395-408.

Gidley, J. & Hampson, G. (2005). “The evolution of futures in school education”. Futures, No. 4, Vol. 37, pp. 255-271.

Gidley, J. & Inayatullah, S. (eds.). (2002).Youth futures: comparative research and transformative visions. Westport: Praeger.

González Monfort, N., Henríquez, R., Pagès, J. & Santisteban, A. (2010). “Empatía histórica para un presente cambiante. La enseñanza y el aprendizaje de la comprensión histórica a través de una experiencia didáctica”. En: Pagès, J. & Gónzalez Monfort, N. (coords.). La construcció de les identitats i l’ensenyament de les Ciències Socials de la Geografia i de la Història (pp. 145-157). Bellaterra: UAB Servei de Publicacions.

Griffith, P.P. (1974). “Teaching the twenty-first century in a twentieth-century high school”. En: Toffler, A. Learning for Tomorrow: The role of the future in education (pp. 197-216). New York: Random House.

Head, S. (2002). “I don’t care about the future (If I can’t influence it)”. En: Gidley, G. &Inayatullah, S. (eds.). Youth futures: comparative research and transformative visions (pp. 209-216). Westport: Praeger.

Henley Centre. (1991). Young Eyes: Children’s vision of the future environment. London: Henley Centre for Forecasting.

Hicks, D. (1991). “Preparing for the millennium: Reflections on the need for the futures education”. Futures, No. 6, Vol. 23, pp. 623-636.

________. (1998). “Identifying sources of hope in postmodern times”. En: Hicks, D. & Slaughter, R. (eds.). Futures Education. World Yearbook of Education 1998 (pp. 217-230). London: Kogan Page.

________. (2006). Lessons for the future. The Missing Dimensions in Education. Oxford: Trafford Publishing.

________. (2007). “Lessons for the Future: a geographical contribution”. Geography, No. 3, Vol. 92, pp. 179-188.

Hicks, D. & Holden, C. (1995). Visions of the Future: Why we need to teach for tomorrow. Stoke-on-Trent: Trentham Books.

Hicks, D. & Slaughter, R. (eds.) (1998). Futures Education. World Yearbook of Education 1998. London: Kogan Page.

Hideg, E. & Novaky, E. (2002).“The future orientation of Hungarian youth in the years of the transformation”. En: Gidley, G. & Inayatullah, S. (eds.). Youth futures: comparative research and transformative visions (pp. 123-129). Westport: Praeger.

Hobsbawm, E. (1998). Sobre la historia. Barcelona: Ed. Crítica.

Holden, C. (1989). “Teaching about the future with younger children”. En: Slaugther, R. (ed.).Studying the future: an introductory Reader. Canberra: Commission for the Future and Bicentennial Authority.

Hutchinson, F. (1998). “Young people’s hopes and fears for the future”. En: Hicks, D. & Slaughter, R. (eds.). Futures Education. World Yearbook of Education 1998 (pp. 133-148). London: Kogan Page.

Inayatullah, S. (1998). “Macrohistory and futures studies”. Futures, No. 5, Vol. 30, pp. 381-394.

________. (2000). “Deconstructing the year 2000”. Futures, No. 1, Vol. 32, pp. 7-15.

________. (2002). “Youth, scenarios, and metaphors of the future”. En: Gidley, G. & Inayatullah, S. (eds.). Youth futures: comparative research and transformative visions (pp. 229-236). Westport: Praeger.

Jackson, C., Burchsted, S.& Itzkan, S. (2002). “Learning with an Active Voice: Children and Youth creating preferred futures”. En: Gidley, G. & Inayatullah, S. (eds.). Youth futures: comparative research and transformative visions (pp. 197-208). Westport: Praeger.

Johnson, L. (1987). “Children’s visions of the future”. The futurist, No. 3, Vol. 21, pp. 36-40.

Lautier, N. (1997a). Enseigner l’histoire au lycée. Paris: Colín.

________. (1997b). À la recontre de l’historie. Paris: Presses Universitaries du Septentrion.

Le Goff, J. (1991). Pensar la historia. Modernidad, presente, progreso. Barcelona: Paidós.

Livingstone, D. (1983). Intellectual and popular images of the educational and social future. Class Ideologies and Educational Futures. London: Falmer Press.

Moscovici, S. (1984). “The phenomenon of social representations”. En: Farr, R.M. & Moscovici, S. (eds.). Social representations (pp. 3-70). Cambridge: Cambridge University Press.

Oehlers, A.L. (2002). “Imagining the future: Youth in Singapore”. En: Gidley, G. & Inayatullah, S. (eds.). Youth futures: comparative research and transformative visions (pp. 111-121). Westport: Praeger.

Ornauer, H., Wiberg, H., Sicinski, A. & Galtung, J. (eds.) (1976). Images of the world in the Year 2000. Atlantic Highlands, NJ: Humanities Press.

Oscarsson, V. (1996). “Pupil’s views of the future”. En: Osler, A. Rathenow, H.-F. & Starkey, H. (eds.).Teaching for citizenship in Europe.Stoke-on-Trent, Trentham Books.

Pagès, J. (1989). “Aproximación a un currículum sobre el tiempo histórico”. En: Rodríguez Frutos, J. (ed.). Enseñar historia. Nuevas propuestas (pp. 107-138). Barcelona: Laia/Cuadernos de Pedagogía.

