DOI: 10.17151/rlee.2019.15.2.10
How to Cite
Rincon Bedoya, L. S. ., & Arcila Rodríguez, W. O. (2019). Investigative trends in education and pedagogy : study from social research practices in the normal schools of the department of Caldas. Latinoamericana De Estudios Educativos, 15(2), 208–228. https://doi.org/10.17151/rlee.2019.15.2.10

Authors

Lenin Stivens Rincon Bedoya

Docente Institución Educativa Llano Grade. Neira, Caldas. Integrante del grupo de investigación Mundos
Simbólicos: Estudios en Educación y Vida Cotidiana. Magister en Educación, Universidad de Caldas.

Universidad de Caldas
Leninstivens@gmail.com
https://orcid.org/0000-0002-2251-9204
William Orlando Arcila Rodríguez

Docente de la Universidad de Caldas, Estudiante de Doctorado en Educación, Universidad de Caldas.
Integrante del grupo de investigación Mundos Simbólicos: Estudios en Educación y Vida Cotidiana. Magister
en Educación. Becario Programa Reconstrucción del tejido social en zonas de post-conflicto en Colombia, con
código de la Vicerrectoría de Investigaciones y Posgrados 2012917, Universidad de Caldas.

Universidad de Caldas
william.arcila@ucaldas.edu.co
https://orcid.org/0000-0001-6665-1883

Abstract

Objective. The purpose of the study is focused on configuring and understanding the trends of social practices in research in Education and Pedagogy. Methodology. In order to achieve the objective, the collection of information was carried out through the method of relevance and opacities (Pintos, 2003), having 7 central categories as reference: year, titles and themes, methodologies, objectives and purposes, sources of information, supporting theories, research problems. Results. Broadly relevant elements were found in topics associated with education and human development, teaching, social, educational and cultural problems. Conclusions. Research in teacher training is a fundamental issue for the creation of public policies that allow the transformation of the educational realities of each particular context.

Arcila, W. O. (2013). Los imaginarios sociales como posibilidad de abordar la violencia en el escenario escolar rural (tesis de maestría). Universidad de Caldas, Manizales, Colombia.

Betancur, J.E., López, C.R. y Arcila, W.O. (2018). El docente de educación física y sus prácticas pedagógicas. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 14(1), 15-32.

García, S. L. (2017). La investigación educativa como elemento fundamental para el desarrollo académico de una escuela normal como institución de educación superior: una mirada desde la planeación estratégica en el profen. Ra Ximhai, 13 (3), 41-50.

Habermas, J. (1984). Conocimiento e interés. Madrid, España: Taurus. Jaramillo, D. A. y Murcia, N. (2013). Los mutantes de la escuela. Entramado 9 (2), 162 -164.

Ministerio de Educación Nacional–MEN–. (2015). Naturaleza y retos de las Escuelas Normales Superiores. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-345485_recurso_1.pdf

Murcia, N. (2008). Jóvenes universitarios y universitarias: una condición de visibilidad aparente en Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, vol.6, n.2, pp.821-852

Murcia, N. (2011). Imaginarios sociales: preludios sobre Universidad. Madrid, España: Editorial académica Española.

Murcia, N. (2012). La escuela como imaginario social. Apuntes para una escuela dinámica. Magistro, 6 (12), 53 - 70.

Murcia, N., Sánchez, O. y Candamil, M. (2006). La autoevaluación de la Universidad de Caldas. Una mirada desde la vida cotidiana. Manizales, Colombia: Vicerrectoría de investigaciones, Universidad de Caldas.

Murcia, N. y Jaramillo, L.G. (2008). Investigación cualitativa. La complementariedad. Armenia, Colombia: Kinesis.

Murcia, N., Pintos, J. y Ospina, H. F. (2009). Función versus institución. Imaginarios de profesores y estudiantes universitarios. Revista Educación y Educadores, 1(12), 63-92.

Murica, N. y Melo, L. G. (2011). Sentidos del perder y del ganar. Selección y discriminación en juegos intercolegiados. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 2 (9), 669 - 682.

Murcia, N., Jaramillo, L. G., Camacho, H. y Loaiza, M. (2005). Los imaginarios del joven ante la clase de Educación Física. Un reclamo por su reconocimiento. Armenía, Colombia: Kinesis.

Ospina, L. E. y Murcia, N. (2008). Imaginarios ambientales: voces emergentes desde la vida cotidiana. Revista Luna Azul, (26), 2-18.

Ospina, H, F., y Murcia, N. (2012). Regiones investigativas en Educación y Pedagogía. Manizales, Colombia: Editorial zapata.

Parra, R. (2007). La enseñanza de la investigación en las Escuelas Normales. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional.

Pintos, J. L. (2003). El metacódigo relevancia y opacidad en la construcción sistémica de las realidades. Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas, 2 (1-2), 21-34.

Ramírez, C. y Arcila, W. (2013). Violencia, conflicto y agresividad en el escenario escolar. Educación y educadores, 16 (3), 411- 429.

Saker, J. (2014). Práctica pedagógica investigativa en las Escuelas Normales Superiores: contexto y pertinencia de la calidad educativa. Revista Educación y Humanismo, 16(26), 83-103.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |