How to Cite
Murcia Peña, N., Ramírez, C. A., & Ospina, H. F. (2012). Research in education and pedagogy in the coffee triangle. Latinoamericana De Estudios Educativos, 8(1), 11–38. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/5029

Authors

Napoleón Murcia Peña
Universidad de Caldas. Manizales
napo2308@gmail.com
Camilo Andrés Ramírez
Universidad de Caldas. Manizales
camilo.ramirez@ucaldas.edu.co
Héctor Fabio Ospina
Universidad de Manizales
revistaumanizales@cinde.org.co

Abstract

The article describes the investigative areas in education and pedagogy from the completed Master’s and Doctoral Degrees in Education theses in the Coffee Triangle between 2000 and 2010. Based on the complementary approach, the study of 280 filed theses processed using a categorical analysis focused on 6 outbreaks of emerging understanding were taken into consideration: Year, Perspective Theoretical, Thematic Titles, Sources, Research Objectives, Methodological Choice. The analysis was performed using the relevance and opacity method. The following stood out as emerging regions: social actors as a source of information, understanding purposes, knowledge and pedagogical practices as most consulted theme, sociological theories as the most recurrent supporting theories and historical hermeneutics approach as the most relevant.

Castoriadis, C. (1983). La institución imaginaria de la sociedad. Vol. 1. Marxismo y teoría revolucionaria. Barcelona: Tusquets Editores.

Barreto, A., Garzón, Gloria Lucy y Castro, Yolanda. (1995). “Afecto y conocimiento: dos barcos que navegan en distinta dirección”. En: Todo lo que nos gusta se evapora (pp. 251-317). Santa Fe de Bogotá: Fundación FES - Colciencias.

Barrientos, E.A. y Arias, F.A. (comps.). (s.f.). Investigación educativa y pedagógica en Bogotá: estado del arte 2000-2004. Archivo 00000446 Pdf IDEP.

Habermas, J. (1984). Conocimiento e interés. Madrid: Taurus.

Hammersley, M. y Atkinson, P. (1994). Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.

Henao, M. y Castro, J. (comps.). (2000). Estados del arte de la investigación en educación y pedagogía en Colombia 1989-1999. Tomo II. Bogotá, D.C.: Colciencias, Icfes, Socolpe.

Henao Delgado, H. y Villegas Villegas, L. (1997). Estudios de Localidades. Módulo 5. Programa de especialización en teoría métodos y técnicas de investigación social. Bogotá.

Hernández, C. (2002). Universidad y excelencia. Educación superior, sociedad e investigación. Colciencias.

Hernández, F. (1998). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Martínez, E. y Vargas, M. (2002). La Investigación sobre la Educación Superior en Colombia. Bogotá. D.C.: Icfes.

Meyer, M. (2001). “Entre la teoría, el método y la política: la ubicación de los enfoques relacionados con el ACD”. En: Wodak, R. y Meyer, M. Métodos de análisis crítico del discurso.: España: Gedisa.

Murcia Peña, N. (2006). Universidad y vida cotidiana. Estudio desde imaginarios de profesores y estudiantes. Tesis doctoral distinguida con Magna Cun Lauda. CINDE-Universidad de Manizales.

________. (2011). Imaginarios sociales. Preludios sobre universidad. Saar brücken Alemania: Eae Editores.

________. (2012). Universidad y vida cotidiana. Etnografía de un proceso. Saar brücken Alemania: Eae Editores.

Murcia Peña, N. y Jaramillo, L.G. (2008). Investigación cualitativa. La complementariedad. Segunda edición. Armenia: Kinésis.

Parra, J. (1996). Inspiración, asuntos íntimos sobre creación y creadores. Bogotá, D.C.: Magisterio.

Parra, S., González, A., Moritz, O.O., Blandón, A. y Bustamante, R. (1992). La escuela violenta. Colombia: Fundación FES - Tercer Mundo Editores.

Peña, F. (2007). Reflexiones acerca de la investigación en educación y pedagogía. Bogotá, D.C.: Universidad Pedagógica Nacional.

Pintos, J.L. (2002). “El metacódigo, relevancia y opacidad en la construcción sistémica de las realidades”. Revista RIPS: Revista de investigaciones políticas y sociológicas, No. 1-2, Vol. 2, pp. 21-34.

________. (2004). “Inclusión/exclusión. Los imaginarios sociales de un proceso de construcción social. Revisión y ampliación de los elementos básicos de la teoría de los imaginarios sociales”. Revista Semata, Ciencias sociales y humanidades, Vol. 16, pp.17-52.

Rojas, H.M. y González, D.C. (2008). Lo visible en investigación pedagógica y educativa. Ibagué: Universidad del Tolima.

Serres, M. (1995). Atlas. Madrid: Ed. Cátedra.

________. (2001). “Lo virtual es la misma carne del hombre”. Diario Le Monde, París, 18 de junio de 2001.

________. (2003). Los cinco sentidos: ciencia, poesía y filosofía del cuerpo. Bogotá, D.C.: Taurus.

Van Dalen, Deobold B. y William J. (2011). La investigación descriptiva. Noema. En: http://noemagico.blogia.com/2006/091301-la-investigacion-descriptiva.php [consultado el 2 de noviembre de 2011].

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |