Authors
Abstract
This article derived from the research project: Pedagogical Practices and Academic Performance: A View from the professors and students of two health faculties in Manizales. An ethnographic study which accounts for the way professors give meaning to their pedagogical practices and the relationship and implications that are evident from their speeches and actions in the students’ academic performance was carried out for the development of the article. This also allowed understanding the educational and training processes used by professors that hatch in educational settings.
Keywords:
References
Ávalos, B. (2002). Profesores para Chile. Historia de un Proyecto. Chile: Ministerio de Educación.
Basto-Torrado, S.P. (2011). De las concepciones a las practicas pedagógicas de un grupo de profesores universitarios. Magis, Revista internacional de investigación en educación, 3 (6), 393-412
Becerril, Sergio. (1999). Comprender la práctica docente: Categorías para una interpretación científica. México: Plaza y Valdés, ITQ.
Bernstein, B. (1998). Pedagogía, control simbólico e identidad. Madrid: Ediciones Morata.
________. (2000). Hacia una sociología del discurso pedagógico. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.
Feuerstein, R. (1990). La actitud mediadora del docente. EE.UU.: Editores Santillana.
Flórez Ochoa, Rafael. (1994). Hacia una pedagogía del conocimiento. Colombia: McGraw-Hill/Interamericana S.A.
Freire, Paulo. (1997). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. México: Siglo XXI Editores.
Hammersley, M. y Atkinson, P. (1994). Etnografía: Métodos de Investigación. Barcelona, España: Paidós Básica.
López Melero, M. (1997). La educación (especial): ¿Hija de un dios menor en el mundo de la ciencia de la educación? Málaga: Universidad de Málaga.
Mockus, A. (1995). “Lugar de la pedagogía en las Universidades”. Vicerrectoría Académica. Comité de Programas Curriculares. Reforma Universidad Nacional. Documentos. Bogotá.
Muñiz, M. (2002). El sentido de la práctica docente: Un estudio de caso desde la perspectiva hermenéutica. Tesis de Grado. Doctorado en Educación Ambiental Universidad Autónoma de Tamaulipas.
Not, L. (1983). Las pedagogías del conocimiento. Traducción Báez, M. y René, S. México: Fondo de Cultura Económica.
Rodríguez, J., Duque, P. y Vallejo, S. (2013). Prácticas Pedagógicas y su relación con el Desempeño Académico en dos facultades de salud de las Universidades de: Manizalesy Católica. Tesis presentada para obtención del grado de Magísteres en Educación y Desarrollo Humano. Universidad de Manizales-CINDE. (Documento sin publicar).
Téllez, O. (2005). La motivación del rendimiento. Madrid: Ediciones Académicas.