Authors
Abstract
This article presents the main results generated around the project ‘Quality of Education in Barranquilla’ carried out by Universidad del Norte, where, from the perspective of education for understanding (Gardner, 1997), the understanding of the relationship between the elements conforming the collective concept of ‘Quality of Education’ from the actors connected with the educational sector in Barranquilla is presended. The results were obtained from the application of a qualitative exploratory-descriptive scope in which 100 teachers, coordinators and educational institutions principals of the Barranquilla District in the Elementary. Middle and High school levels were interviewed, about what they understood as quality education.
Keywords:
References
Berger, P. & Luckmann, T. (2003). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu editores.
Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Edición Visor.
_______. (1987). La importancia de la educación. Barcelona: Paidós.
Calvo, F. (1999). “Estudio semántico del tratamiento de la innovación tecnológica en la prensa española”. En: http://www.prbb.org/quark/17/default.htm. [consultado el 1 de octubre de 2010].
Callejas, Ma. M. (2007). “Investigación en educación y pedagogía”. En: http://www.banrepcultural. org/blaavirtual/educacion/expedocen/expedocen2.htm. [consultado el 1 de octubre de 2010].
Chávez, D. (2001). “Conceptos y técnicas de recolección de datos en la investigación jurídica social”. En: http://www.buscalegis.ccj.ufsc.br/revistas/index.php/buscalegis/article/viewFile/12542/12106. [consultado el 20 de septiembre de 2010].
Gardner, H. (1994). Inteligencia múltiples: la teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.
_________. (1999). Mentes extraordinarias: cuatro retratos para descubrir nuestra propia excepcionalidad. Barcelona: Paidós.
_________. (1997). La mente no escolarizada: cómo piensan los niños y cómo deberían enseñar las escuelas. Barcelona: Paidós.
_________. (2000). La educación de la mente y el conocimiento de las disciplinas: lo que todos los estudiantes deberían comprender. Barcelona: Paidós.
Hernández, R. et al. (2007). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill
Krippendorff, K. (2005). “Computing Krippendorff’s alpha-reliability”. En: http://www.asc.upenn.edu/usr/krippendorff/webreliability2.pdf. [consultado el 22 de septiembre de 2010].
Lucca, N. y Berríos, R. (2003). Investigación cualitativa en educación y ciencias sociales. San Juan: Publicaciones Puertorriqueñas Editores.
Patton, M. (1990). Qualitative evaluation and research methods. Newbury Park, CA: Sage.
Salvador, M. (2003). “Análisis de correspondencias”. En: http://www.5campus.com/leccion/correspondencias. [consultado el 25 de septiembre de 2010].
Stone, M. (Comp.). (1999). La enseñanza para la comprensión: vinculación entre la investigación y la práctica. Buenos Aires: Paidós.