How to Cite
Cuellar Alzate, Y., & Tamayo Alzate, O. E. (2011). Pedagogical obstacles of three preschool teachers in initial training. Latinoamericana De Estudios Educativos, 7(2), 121–138. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/5044

Authors

Yenny Cuellar Alzate
Universidad Santiago de Cali
yecu1@yahoo.com
Oscar Eugenio Tamayo Alzate
Universidad de Caldas. Manizales
oscar.tamayo@ucaldas.edu.co

Abstract

This study describes comprehensively the pedagogical obstacles three teachers in initial training found. It is a theory based on systematic qualitative research methodology in the social sciences emphasizing on the generation of theory from data. To identify the obstacles, observational measures about pedagogical practices with preschool children were carried out: videos, audios and field notes. besides an interview applied to a focus group. Two basic analysis tools for this type of research were used: i) questions formulation and ii) constant comparison. The qualitative analysis of information in the processes of open, and selective coding allowed the obstacles to be classified in four groups: creativity, discipline, the concept of child, and the training process.

Astolfi, J. (1997). Aprender en la escuela. Chile: Dolmen.

Bedoya, J. (2008). Pedagogía:¿enseñar a pensar? Bogotá: ECOE.

Bacherlard, G. (1993). La formación del espíritu científico. México: Siglo XXI editorres.

Buendía, L., Colás, P. & Hernández, F. (1997). Métodos de investigación en psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill.

Callejas, M., Corredor, V. & Tamayo, Ó. (2002). “Didáctica y docencia”. Revista docencia universitaria, Vol. 3. pp. 99-140. Universidad Industrial de Santander.

Camillioni, A. (2001). Los obstáculos epistemológicos en la enseñanza. Madrid: Gedisa.

Cañal, P., Pozuelos, F. & Travé, G. (2005). Proyecto curricular investigando nuestro mundo (6-12): antecedentes. Sevilla: Díada.

Cañal, P., Criado, A., Ruiz, N. & Herzel, C. (2008). Obstáculos y dificultades del maestro en el diseño de unidades didácticas de enfoque investigador: el inventario general de obstáculos. Almería: Universidad de Almería.

Coffey, A. & Atkinson, P. (2003). Encontrar el sentido a los datos cualitativos: estrategias complementarias de investigación. Medellín: Universidad de Antioquia.

Cubero, C. (2004). “La disciplina en el aula: reflexiones en torno a los proceso de comunicación”. Revista electrónica: actualidades investigativas en educación, Vol. 4, No 2. En: http://revista.inie.ucr.ac.cr/articulos/2-2004/comunicacion.php.

de la Torre, S. (1995). Creatividad aplicada: recursos para una formación creativa. Barcelona: Praxis.

Gadamer, H. (1977). Verdad y método. México: Editorial Sígueme Salamanca.

Goetz, J. & LeCompte, M. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: MORATA.

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2007). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Hoyuelos, A. (2006). La estética en el pensamiento y obra pedagógica de Loris Malaguzzi. Barcelona: OCTAEDRO.

Meirieu, P. (2004). En la escuela hoy. Barcelona: OCTAEDRO.

Mockus, A., Hernández, C., Granés, J., Charun, J. & Castro, M. (1995). Las fronteras de la escuela. Bogotá: Magisterio.

Perafán, G. (1997). Pensamiento docente y práctica pedagógica: una investigación sobre el pensamiento de los docentes. Bogotá: Magisterio.

Perrenoud, P. (2001-2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar: profesionalización y razón pedagógica. Barcelona: GRAÓ.

Strauss, A. & Corbin, J. (1998-2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: CONTUS-Universidad de Antioquia.

Zambrano, A. (2003). “El lugar de la pedagogía en la formación”. Revista de educación y pensamiento,. Diciembre de 2003, aAño 8, No.º 10. Colegio hispanoamericano Santiago de Cali.

___________. (2006). Los hilos de la palabra: pedagogía y didáctica. Bogotá: Magisterio.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |