How to Cite
Tamayo A., Óscar E., Sánchez B., C. A., & Buriticá A., O. C. (2010). The elementary school teachers’ conception of nature and science. Latinoamericana De Estudios Educativos, 6(1), 133–169. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/5700

Authors

Óscar Eugenio Tamayo A.
Universidad de Caldas. Manizales
oscar.tamayo@ucaldas.edu.co
Carlos Arturo Sánchez B.
Universidad de Caldas. Manizales
oscar.tamayo@ucaldas.edu.co
Olga Clemencia Buriticá A.
Universidad de Caldas. Manizales
olgacle44@gmail.com

Abstract

The conception that a group of Elementary School teachers in Manizales (Colombia) have about Nature and Science were studied. A mixed research design was carried out in which the quantitative analysis did not show meaningful differences between the different emphases as far as the Nature and Science conception teachers had. The qualitative analysis permitted to give sense and meaning to the conception teachers have about this matter.

Abell, S.K., Bryan, L.A. & Anderson, M.A. (1998). “Investigating preserviceelementary science teacher reflexive thinking using integrated media case-based instruction in elementary science teacher preparation”. Scienceeducation, 82(4), 491-509.

Abd-El-khalick, F. & Lederman, N. (2000).“Improving Science Teacher`s Conceptions of Nature of Science: A Critical Review of the Literature”. International Journal of Science Education, 22(7), 665-701.

Adúriz-Bravo, A., Espinet, M., Salazar, I., Badillo, E., Mena, N., Tamayo, O. & Trujillo, J. (2001). Ideas on the nature of science in prospective teachers for early childhood education.In: Memories 25ª ATEE annual conference.Barcelona.

Acevedo, J.A. & Acevedo, P. (2001). “Creencias sobre la naturaleza de la ciencia. Un estudio con titulados universitarios en formación inicial para ser profesores de educación secundaria”. Revista Iberoamericana de Educación, 1-27.http://www.rieoei.org/deloslectores/244Acevedo.PDF

Acevedo, J.A., Vásquez, A., Martín, M., Oliva, J.M., Acevedo, P.; Paixao, M.F. & Monassero, M.A. (2005). “Naturaleza de la ciencia y educación científica para la participación ciudadana. Una revisión crítica”. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2(2), 121-140.

Alonso, T.J. (1997). Motivar para el aprendizaje. Barcelona: Edebe.

Bachelard, G. (1994). La Formación del Espíritu Científico. México: Siglo XXI.

Bell, R.L. & Lederman, N.G. (2003). Understanding of the nature of science and decision making on science and technology based issues. Science Education, 87(3), 352-377.

Carey, S. (1985). Conceptual change in childhood. Cambridge, Mass: MIT Press.

Carey, S. (1992). Cognitive Models of Science.Minneapolis: Universidadde MinnesptaPress.

Cajas, (1999). “Public understanding of scienc: using technology to enhance school science in everyday life”. International Journal of Science Education, 21(7), 765-773.

Casado, A. & Begoña, S. (2008). De los principios a los valores. Recuperado de URL: http://www.jano.es/jano/humanidades/medicas/antonio/casado/da/rocha/begona/simon/cortadi/principios/valores/_f-303+iditem-2803+idtabla-4 [Consultado el 26 de mayo de 2008].

Chalmers, A. F. (1997). Qué es esa cosa llamada ciencia? Madrid: Siglo XXI.

Chevellard, Y. (1985). La transposition didactique. Grenoble: La pensée souvage.

Chevallard, Y. (1991). La transposition didactique. Du savoir savant au savoir enseigné. Argentina: Aique.

Chi, M. (1992).“Conceptual change within and across ontological categories: Examplesfrom learning and discovery in science”. In: R.N.Giere (ed.), CognitiveModels of Science. Minneapolis: Universidadde Minnespta Press.

Claxton, G. (1984).Vivir y aprender. Alianza: Madrid.

Cobern, W.W. & Loving, C.C. (1998).“The Card Exchange: Introducing The Philosophy of Science”. In: W.F. McComas (ed.), The Nature of Science in Science Education (pp. 73-82). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.

Cross, R.T. (1999). “The public understanding of science: implications for education”. International Journal of Science Education, 21(7), 699-702.

Duschl, R. (1995). “Más allá del conocimiento: los desafíos epistemológicos y sociales de la enseñanza mediante el cambio conceptual”. Enseñanza de las ciencias, 13(1), 3-14.

Fensham & Harlem. (1999). “School scienceand public understanding of science”.International Journal of Science Education, 21(7), 755-763.

Flórez, O.R. (1994). Hacia una pedagogía del conocimiento. Santafé de Bogotá: McGraw-Hill.

Gess-Newsome, J. (1999). “Pedagogical content knowledge. An introduction”. In: J. Gess-Newsome&N.G. Lederman (eds.), Examaining pedagogical content knowledge.The construct and its implications for science education.Dordrecht: Kluwer Academic Publisher.

Giere, R. (1992). La explicación de la ciencia. Un acercamiento cognoscitivo. México: Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología.

Giordan, A.& Vicchi, G. de. (1995).Los Orígenes del Saber. De las Concepciones personales a los Conceptos Científicos. Sevilla: Diada Editores.

Giordan, A., Raichuarg-Jean, M.D., Gagliardi, R. & Canay, A. (1988). Conceptosde Biología. Barcelona: Labor.

Izquierdo, M. (2000). “Fundamentos epistemológicos”. En: F.J. Perales & P. Cañal,Didáctica de las Ciencias Experimentales (pp. 35-64). Alcoy, España: Marfil.

Jiménez-Alexandre, M. P. (2001). Modelos didácticos. En: P.F.J.Perales & P.Cañal (Dir.), Didáctica de las ciencias experimentales. Alcoy, España: Marfil.

Karmiloff-Smith, A. (1992).Beyond modularity.A developmental perspective on cognitive science. Cambridge,MA: MIT Press.

Kuhn, D. (1989). “Children and adults as intuitive scientists”.Psychological Review, 96, 674-689.

Kuhn, D., Amsel, E. &O’Loughlin, M. (1988).The development of scientific thinking skills. San Diego, CA: Academic Press.

Lakatos, I. (1989). La metodología de los programas de investigación científica. Madrid: Alianza.

Laudan, L. (1977).Progress and Its Problems, Towards a Theory of Scientific Growth, Berkeley University of California Press, USA.

Lee, Y.C. (2008). “Exploring the Roles and Nature of Science: A case study of severe acute respiratory syndrome”. International Journal of Science Education, 30(4), 515-541.

Manson, L. (1994). “Cognitive and metacognitive aspects in conceptual change by analogy”. Instructional Science, 22(3), 157-187.

Magnusson S., Krajcik, J. & Borko, H. (1999). “Nature, sources and developmentofpedagogical content knowledge for science teaching”. In: J. Gess-Newsome &N.G. Lederman (eds.),Examaining pedagogical content knowledge. The construct and its implications for science education. Dordrecht: Kluwer Academic Publisher.

Mattews, M. (1994). Science Teaching. The Role of History and Philosophy of Science.Londres: Routledge.

McComas, W. (1998). The Nature of Science in Science Education.Rationales and Strategies. Dordrecht/Boston/London: Kluwer Academic Publishers.

McComas, W.& Olson, J.K. (1998). “The Nature of Science in International ScienceEducation Standars Documents”.In: W.F. McComas (ed.), The Nature of Science in Science Education. Rationales and Strategies. Dordrecht/Boston/London: Kluwer Academic Publishers.

McComas, W.F., Clough, M.P. & Almazroa, H. (1998). “The Role and Character of the Nature of Science in Science Education”. In: W.F. McComas (ed.), The Nature of Science in Science Education. Rationales and Strategies. (pp. 3-39). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.

Matthews. M. (1994). Science teaching. The role of history and philosophy of science.NewYory/London: Routledge.

Mellado, V. (1999). “La investigación sobre la formación del profesorado de Ciencias Experimentales”. En: C. Martínez& S. García (eds.), La didáctica de las ciencias. Tendencias actuales. (pp. 45-76). Universidade da Coruña: Servicio de Publicaciones Universidade.

Nersessian, N. (1992).“How do scientist think? Capturing the dynamics of conceptual change in science”. In: R. Giere (ed.),Cognitive models in science. (pp 3-44).Menneapolis: University of Minnesota Press.

Nussbaum, J. (1989). Classroom conceptual change: philosophical perspectives. International Journal of Science Education, 11, 530–540.

Patronis, Potari & Spilioyopoulus. (1999). “ Student’s argumentation in decision-making on a socioscientific issue: implications for teaching”.International Journal of Science Education, 21(7), 745-754.

Porlán A.R., Rivero, G.A. & Martín del Pozo, R. (1998). “Conocimiento profesional yepistemología de los profesores, II: Estudios empíricos y conclusiones”. Enseñanza de las ciencias, 16(2), 271-288.

Pozo, J.I., Gómez, C.M., Limón, M. &Sanz, S.A. (1991). Procesos cognitivos en la comprensión de la ciencia: Las ideas de los adolescentes sobre la química. Madrid: CIDE.

Pozo, J.I. (1999). “Sobre las relaciones entre el conocimiento cotidiano de los alumnos y el conocimiento científico: Del cambio conceptual a la integración jerárquica”. Enseñanza de las Ciencias. Número extra. Junio.

Shulman, L.S. (1986). “Those who understand: knowledge growth in teaching”. Educational researcher, 15(2), 4-14.

Tamayo A. O. (2001). Evolución conceptual desde una perspectiva multidimensional.Aplicación al concepto de respiración. Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona.

Tamayo, O. E. & Orrego, M. (2005). “Aportes de la naturaleza de la ciencia y del contenido pedagógico del conocimiento para el campo conceptual de la educación en ciencias”. Educación y Pedagogía, 13(43), 13-25.

Thagard, P. (1992).Conceptual Revolutions. Princeton University press.

Vos &Reiding. (1999). “Public understanding of science as a separate subject in secondary school in the Netherlands”.International Journal of Science Education, 21(7), 711-719.

Tuzun, O. Y. y Topcu, M. S. (2008). “Relationships among Preservice Science Teachers´Epistemological Beliefs, Epistemological World Views, and Self-efficacy Beliefs”. International Journal of Science Education, 30(1), 65-85.

Vosniadou, S. (1994).“Capturing and modeling the process of conceptual change”.Learning and Instruction, 4, 45-69.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |