How to Cite
Loaiza Zuluaga, . Y. E. (2006). How to approach the study of the actitudes and behaviors from a historical perspective. Latinoamericana De Estudios Educativos, 2(2), 115–129. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/5783

Authors

Yasaldez Eder Loaiza Zuluaga
Universidad de Caldas. Manizales
yasaldez@ucaldas.edu.co

Abstract

The present article tries to define the form of approaching the history of the mentalities as an alternative to recognize and understand the attitudes and behaviors of teachers, as well as their roles in the institutions. Now, to locate the territory of the mentalities, it is necessary to recognize what has been the advance and journey that this historiographical trend, which seek to shortly describe in this text, starting off from their origins in the positions of Bloch and Febvre.

Ariès, P. (1978). La historia de las Mentalidades, La Nueva historia. París: MEN.

Barros, C. (1993). Problemas actuales de la historia. III Jornadas de Estudios Históricos. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Bloch, M. (1986). Apología de la Historia o el Oficio del Historiador. Barquisimeto, Venezuela: Colección Fondo Editorial Lola de Fuenmayor.

Cabrera, M. Á. (2001). Historia, Lenguaje y Teoría de la Sociedad. España: Ediciones Frónesis.

Carr, E. (1999). ¿Qué es la Historia? Barcelona, España: Editorial Ariel.

Casanova, J. (1991). La historia Social y los Historiadores. Barcelona, España: Editorial Crítica.

De Certeau, M. (1986). La Escritura de la Historia. México: Universidad Iberoamericana.

———————. (2000). La Invención de lo Cotidiano. México: Universidad Iberoamericana.

Duby, G. (1970). Historia Social e Historia de las Mentalidades. Barcelona, España: La Edad Media.

Febvre, L. (1975). Combates por la Historia. Barcelona, España: Ediciones Ariel.

González, L. (1988). El Oficio del Historiador. Michoacán, México: El Colegio de Michoacán.

Gonzalez, M. (2002). Módulo Metodología Historia Social. Tunja, Colombia: Doctorado en Ciencias de la Educación.

———————. (2000). De las Mentalidades a lo Imaginario. Las Escuelas Históricas actuales. Documento de trabajo. Bogotá, Colombia: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Le Goff J, (1980). Hacer la Historia. III, Barcelona: Ediciones Ariel.

Quijano, L. F. & Suárez, M. (1985). “Los Maestros Cara a Cara”. Bogotá: Revista Educación y Cultura No. 3.

Ramírez, R. (2005). Historia local: Experiencias, Métodos y Enfoques. Medellín, Colombia: Ediciones la Carreta Histórica, Universidad de Antioquia.

Tuiler, G. & Tular, J. (1989). Cómo Preparar un Trabajo de Historia. Barcelona, España: Oikos-tau, S.A.

Tuñon de Lara, M. (1993). ¿Por qué la Historia? Barcelona, España: Ediciones Salvat.

Vainfas, R. (1996). “Historia de las Mentalidades a la Historia Cultural”. Brasil: Universidad Federal de Fluminense. En: Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura No. 23.

Vovelle, Michel. (1985). Ideologías y Mentalidades. Barcelona: Ediciones Ariel.

———————. (1989). La Mentalidad Revolucionaria. Barcelona, España: Grupo Editorial Grijalbo.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |