Authors
Abstract
Objective. The objective of this study was to analyze the motivational factors that inspired foreign students to carry out graduate studies in Mexico, the expectations that they kept or modified in the development of their graduate studies, and the means they used to reach those expectations. Methodology. The methodology used in the exploratory research was qualitative and semi-structured interviews were conducted with a group of foreign students (Cuban and Colombian) who were enrolled in the Science Doctorate program at Universidad Autonoma del Estado de Morelos (UAEM). Results. In the results it was found that the students decided to leave their countries of origin based on internal and external factors and that both factors formed their main motivation to carry out a Doctoral Program but that motivation changed as the time of their stay in Mexico was passing by. Conclusions. One of the conclusions was that, during this process, the students used flexible personal means and procedures to reach their raised expectations and create new ones.
Keywords:
References
Barona, R. (2000). Los Espacios de Investigación y Docencia en el Desarrollo de la Universidad Mexicana Contemporánea (tesis de posgrado). Instituto de Ciencias de la Educación, Universidad Autónoma del Estado de Morelos, Cuernavaca, Morelos, México.
Bermúdez, R. (2015). La movilidad internacional por razones de estudio: Geografía de un fenómeno global. Migraciones Internacionales, 8(1), 95-125. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062015000100004
Bertaux, D. (1993). La perspectiva biográfica: validez metodológica y potencialidades. En Marinas, J. M. y Santamarina, C. (Eds.), La historia Oral: métodos y experiencias (pp. 149-171). Madrid, España: Editorial Debate.
Bertaux, D. (2005). Los relatos de vida. Perspectiva etnosociológica. Barcelona: Bellaterra.
Castrejón, J., y Pérez, M. (1976) Historia de las universidades estatales. México: Secretaría de Educación Pública.
De Allende, C. y Morones, D. (2006). Glosario de términos vinculados con la cooperación académica. México: ANUIES. Recuperado de http://www.cucs.udg.mx/avisos/PDC_19_02_08/glosario_terminos_vinculados_con_cooperacion_acad.pdf
Didou, S. (2015). Movilidad internacional de estudiantes en México: cifras y tendencias. II Diálogo sectorial México-Unión Europea y Seminario de expertos sobre Educación Superior. Recuperado de http://www.rimac.mx/wp-content/uploads/2015/10/SEPDidou-2015.pdf
Esteban, F. (2011). La movilidad de profesionales y estudiantes universitarios latinoamericanos y caribeños a países de la OCDE. Papeles de población, 17(69), 105-149. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/pp/v17n69/v17n69a5.pdf
Fittipaldi, R., Mira, S., y Espasa, L. (2012). Movilidad de estudiantes de educación superior en el contexto de las migraciones contemporáneas: la experiencia de la Universidad Nacional del Sur. Revista Universitaria de Geografía, 21(1), 113-136. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/pdf/reuge/v21n1/v21n1a06.pdf
Flick, U. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Flores, P. (2009). El estado del arte en materia de movilidad internacional de estudiantes: tipos de enfoques. Documento de trabajo, 40, 1-37.
García, F. (2009). La movilidad académica y estudiantil: reflexiones sobre el caso argentino. En Didou, S. y Gérard, E. (Eds.), Fuga de cerebros, movilidad académica y redes científicas (pp. 117-135). México: CINVESTAV/IRD.
García, P. (2013). Movilidad estudiantil internacional y cooperación educativa en el nivel superior de educación. Revista Iberoamericana de Educación, 61, 59-76.
Granados, L. y Gallego, L. (2016). Motivación, aprendizaje autorregulado y estrategias de aprendizaje en estudiantes de tres universidades de Caldas y Risaralda. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 12(1), 71-90. Recuperado de http://200.21.104.25/latinoamericana/downloads/Latinoamericana12(1)_5.pdf
Grediaga, R. (2017). ¿Por qué se fueron a estudiar fuera? Razones y expectativas de tres generaciones de mexicanos. Sociológica, (90), 217-256. Recuperado de http://www.sociologicamexico.azc.uam.mx/index.php/Sociologica/article/view/1147/1177
Hamui, S. y Canales, A. (2017). ¿Por qué y para qué moverse? El sentido de la movilidad internacional desde las miradas de los jóvenes investigadores de distintas disciplinas. Sociológica, 32(90), 181-215.
Izquierdo, I. (2006). La formación de investigadores y el ejercicio profesional de la investigación: el caso de los ingenieros y físicos de la UAEM. Revista de la Educación Superior, 35(140), 7-28. Recuperado de http://publicaciones.anuies.mx/revista/140/1/1/es/la-formacion-de-investigadores-y-el-ejercicio-profesional-de-la
Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid, España: Morata.
López, V. (1992). Historia de la Educación Superior en el Estado de Morelos 1870-1953. Cuernavaca, Morelos: UAEM.
Luchilo, L. (2006). Movilidad de estudiantes universitarios e internacionalización de la educación superior. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 3(7), 105-133. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2378502
Marrugo, M. y Pérez, M. (2012). Análisis de la teoría de las expectativas de Víctor Vroom (tesis de pregrado). Universidad de Cartagena, Colombia. Recuperado de http://190.242.62.234:8080/jspui/bitstream/11227/527/1/Analisis%20de%20la%20teoria%20de%20las%20expectativas%20de%20victor%20vroom.pdf
Mendoza, C., Staniscia, B., y Ortiz, A. (2016). Migración y movilidad de las personas calificadas: nuevos enfoques teóricos, territorios y actores. Biblio 3W, Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 21(1.166), 1-22.
Montalvo, A. (1994). Evolución Histórica. Cuernavaca, Morelos: Universidad Autónoma del Estado de Morelos.
Naranjo, L. (2009). Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Revista Educación, 33(2), 153-170. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/440/44012058010/
Nava, A. (2009). Elementos a considerar en la motivación de personal en las bibliotecas (tesis de licenciatura). Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional Autónoma de México, México.
Oregioni, M. S. (2014). Dinámica de la internacionalización de la investigación en la Universidad Nacional de La Plata (tesis de posgrado). Universidad Nacional de Quilmes, Argentina. Recuperado de https://ridaa.unq.edu.ar/bitstream/handle/20.500.11807/120/OREGIONI.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Palma, G. (2013). Movilidad estudiantil internacional y cooperación educativa en el nivel superior de educación. Revista Iberoamericana de Educación, 60, 59-76.
Parra, S. (2014). La movilidad de estudiantes de posgrado de Venezuela y México a Canadá: Un Estudio Exploratorio. Revista Latinoamericana de educación comparada, 5, 93-105 Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4766912
Pedone, C. (2018). “Buenos Aires te da mundo”: trayectorias formativas de la población joven ecuatoriana en la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Periplos Migración Sur-Sur, 2(1), 51-69.
Pedraza, O, García, J. y Armas, E. (2013). La migración de recursos humanos calificadosen México. CIMEXUS, 7(1), 45-63. Recuperado de http://cimexus.umich.mx/index.php/cim1/article/view/86/79.
Prawda, J. y Flores, G. (2001). México educativo revisitado. Reflexiones al comienzo de un nuevo siglo. México: OCEANO.
Rodríguez, R. (2005). Migración de estudiantes: un aspecto del comercio internacional de servicios de educación superior. Papeles de Población, 40, 221-238.
Soares, C. (2018). Discriminação e preconceito em la migração qualificada para o Brasil: restrições relatadas por estudantes na Universidade de São Paulo. Periplos Migración Sur-Sur, 2(1), 19-35.
Sosa, L. (2016). Migrantes en el sistema educativo argentino. Un estudio sobre la presencia de alumnos extranjeros en los estudios de nivel superior. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 7(19), 97-116.
Trejo A. y Sierra, P. (2014). Gestión de la movilidad estudiantil en Estados Unidos. Dimensionando a los estudiantes colombianos y mexicanos. Camino Real. Estudios de las hispanidades norteamericanas, 1(9), 119-141. Recuperado de https://www.institutofranklin.net/wp-content/uploads/2014/04/Gesti%C3%B3n-de-lamovilidad-estudiantil-en-Estados-Unidos.pdf
Trejo, A. y Suárez, S. (2018). Estudiantado mexicano de posgrado en España: motivaciones y mecanismos impulsores detrás de la movilidad estudiantil. Periplos Migración Sur-Sur, 2(1), 36-50.
UAEM. (1975). Antecedentes, panorama actual, planes de desarrollo: 1970-1976. Morelos: Universidad Autónoma del Estado de Morelos.
UAEM. (2016). Plan de estudios del Doctorado en Ciencias. Recuperado de http://www.iicba.uaem.mx/init/static/page_media/page24/imagenes_paginas.pdf_path.9614a9f892180112.5045203230313620444f432073656c6c61646f323031362d312e706466.pdf
UAEM. (2018). Admisión al posgrado. Recuperado de http://www.uaem.mx/admision-yoferta/posgrado/
Vega, H. (1994). Historia de la Universidad Autónoma del Estado de Morelos 1953-1978. México: Universidad Autónoma del Estado de Morelos.
Valles, M. (2002). Entrevistas cualitativas. Madrid, España: Centro de Investigaciones Sociológicas.