Authors
Abstract
This study reveals senses that contribute to a better understanding of the role of research in teacher training, to help in understanding the fundamental theoretical framework for the definition of public policy for higher education, and particularly regarding the relationship between research and the development of the individuals in training. A methodological design travels from superficial or naïve interpretation to deep or critical interpretation, through four phases arranged in the manner of a hermeneutic circle. The study innovatively combines and articulates the descriptive and comprehensive analysis in order to conclude the meanings given to research by faculty and undergraduate students at the Universidad de Caldas. The way back to life is taken on the bridge that is fundamentally constructed by the authors at the base, those being: Paul Ricoeur and Algirdas Greimas.
Keywords:
References
Feyerabend, Paul. (1993) ¿Por qué no platón? Madrid: Tecnos.
García F., Ibáñez, J. y Alvira, F. (comps.). (1993). El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza Editorial.
Greimas, Algirdas Julien. (1971). Semántica Estructural: investigación metodológica. Madrid: Editorial Gredos.
Lakatos, Imre. (1981). Matemáticas, Ciencia y Epistemología. Madrid: Alianza Editorial.
López Jiménez, Nelson. (2005). La deconstrucción curricular. Neiva: Universidad Surcolombiana.
Popper, Karl Raimund. (1982). La lógica de la investigación científica. Madrid: Editorial Tecnos S.A.
Portela Guarín, Henry. (2007, Octubre 19-21). Artículo: “La Dialéctica de Lo Curricular y Lo Formativo: una Relación Indisoluble”. Seminario Docencia Universitaria: Currículo y Evaluación, Maestría en Educación, Universidad de Caldas.
Restrepo, Bernardo y otros. (2004). Investigación-acción educativa. Una estrategia de transformación de la práctica pedagógica de los maestros. Bogotá: Editorial Santillana.
Restrepo Gómez, Bernardo. (2002a). Investigación en educación. Programa de especialización en Teoría, Métodos y Técnicas de investigación social. Módulo 7. Bogotá: ARFO Editores e impresores.
________. (2005). Pedagogía de la Investigación. Programa Fortalecimiento de la cultura investigativa, la investigación formativa en la educación superior. Boletín No. 6. Universidad la Gran Colombia. División de Investigaciones.
________. (2006). La investigación en la formación de los docentes: tres planos, tres funciones. Memorias Congreso internacional de educación, investigación y formación docente – escritos. Medellín: Universidad de Antioquia.
Ricoeur, Paul. (1996). Sí mismo como otro. Madrid: Siglo XXI España Editores S.A.
________. (2002) Del Texto a la Acción: ensayos sobre hermenéutica. México: Fondo de Cultura Económica.
Ríos Saavedra, Teresa. (2005). La hermenéutica reflexiva en la investigación educacional. Revista Enfoques Educacionales, 7(1): 51-66.
Sampieri, R. H.; Collado, C. F. y Lucio, P. B. (2007). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Sánchez Buitrago, Jorge Oswaldo. (2007). Seminario de Maestría en Educación II cohorte. Manizales: Universidad de Caldas.
Sandoval Casilimas, Carlos A. (2002). Programa de Especialización en teoría, métodos y técnicas de investigación social. Investigación cualitativa. Módulo 4. Bogotá: ICFES.
Stenhouse, Lawrence. (1987). La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata.
Toulmin, S. (1972) La comprensión humana. Volumen I: El uso colectivo y la evolución de los conceptos, Madrid, Alianza, 1977, p. 170
Zuluaga, Olga Lucía. (1988). “Pedagogía, didáctica y enseñanza”. Revista Educación y Cultura, No. 14. Bogotá. FECODE.