Authors
Abstract
This research was descriptive of experimental nature and had as main objective to assess the social pertinence of the academic undergraduate and graduate programs at Universidad de Caldas for the 2010-2014 period. A non-probabilistic sample was taken with 395 employers for the different academic programs analyzed who voluntarily filled out a survey previously sent to their email. The study carried out with employers of graduates from different undergraduate and graduate programs from Universidad de Caldas for the period 2010-2014 shows a high to very high degree of satisfaction in the competences required for professional performance among which abstract reasoning, analysis and synthesis are highlighted. Employers also valued the competences dealing with capacity to learn and update permanently, ability to work as a team, and the use of computer tools. Employees suggest the improvement in communicative mastery in a second language during the graduates training process.
Keywords:
References
Barroso, F., Santos, R. y Patrón, R. (2016). Fortalecimiento de la Responsabilidad Social Universitaria. Un estudio en el Sureste de México. Revista Raites, 2 (1), 83-107.
CNA (Consejo Nacional de Acreditación). (2015). Lineamientos para la Acreditación institucional. Recuperado de http://www.cna.gov.co/1741/articles-186359_Lin_Ins_2014.pdf
Cuéllar, M., Núñez, M., Rodríguez, A., Silva, L. y Silvia, M. (2013). Informe de competencias profesionales en preuniversitarios y universitarios de Iberoamérica - Universidad Iberoamericana de México. Recuperado de http://www.universia.net/wp-content/uploads/EstudioCompetencias13.pdf
De la Cruz, C., Sasia, P., Bacigalupo, L., Delgado, M., Vargas, J., Ramos, I. et al. (2008). El movimiento de la responsabilidad social de la Universidad: Una comprensión novedosa de la misión universitaria. Revista Educación y sociedad, 13 (2), 17-219.
Gaete, R. (2012). Responsabilidad social universitaria: una nueva mirada a la relación de la Universidad con la sociedad desde la perspectiva de las partes interesadas. Un estudio de caso. Recuperado de https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/923/1/TESIS148-120417.pdf
García-Cardona, M., Zárate-Grajales, R., Matus-Miranda, R., Balseiro-Miranda, C. y Balán-Gleaves, C. (2011). Opinión de los empleadores respecto al desempeño de los egresados del Plan Único de Especialización en Enfermería de la ENEO para México. Revista Enfermería universitaria, 10 (1), 14-20.
Gardner-Isaza, L. (2010). Lineamientos para evaluar la pertinencia de los programas académicos de la Universidad de Caldas. Vicerrectoría Académica, Oficina de Evaluación y Calidad Académica.
González-Jaimes, E. y Miguel-Silva, M. (2017). Egresados universitarios y su pertinencia para el ingreso a la empleabilidad empresarial o la auto- empleabilidad. Revista electrónica de Psicología Iztacala, 20 (1), 168-185.
Hernández, J. y Rodríguez, J. (2015). La pertinencia de la Educación desde la perspectiva de los estudiantes en una Universidad pública mexicana. Cuadernos de Investigación Educativa, 6 (1), 33-51.
Jaya-Escobar, A. y Guerra-Bretaña, R. (2016). La vinculación social de las universidades y su influencia en el desarrollo local. El caso de la universidad estatal de Bolívar. Revista caribeña de Ciencias Sociales, 1-12.
Malagón-Plata, L. (2006). La vinculación Universidad - Sociedad desde una perspectiva social. Revista Educación y Educadores, 9 (2), 79-93.
Martínez-Hernández, A., Castillo-Morales, F., Boza-Valle, J., Tachong-Alencastro, L. y Cobo-Litardo, E. (2016). Un Acercamiento, desde la Experiencia Cubana, a la Enseñanza de la Lengua Inglesa en la Universidad y su Contribución al Desarrollo de la Investigación Científica. Retos de la Universidad Ecuatoriana. Revista Científica y Tecnológica UPSE, 2 (1), 1-7.
Pérez-Muñoz, S. y Castaño-Calle, R. (2016). Funciones de la Universidad en el siglo XXI: humanística, básica e integral. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19 (1), 191-199.
Salas, R., Díaz, L. y Pérez, G. (2012). Las competencias y el desempeño laboral en el sistema nacional de salud. Revista Educación Médica Superior, 26 (4), 604-617.
Steinhardt, I., Schneijderberg, C., Götze, N., Baumann, J. y Krücken, G. (2017). Mapping the quality assurance of teaching and learning in higher education: the emergence of a specialty? Higher Education, 74 (2), 221-237.
Tejada-Díaz, R. (2016). La pertinencia de la oferta formativa en la educación superior. Revista Cognosis, 1 (3), 1-16.
UNESCO. (1998a). Declaración mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI: Visión y acción. Marco de acción prioritaria para el cambio y el desarrollo de la Educación Superior. Recuperado de http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm
UNESCO. (1998b). La Educación Superior en el Siglo XXI. Debate temático: Autonomía, Responsabilidad Social y Libertad Académica. Caracas: IESALC-UNESCO.
Universidad de Caldas. (2016). Misión y visión. Recuperado de http://www.ucaldas.edu.co/portal/mision-vision-2/
Vallaeys, F. (2008). Responsabilidad Social Universitaria: una nueva filosofía de gestión ética e inteligente para las universidades. Revista Educación Superior y Sociedad, 13 (2), 191-220.
Vallaeys, F., De la Cruz, C. y Sasia, P. (2009). Responsabilidad Social Universitaria. Manual primeros pasos. México D.F.: McGraw-Hill.
Vázquez-González, O. y Zenea-Montejo, M. (2017). La gestión de capital humano por competencias laborales de los profesores universitarios con un enfoque estratégico. Revista cubana de contabilidad y finanzas, 1, 1-11.
Vera-Noriega, J., Rodríguez-Carvajal, C. y Bustamante-Castro, I. (2016). Pertinencia social de universidades públicas y privadas: perspectiva de los docentes. Revista Rastros Rostros, 18 (33), 1-20.
Vergel-Ortega, M. (2015). Modelo para evaluar la pertinencia social de la oferta académica de la Universidad Francisco de Paula Santander. Revista de investigación en administración e ingeniería, 3 (1), 3-18.
Zafra, S., Martínez, J. y Vergel, M. (2014). Indicadores para evaluar la pertinencia social en la oferta académica de los programas. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 6 (1), 142-155.