Authors
Abstract
Abstract: From the openings and runouts posed by the aesthetic-artistic practices on contemporaneity, this text will present the work of a group of Colombian artists who, from related interests around the memory and re-writing of narratives about violence in the country, have been able to acknowledge the limitations and complexities of the context, the biases of criticism and institutional rhetoric, to configure a sort of esthetic-exploratory program which simultaneously makes procedural determinations, critical and reflexive performances and orientations in which the current expressive and political character of art is consolidated interact.
References
Calle, M. (2008). Identidades paradójicas y mediaciones contextuales en el arte contemporáneo. En: Domínguez, J. et al. (eds.), Moderno/contemporáneo un debate de horizontes (pp. 111-133). Medellín: La Carreta Editores, Universidad de Antioquia.
Camnitzer, L. (1987). Acceso a la corriente principal. Arte en Colombia Internacional, 34, 90-94.
Deleuze, G. (1987). Foucault. España: Paidós.
Duque, F. (2001). Arte público y espacio político: Madrid: Akal.
Foucault, M. (2007). Arqueología del saber. 23 ed. México: Siglo Veintiuno Editores.
Kristeva, J. (1981). Semiótica I. Madrid: Fundamentos.
Marchan Fiz, S. (1997). Del arte objetual al arte del concepto. 7 ed. Madrid: Akal.
Michaud, Y. (2007). El arte en estado gaseoso. México: Fondo de Cultura Económica.
Montoya, J. (2008). Olvido y/o cultivo: el pathos de nuestras memorias. Escritos, 16(37), pp. 344-360. [Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana].
Montoya, J. (2010). Paroxismos de las identidades, amnesias de las memorias. Bogotá: Editorial Universidad Nacional de Colombia.
Mosquera, G. (2008). Desde aquí: arte contemporáneo, cultura e internacionalización. En: Domínguez, J. et al. (eds.), Moderno/contemporáneo un debate de horizontes (pp. 111-133). Medellín: La Carreta Editores, Universidad de Antioquia.
Richard, N. (2007). Fracturas de la memoria. Arte y pensamiento crítico. Argentina: Siglo XXI.