How to Cite
Hernández Arteaga, I., Recalde Meneses, J., & Luna, J. A. (2015). Teaching strategy: competence teaching in training for the world of work. Latinoamericana De Estudios Educativos, 11(1), 73–94. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/4048

Authors

Isabel Hernández Arteaga
Universidad Cooperativa de Colombia
isabel.hernandez@ucc.edu.co
Jesús Recalde Meneses
Fundación Universitaria Remington. Pasto
jesusrecalde@gmail.com
José Alberto Luna
Universidad Mariana
jluna@umariana.edu.co

Abstract

This article aims to present results of research on the teaching strategy, as a competence of the teacher responsible for the formation of the labor technical, professional who have no pedagogical training. The study was oriented from the qualitative and quantitative methods, mixture that you allowed the understanding of the research problem, under the logic of your designs, methodological applications and its ethical aspects, in addition to descriptive and ethnographic investigations guidelines; by reference, first, to the theoretical review about the processes of teaching and learning that integrate through teaching strategies such as teaching competition, which immerse students in real work contexts; second, the concepts providing teachers using guided interview, and third, the issue conceptions of the student through closed survey. The interpretation and analysis of results, leads to the conclusion that teachers of labor technical level are excellent professionals in your area for specific training, but with significant gaps in their educational performance; of course, the teaching competence of teaching strategies is not evident in your performance as a teacher.

Alvarado, M. (2011). “El aprendizaje y la tutoría elementos clase del desempeño escolar de los universitarios”. En: http://www.revistaeducarnos.com/art%C3%ADculos/educaci%C3%B3n/ el-aprendizaje-y-la-tutor%C3%AD-elementos-clave-del-desempe%C3%B1o-escolar-de- los-universitarios

Ausubel, D. (1998). “Teoría del aprendizaje significativo”. En: http://delegacion233.bligoo.com.mx/media/users/20/1002571/files/240726/Aprendizaje_significativo.pdf

Crispín, M. (coord.) et al. (2011). Aprendizaje autónomo. Orientaciones para la docencia.Ciudad de México: Universidad Iberoamericana.

Chin, V. (2013). Aplicación de la estrategia didáctica “estudio de casos” para un curso de biología general en la Universidad Nacional de Colombia. Medellín: Universidad Nacional de Colombia.

Deslauriers, J. P. (2005). Investigación Cualitativa. Doctorado en ciencias de la Educación. RUDECOLOMBIA. Pereira: Editorial Papiro.

García, B., Loredo, J., Luna, E. y Rueda, M. (2008). “Modelo de evaluación de competencias docentes para la educación media y superior”. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, No. 3, Vol. 1, pp. 97-108. En: http://www.rinace.net/riee/numeros/vol1-num3_e/art8.pdf

García, J., Sánchez, C., Jiménez, M. y Gutiérrez, M. (2012). “Estilos de aprendizaje y estrategias de aprendizaje: un estudio en discentes de postgrado”. Revista Estilos de Aprendizaje, No. 10, Vol. 10, pp. 1-15.

Guitert, M. y Pérez, M. (2013). “La colaboración en la red: hacia una definición de aprendizaje colaborativo en entornos virtuales”. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, No. 1, Vol. 14, pp. 10-31.

Guzmán, I. y Marín, R. (2011). “La competencia y las competencias docentes: reflexiones sobre el concepto y la evaluación”. REIFOP, No. 1, Vol. 14, pp. 151-163.

Herrán, A. (2009). “Técnicas de enseñanza basadas en la exposición y la participación”. En: Paredes, J., Herrán, A., Santos, A., Carbonell, J. y Gairín, J. La práctica de la innovación educativa. Madrid: Síntesis.

Latorre, M. y Seco del Pozo, C. (2013). Metodología, estrategias y técnicas metodológicas. Santiago de Surco, Lima: Universidad Marcelino Champagnat.

Marqués, P. (2004). “Los docentes: funciones, roles, competencias necesarias, formación”. En: http://www.educalidadparatodos.org.ve/web/wp-content/uploads/Los-docentes.pdf

Monje, C. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Guía Didáctica. Neiva: Universidad Surcolombiana.

Murillo, J. (2006). Evaluación del desempeño y carrera profesional docente. Un estudio comparativo entere 50 países de América y Europa. Santiago de Chile: Unesco. En: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001529/152934s.pdf

Navío, A. (2007). El resultado de los programas de formación de formadores: análisis comparativo de dos realidades institucionales. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.

Portilho, E. (2009). ¿Cómo se aprende? Estrategias, estilos y metacognición. Rio de Janeiro: Wak Editora.

Red de Innovación Docente en ABP del ICE de la Universidad de Girona. (2012). “El ABP:origen, modelos y técnicas afines”. Aula de Innovación Educativa, No. 216, pp. 14-18.

Rico, P., Santos, M. y Viaña, M. (2004). Proceso de enseñanza aprendizaje desarrollador. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Romero, G. (2009). “La utilización de estrategias didácticas en clase”. Revista Digital Innovación y Experiencias Educativas, No. 23, pp. 1-8.

Romo, A. (2005). La incorporación de los programas de tutoría en las instituciones de educación superior. México: Anuies.

Sánchez, L. (2009). “Mitos y realidades en la carrera docente”. Revista de Educación, No. 348. En: http://www.revistaeducacion.mec.es/re348_20.html

Servicio Nacional de Aprendizaje –SENA–. (2010). “SENA: ejemplo en certificación por competencias laborales”. En: http://sena-comercio.blogspot.com/2010/12/sena-ejemplo- en-certificacion-por.html

Velásquez, M. (2011). “La clase magistral y cómo hacerla efectiva”. En: http://www. mercedarios.pe/publicaciones/articulos-la-merced-10/la-clase-magistral.pdf

Villa, A. y Poblete, M. (2007). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Bilbao: Ediciones Mensajero.

Vitery, T. (2008). “10 competencias del nuevo docente. Una explicación de cuáles son las competencias del docente, maestro o profesor en el siglo XXI”. En: http://www.slideshare. net/telmoviteri/10-competencias-del-nuevo-docente

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |