Authors
Abstract
Abstract: Any book or text has inside an infinite variety of relationships, quotes and references that constitute a world, a tale, a universe of interweaved stories... This world is full of people, animals and objects that make and have links, relationships and references between them, as those existing in the books. This universe of links, relationships and references is very much like what we currently know as a website. Websites lead to navigation through a sea of texts, images and sounds. This should be fun, if the tide is right... if there’s a starry sky or a compass, a reference point... a light in the harbor! The proposed work consists of a comparative analysis between the typology proposed in Goodman’s quote and webpage hyperlinks. It is an attempt to learn how to read the most common visual routines, how to transfer them to structured routes with a certain logics and how to change them into interactive stories from experience.
Keywords:
References
Goodman, N. (1978). Maneras de hacer mundos. Madrid: Editorial Visor.
Goodman, N. (1984). De la mente y otras materias. Madrid: Editorial Visor.
Groupe µ. (1992). Tratado del signo visual. Para una retórica de la imagen. Madrid: Cátedra.
Lackoff, G. & Johnson, M. (1980). Metáforas de la vida cotidiana. Madrid: Cátedra.
Landow, G. P. (1992). Hipertexto: La convergencia de la teoría crítica contemporánea y la tecnología. Barcelona: Paidós.
Landow, G. P. (1994). Teoría del Hipertexto. Barcelona: Paidós.
Marcé i Puig, F. (1983). Teoría y análisis de las imágenes. Barcelona: Ediciones de la Universidad de Barcelona.
Rueda Ortiz, R. (1997). Hipertexto: Representación y aprendizaje. Fundación Universitaria del Oriente Antioqueño, Antioquia: Colecciones Tecné.
Rueda Ortiz, R. (1998): Investigación cualitativa e hipertexto: Un encuentro de narrativas polifónicas. En VI Foro Pedagógico: Investigación cualitativa como búsqueda colectiva de sentido. Bogotá, COMPENSAR.
Rueda Ortiz, R. (2003). Para una pedagogía del hipertexto: Una teoría entre la deconstrucción y la complejidad. (Tesis doctoral). Universidad de las Islas Baleares, Facultad de Educación.
Ryan, M-L. (2001). La narración como realidad virtual: la inmersión y la interactividad en la literatura y en los medios electrónicos. Barcelona: Paidós.