How to Cite
Ruiz Ortega, L. A. (2013). An overlook at the educational projects at a physical education, recreation and sports licenciatura. Latinoamericana De Estudios Educativos, 9(2), 91–114. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/4965

Authors

Lucero Alexandra Ruiz Ortega
Universidad de Antioquia
lucero.ruiz@udea.edu.co

Abstract

The Basic Education Program with Emphasis in Physical Education, Recreation and Sports, from the University of Caldas, has an important record in terms of scholarship students and advisers belonging to the educational practice of the last two semesters of the program degree. However, there is a report that takes into account the state of the art of the educational projects or to establish a systematic trends or lines of action to strengthen the academic and social role of practice in educative institutions. The construction of the state of the art of the products during the period 2002-2009, raises three intentions. First, identify areas of interest and problematic areas in the field of teaching. Second, analyze the methodological framework based on its consistency with the objectives, methodology and research findings to define the investigative or interventional approach of the projects, and third, suggest lines of research-intervention to provide training in teaching processes into the program. The research is part of the qualitative descriptive approaches compressional. In analyzing the content of educational projects reading criteria were used (analysis of guides) which allowed the systematization and identification of their interest by the following lines of research-intervention: 1) physical activity and health; 2) values through sport, recreation and physical actions; 3) teaching of physical education; 4) training to teachers and students; and 5) the basic motor skills.

Acosta, L. (2002). La recreación: una estrategia para el aprendizaje. Armenia: Kinesis.

Bolaño, T. (2002). Recreación y valores. Armenia: Kinesis.

Camacho, H. y Cumaco, R. (2008). Transversalidad una perspectiva de cambio para la educación física. Revista No. 48. Armenia: Kinesis.

Canales, M. (2006). Metodología de la investigación social. Chile: Canales Lom Ediciones.

Carretero, M. (1991). “La investigación europea sobre enseñanza y aprendizaje. En: Carretero, M. et al. (comps.). Procesos de enseñanza y aprendizaje. Argentina: Aique.

Ferreiro, A. (2005). Escenarios rituales. Una aproximación antropológica a la práctica educativa dancística profesional. México: INBA / Colegio de Estudios de Posgrado de la Ciudad de México.

Gaitán, C., Campo, V., García, C., Granados, S., Jaramillo, P. y Panqueva, T. (2005). Prácticas educativas y procesos de formación en la escuela superior. Facultad de Educación. Aproximación a un estado del arte. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

García, M., Puig, N. y Lagardera, F. (comps.). (2009). Sociología del deporte. Madrid: Alianza Editorial.

Koontz, H. y Weihrich, H. (2004). Administración. Una perspectiva global. 12ª ed. México: McGraw-Hill.

Lineamientos Curriculares para la Educación Física, Recreación y Deporte. (2009). Ministerio de Educación Nacional, Colombia.

Murcia, N. y Jaramillo, L. (2000). “Los desarrollos investigativos en el programa de Educación Física. Una historia para construir programa”. Revista Educación Física y Recreación, No. 10, pp. 17-39. Manizales: Universidad de Caldas.

____________________. (2005). Imaginarios de l@s jóvenes escolares ante la clase de Educación Física. Armenia: Kinesis

Ospina, H. y Murcia, N. (2012). Regiones investigativas en educación pedagogía en Colombia: construcción de un mapa de la actividad investigativa de tesis de maestrías y doctorados, periodo 2000-2010. Manizales: Zapata.

Orientaciones Pedagógicas para la Educación Física, Recreación y Deporte. (2010). Documento No. 15. Ministerio de Educación Nacional (MEN), Bogotá D.C., Colombia.

Piñuel, J. (2002). “Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido”. Estudios de Sociolingüística, Vol. 3, No. 1, pp. 1-42. En: https://www.ucm.es/data/cont/docs/268-2013-07-29-pinuel_Raigada_AnalisisContenido_2002_EstudiosSociolinguisticaUVigo.pdf

Pozo, J.I, Sheuer, N., Huarte, M.F. y De la Cruz, M. (2006). “Concepciones de enseñanza y prácticas discursivas en la formación de futuros profesores”. En: Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. España: GRAÓ.

Reglamento Práctica Educativa. Programas de Licenciatura. (2002). Universidad de Caldas.

Ruiz, L. (2006). “Pensamiento docente sobre los procesos de enseñanza de la educación física”. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, Vol. 2 No. 1, pp. 79-99. Manizales: Universidad de Caldas.

Uribe, I. (2009). “El juego: sentidos y significados en la educación física”. En: Chaverra, B. (coord.). Juego y Deportes Reflexiones conceptuales hacia la inclusión. Medellín: Funámbulos Editores - Universidad de Antioquia.

Waichman, P. (2000). Tiempo libre y recreación un desafío pedagógico. Armenia: Kinesis.

Zabalza, M.A. (2011). “El Practicum en la formación universitaria. Estado de la cuestión”. Revista de Educación, No. 354, pp. 21-43. España: Ciencias de la Educación, Santiago de Compostela, España.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |