Authors
Abstract
Abstract: From the openings and runouts posed by the aesthetic-artistic practices on contemporaneity, this text will present the work of a group of Colombian artists who, from related interests around the memory and re-writing of narratives about violence in the country, have been able to acknowledge the limitations and complexities of the context, the biases of criticism and institutional rhetoric, to configure a sort of esthetic-exploratory program which simultaneously makes procedural determinations, critical and reflexive performances and orientations in which the current expressive and political character of art is consolidated interact.
Keywords:
References
Calle, M. (2008). Identidades paradójicas y mediaciones contextuales en el arte contemporáneo. En: Domínguez, J. et al. (eds.), Moderno/contemporáneo un debate de horizontes (pp. 111-133). Medellín: La Carreta Editores, Universidad de Antioquia.
Camnitzer, L. (1987). Acceso a la corriente principal. Arte en Colombia Internacional, 34, 90-94.
Deleuze, G. (1987). Foucault. España: Paidós.
Duque, F. (2001). Arte público y espacio político: Madrid: Akal.
Foucault, M. (2007). Arqueología del saber. 23 ed. México: Siglo Veintiuno Editores.
Kristeva, J. (1981). Semiótica I. Madrid: Fundamentos.
Marchan Fiz, S. (1997). Del arte objetual al arte del concepto. 7 ed. Madrid: Akal.
Michaud, Y. (2007). El arte en estado gaseoso. México: Fondo de Cultura Económica.
Montoya, J. (2008). Olvido y/o cultivo: el pathos de nuestras memorias. Escritos, 16(37), pp. 344-360. [Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana].
Montoya, J. (2010). Paroxismos de las identidades, amnesias de las memorias. Bogotá: Editorial Universidad Nacional de Colombia.
Mosquera, G. (2008). Desde aquí: arte contemporáneo, cultura e internacionalización. En: Domínguez, J. et al. (eds.), Moderno/contemporáneo un debate de horizontes (pp. 111-133). Medellín: La Carreta Editores, Universidad de Antioquia.
Richard, N. (2007). Fracturas de la memoria. Arte y pensamiento crítico. Argentina: Siglo XXI.