________. (2004a). Com volem la Barcelona del futur? Proposta didàctica per a l’estudi del passat, el present i el futur de la ciutat. Barcelona: Ed. Conèixer Barcelona. Ajuntament de Barcelona.

________. (2004b). “Tiempos de cambios... ¿cambios de tiempos? Sugerencias para la enseñanza y el aprendizaje del tiempo histórico a inicios del siglo XXI”. Coleção Textos de Graduação, Vol. 3, pp. 35-53. Brasil: UCSAL - Centro de Estudos do Imaginário Contemporâneo.

Pagès, J. & Santisteban, A. (2008). “Cambios y continuidades: Aprender la Temporalidad Histórica”. En: Jara, M.A. (comp.). Enseñanza de la historia. Debates y propuestas (pp. 91-124). Rio Negro: EDUCO.

Reed, M.S. et al. (2009). “Using scenarios to explore UK upland futures”. Futures, No. 9, Vol. 41, pp. 619-630.

Rogers, M. (1998). “Student responses to learning about the futures”. En: Hicks, D. & Slaughter, R. (eds.). Futures Education. World Yearbook of Education 1998 (pp. 203-216). London: Kogan Page.

Rubin, A. (2002). “Reflections upon the late-modern transition as seen in the images of the future held by young finns”. En: Gidley, G. & Inayatullah, S. (eds.). Youth futures: comparative research and transformative visions (pp. 99-109). Westport: Praeger.

Rubin, A. & Linturi, H. (2001). “Transition in the making. The images of the future in education and decision-making”. Futures, No. 3-4, Vol. 33, pp. 267-305.

Rüsen, J. (2001). What is Historical Consciousness? - A Theoretical Approach to Empirical Evidence. Canadian Historical Consciousness: Therotical Frameworks. Vancouver: University of British Columbia.

Santisteban, A. (1994). “Democràcia, creativitat i aprenentatge de futurs”. Guix. Elements d’Acció Educativa, No. 210, pp. 13-18.

________. (2006). “Une proposition conceptuelle pour la recherche et l’enseignement du temps historique”. Le Cartable de Clio (GDH, Éditions LEP, Lausanne), No. 6, pp. 77-90.

________. (2007). “Una investigación sobre cómo se aprende a enseñar el tiempo histórico”. Enseñanza de las Ciencias Sociales. Revista de Investigación, No. 6, pp. 19-29.

Santisteban, A. & Anguera, C. (2013). “Las imágenes del futuro en los medios de comunicación y su influencia en la enseñanza de las ciencias sociales”. En: Díaz Matarranz, J.J., Santisteban, A. & Cascajero, A. (eds.). Medios de comunicación y pensamiento crítico. Nuevas formas de interacción social (pp. 253-267). Alcalá: Universidad de Alcalá, Servicio de Publicaciones.

________. (2014). “Education for the future: estado de la cuestión de la investigación y de la innovación desde la enseñanza de las Ciencias Sociales”. En: Pagès, J. & Santisteban, A. (coords.). Una mirada al pasado y un proyecto de futuro. Investigación e innovación en didáctica de las ciencias sociales (pp. 659-668). Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions.

Santisteban, A. (coord.), Fondevila, J. & Sánchez, F. (2010). “L’Estudi de l’associacionisme i la construcció d’una identitat local”. En: Pagès, J. & Gónzalez, N. (coords.). La construcció de les idetnitats i l’ensenyament de les Ciències Socials de la Geografia i de la Història (pp. 129-133). Bellaterra: UAB Servei de Publicacions.

Sardar, Z. (2010). “Welcome to postnormal times”. Futures, No. 5, Vol. 42, pp. 435-444.

Seixas, P. (2006). Benchmarks of Historical Thinking: A framework for Assessment in Canada. The historical thinking project. Canada.

Serra Del Pino, J. (1998).“The challenge of teaching future studies”. The American behavioral scientist, No. 3, Vol. 42, pp. 484-492.

Slaughter, R. (1988). “Futuros”. En: Hicks, D. (comp.). Educación para la paz (pp. 247-262). Madrid: Ed. Morata.

________. (1991). “Changing images of future in 20th century”. Futures, June, pp. 499-515.

________. (1994). “Why we should care for future generations now”. Futures, No. 10, Vol. 26, pp. 1075-1085.

________. (1998). “The knowledge base of futures studies”. En: Hicks, D. & Slaughter, R. (eds.). Futures Education. World Yearbook of Education 1998 (pp. 39-54). London: Kogan Page.

Stewart, C. (2002). “Re-Imagining Your Neighborhood: a Model fo Futures Education”. En: Gidley, G. & Inayatullah, S. (eds.). Youth futures: comparative research and transformative visions (pp. 187-196). Westport: Praeger.

Toffler, A. (1974). Learning for Tomorrow: The role of the future in education. New York: Random House.

UCAS / Forum for the Future. (2007). The future leaders survey 2006/2007. En: http://www.forumforthefuture.org/project/future-leaders-survey-200607/overview

________. (2008). The future leaders survey 2007/2008. En: http://www.forumforthefuture.org/project/future-leaders-survey-200708/overview

Von Weizsäcker, C.F. (1970).“Ideas sobre el futuro del mundo tecnológico”. En: Jungk, R. et al. La humanidad del año 2000 (pp. 15-32). Caracas: Monte Ávila Editores.

Whitaker, P. (1997). Primary schools and the future. Celebration, Challenges and Choices. Buckingham: Open University Press.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |