How to Cite
Vargas López, H. H. (2024). Building peace speeches with the radio novel: "Sayings, sayings and misfortunes of the school". Latinoamericana De Estudios Educativos, 18(2). Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/7199

Authors

Hernán Humberto Vargas López
Universidad de Caldas
hernan.vargas@ucaldas.edu.co

Abstract

The radio soap opera is a radio resource with a large audience in the 40s, 50s and 60s in Colombia; in this article, it is intended to show it as a cultural artifact through which it is possible to collectively configure speeches of peace in the rural educational context of the municipality of Marquetalia, Caldas, an issue that is in progress. That said, it is announced that this report is part of a broader project, in which, making use of various instruments such as in-depth interviews, minutes of field visits, and anecdotes, a corpus of speeches is organized from which Relevant categories are highlighted for the understanding of peace in the context of rural schools, and with which a radio soap opera chapter script is elaborated with the participation of actors from rural educational institutions, and nine more that are in process in said route.  The results so far give credibility to the radio soap opera as a resource to communicate results and configure speeches of peace with the communities, and to ideas such as everyday peace and imperfect peace that are appreciated in the speeches in the rural educational communities consulted.

Ávila, A. (2011). Radio ficción educativa. Tres proyectos de creación. (Trabajo de maestría). Universidad de Sevilla. Master Oficial en Guion, Narrativa y Creatividad Audio Visual. https://www.researchgate.net/publication/277269296_Radioficcion_educativa_tres_proyectos_de_creacion
Bollnow, O. (2001). Introducción a la filosofía del conocimiento. La comprensión previa y la experiencia de lo nuevo. Amorrortu Editores.
Cruz, M. y Lazcano, L. (2016). La Radionovela como herramienta pedagógica para la enseñanza de la historia de México en el tercer año de secundaria. (Tesis de pregrado). Universidad Pedagógica Nacional de Ciudad de México. Licenciatura en Pedagogía. En: http://200.23.113.51/pdf/31867.pdf
Cruz, J. y Taborda, J. (2014). Hacia un giro fenomenológico - hermenéutico en la pedagogía. El asunto de la experiencia en la pedagogía. Revista Folios (1) 39, 161-171. https://doi.org/10.17227/01234870.39folios161.171
Decreto 2805 (julio 31 de 2008) Reglamento de servicio de Radiodifusión sonora y se dictan otras disposiciones. https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?id=1804291
Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Paidós.
Galtung, J. (2003). Paz por medios pacíficos. Paz y conflicto, desarrollo y civilización.
Gernika Gogoratus.
Gur-Ze’ev, I. (2010). Philosophy of peace education in a postmetaphysical era. En G. Salomon, y E. Cairns, Handbook on Peace Education pp.171-186. Taylor y Francis Group.
Jay, M. (2003). La crisis de la experiencia en la época postsubjetiva. Universidad Diego Portales.
Jay, M. (2009). Cantos de experiencia. Variaciones modernas sobre un tema universal. Paidós.
Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia I. Revista Educación Y Pedagogía (2) 18, 43-51. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/19065
Lederach, J. P. (2000). El abecé de la paz y los conflictos. Catarata.
López, M. (2021). La paz como campo de estudio En: M. H. Sánchez, L. Delgado, y J. Quintero, Hilando capacidades políticas para las transiciones en los territorios pp. 69-78. Universidad de Caldas.
Meijueiro, J. (2004). La radionovela educativa. Amores entre el rio y la playa. Un recurso efectivo en la lucha contra el sida. Revista Desicio 2 (3) 47-49. https://www.crefal.org/decisio/images/pdf/decisio_9/decisio9.pdf.
Munive-Pacheco, A., et.al. (2018). La radionovela como práctica pedagógica para el aprendizaje de lectura en básica primaria. Revista Cultura, Educación y Sociedad, 9 (3), 645-654 https://1library.co/document/q7567jnz-radionovela-practica-pedagogica-aprendizaje-lectura-basica-primaria.html
Muñoz, F. y Molina, B (2010). Una Cultura de Paz compleja y conflictiva. La búsqueda de equilibrios dinámicos. Revista de Paz y Conflictos 2 (3), 44-61 https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=205016387004
Muñoz, F. (2004). La paz. En Molina, B y Muñoz, F (Eds.). Manual de paz y conflictos.
Universidad de Granada.
Nicolescu, B. (2002). La transdisciplina. Manifiesto. Du Rocher.
Osorio-Pérez, F. (2014). Identidades rurales en perspectiva territorial Dinámicas cambiantes en tiempos de crisis. Veredas- Revista del pensamiento sociológico 28 (3), 559-597. https://veredasojs.xoc.uam.mx/index.php/veredas/article/view/343/340
Pereira-Vieira, C., Zwierewicz, M y González-Velasco, J (2020) Complejidad, transdisciplinariedad y ecoformación en la aproximación de las escuelas rurales a la vida en el campo y a las demandas globales. Revista Brasileira de Educação do Campo (2) 5, 1-30. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8328
Reyes, J. (1999). Una visión de la radio educativa en Bolivia. Revista Ciencia y Cultura (5) 3, 22-30. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33231999000100004
Ricoeur, P. (2002). Del texto a la acción. Ensayos de Hermenéutica II. México: Fondo de Cultura Económica.
Salcedo, I. (2010). Radio – reflexión: una alternativa de instrucción popular. (Tesis de pregrado) Pontificia Universidad Javeriana, Facultad de Comunicación y Lenguaje. Bogotá. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/5573/tesis619.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia.
Taborda, J., Loaiza, Y. y Nieto, L. (2022). Fenomenología del encuentro. Inédito.
Thompson, J. (2002). Ideología y cultura moderna. Teoría crítica social en la era de la comunicación de masas. Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco.
Trujillo, P. (2013). La radionovela como una práctica didáctica para prevenir adicciones. (Tesina). Universidad Nacional Autónoma de México. Facultad de Ciencias Políticas y Sociales. http://132.248.9.195/ptd2014/enero/0707411/0707411.pdf
Universidad Veracruzana. Dirección General de Vinculación. (2022). Radionovelas comunitarias educativas. https://www.uv.mx/vinculacion/radionovelas-comunitarias-educativas/.
Uribe, D., (2019). Las Radionovelas en Colombia. (Podcasts). En: https://www.dianauribe.fm/historia-de-la-radio/9
Van Manen, M. (2016). Fenomenología de la práctica. Editorial Universidad del Cauca.
Varios, A. (2013). Constitución Política de La República de Colombia de 1991. Linkgua Ediciones.
Zuluaga, A. (2022). La radio como medio educativo en la U de A. En: https://udearroba.udea.edu.co/home/la-radio-como-medio-educativo/.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |