How to Cite
González López, J., Dussán Lubert, C., & Taborda Chaurra, J. (2015). Perception of their training mathematics and statistics of colombian university students. Latinoamericana De Estudios Educativos, 11(1), 45–72. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/4047

Authors

Julián González López
Universidad de Caldas
julian.gonzalez_l@ucaldas.edu.co
Carmen Dussán Lubert
Universidad de Caldas
carmen.dussan@ucaldas.edu.co
Javier Taborda Chaurra
Universidad de Caldas
javier.taborda@ucaldas.edu.co

Abstract

This article is part of a descriptive-correlational no experimental research developed at the Caldas University (Colombia). It’s objective was to characterize the programs of the Faculty of Natural Sciences, Caldas University, according to the mathematical and statistical training of their students which is achieved by applying a survey designed for this purpose the following populations: students enrolled in the second half of 2012 programs of the Faculty of Natural Sciences at the Caldas University. The information collected was described through tables and figures, and characterized by multiple correspondence analysis (MCA). The findings and conclusions presented can appreciate the possibility to implement improvement proposals aimed, curriculum based on real needs that arise from the appreciation of the discipline and professional, in order to strengthen the quality of mathematics education and statistics at the Caldas University.

Alexandrov, A. D., Kolmogorov, A. N., Laurentiev, M. A. et al. (1985). La matemática: su contenido, métodos y significado, 1. Madrid: Alianza Editorial.

Babini, J. (1967). Historia de las ideas modernas en matemáticas. Washington, D.C.: Departamento de Asuntos Científicos Unión Panamericana - Secretaría General de la Organización de los Estados Americanos.

Bollnow, O. (2001). Introducción a la filosofía del conocimiento. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Borda Pérez, M. (2009). Métodos cuantitativos. Herramientas para la investigación en Salud. Colombia: Universidad del Norte.

Briceño, J. y García, L. (2012). “El lenguaje matemático como competencia necesaria para la enseñanza y el aprendizaje de la física”. En: Badillo, E., García, L. y Briceño, M. (coords.). El desarrollo de competencias en clases de ciencias y matemáticas. Mérida: Universidad de los Andes.

Collette, J. P. (1986). Historia de las matemáticas II. México: Siglo XXI Editores.

Congreso de la República de Colombia. (1992). Ley 30 de 1992. Por la cual se organiza el servicio público de la Educación Superior.

________. (1994). Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la Ley General de Educación.

Courant, R. y Robbins, H. (1976). ¿Qué es la matemática? Madrid: Aguilar.

Crivisqui, E. (1999). Métodos de Clasificación. Red Presta 99 [en línea]: Universite Libre de Bruxelles. Disponible en www.ulb.ac.be/assoc/presta/Cursos/

D’Amore, B. (2006). Didáctica de la matemática. Bogotá: Editorial Magisterio. Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Barcelona: Paidós.

Dou, A. (1970). Fundamentos de la matemática. Barcelona: Editorial Labor S.A. - Nueva Colección Labor.

Durkheim, E. (1979). Educación y sociología. Bogotá: Editorial Linotipo.

Gadamer, H.-G. (1984). Verdad y método I. Salamanca: Editorial Sígueme.

Gaitán, C. (2001). “Formación. Aproximaciones a su sentido”. En: Remolina, G., Baena, G. y Gaitán, C. A. (eds.). Tres palabras sobre formación. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Gimeno, J. (comp.). (2010). Saberes e incertidumbres sobre el currículum. Madrid: Ediciones Morata.

Grafe, Julio. (1990). Matemáticas para Economistas. Madrid. Ed McGraw Hill.

INCE (2001). Proyecto PISA. La medida de los conocimientos y destrezas de los alumnos: la evaluación de la lectura, las matemáticas y las ciencias en el proyecto Pisa 2000 / OCDE. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Ministerio de Educación Nacional. (2003a). Lineamientos y Estándares para la enseñanza de la matemática. Bogotá: Autor.

________. (2003b). La Revolución Educativa: Estándares Básicos de Matemáticas y Lenguaje Educación Básica y Media. Talleres Departamentales de Calidad de la Educación. Mayo 12, 2003. En: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/ articles-70799_archivo.pdf

________. (2006). Estándares básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias: ¡un reto escolar! Bogotá: Autor.

Morineau, A. y Aluja, T. (1994). Análisis de correspondencias. Folleto Simposio de Estadística [sobre] Análisis multivariado de datos, Bogotá.

OCDE (2006). PISA 2006. Marco de la evaluación. Conocimientos y habilidades en Ciencias, Matemáticas y Lectura. Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos.

Portela, H. (2012). “El currículo y la formación: en los laberintos de un mundo apalabrado”. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, No. 1, Vol. 8. Manizales: Universidad de Caldas.

Proyecto PISA. (2000). La medida de los conocimientos y destrezas de los alumnos: un nuevo marco de evaluación / OCDE. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, INCE.

Rodríguez, E. (2011). “La matemática y su relación con las ciencias como recurso pedagógico”. NÚMEROS. Revista de Didáctica de las Matemáticas, Vol. 77, pp. 35-49.

Stewart, I. (2011). Las matemáticas de la vida. Cómo biólogos y matemáticos desvelan juntos los enigmas de la naturaleza. Barcelona: Editorial Crítica - Colección Drakontos.

Taborda, J. (2009). Sentidos de formación… Tesis doctoral inédita. Manizales: Universidad de Caldas.

Taborda, J. y Buriticá, O. (2007). “El cientifismo como enfoque curricular contemporáneo”. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, No. 1, Vol. 3, pp. 103-122. Manizales: Universidad de Caldas.

Universidad de Caldas. (2008). Acuerdo 029 del Consejo Académico. Por medio del cual se adopta la Política Curricular Institucional de la Universidad de Caldas.

________. (2008). “Documento Maestro Programa Mecatrónica”. Manizales: Universidad de Caldas.

________. (2009). “Documento Maestro Programa de Geología”. Manizales: Universidad de Caldas.

________. (2009). “Documento Maestro Licenciatura en Biología y Química”. Manizales: Universidad de Caldas.

________. (2010). “Documento Maestro Tecnología en Electrónica”. Manizales: Universidad de Caldas.

________. (2012). “Documento Maestro Programa de Biología”. Manizales: Universidad de Caldas.

Zuluaga, O., Echeverri, A., Martínez, A., Quiceno, H., Sáenz, J. y Álvarez, A. (2003).Pedagogía y epistemología. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |