DOI: 10.17151/rlee.2023.18.2.10
How to Cite
Cano Valderrama, V., & Quintero Arrubla, S. R. (2022). The game as a pedagogical strategy for the development of logical-mathematical thinking in early childhood. Latinoamericana De Estudios Educativos, 18(2), 221–239. https://doi.org/10.17151/rlee.2023.18.2.10

Authors

Viviana Cano Valderrama
Fundación Universitaria Luis Amigó
viviana.canova@amigo.edu.co
https://orcid.org/0000-0001-9045-6025
Sonia Ruth Quintero Arrubla
Fundación Universitaria Luis Amigó
sonia.quinteroar@amigo.edu.co
https://orcid.org/0000-0003-4835-2593

Abstract

This article is derived from research that aims at identifying the pedagogical strategies implemented to enhance logical-mathematical thinking in the teaching process in childhood. The methodology is based on a qualitative approach and a documentary review modality, having as a source of information classroom projects, diaries, and planning of teachers in training of the Bachelor’s Degree in Early Childhood Education. The most important results refer to the game as the main strategy in strengthening logical-mathematical thinking in early childhood, highlighting the articulations of notions with numerical, spatial, and metric thinking. Within the conclusions of the research it is highlighted that the game, as a didactic strategy and guiding activity in early childhood, enables the mobilization of thought through questions, concerns, understanding of daily life, and the functionality of things.

Bejerano. (mayo de 2009). Los juguetes como recurso didáctico: Análisis y valoración. Cuadernos de educación y desarrollo. (J. C. (CV), Ed.) Académica semestral., Vol 1(Nº 3), 1/1.

Bustamante, S. (2015). Desarrollo lógico matemático. Aprendizajes Matemáticos Infantiles.

Cardoso, E. O. y Cerecedo, M. T. (2008). El desarrollo de las competencias matemáticas en la primera infancia. Revista Iberoamericana de Educación, 47(5).

Cifuentes, M. R. (2011). Diseño de proyectos de investigación cualitativa. Noveduc.

Colombia, Congreso de la República. (8 de noviembre de 2006). Ley 1098 de 2006. Código de la Infancia y la Adolescencia. Diario Oficial No. 46.446. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1098_2006.html

Colombia, Ministerio de Educación Nacional. (2007). Política Pública Nacional de Primera Infancia. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-177828_recurso_3.pdf

Colombia, Ministerio de Educación Nacional. (2014). El juego en la educación inicial. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-341835_archivo_pdf_educacion_inicial.pdf

Colombia, Ministerio de Educación Nacional. (2017). Bases Curriculares para la Educación Inicial y Preescolar. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-341880_recurso_1.pdf

Cotrina, I. S., Trinidad, J. G., & Escobedo, J. D. F. (2021). Nivel de desarrollo de las nociones de seriación y clasificación de los estudiantes, Amazonas, Perú. Revista Científica UNTRM: Ciencias Sociales Y Humanidades, 4(1), 24-31.

Chugá Benítez, S. P. (2019). Estrategias metodológicas para estimular las nociones temporo-espaciales en los niños de 3 a 4 años del centro infantil La Primavera de la ciudad de Ibarra en el año 2014-2015 (Bachelor’s thesis).

Galeano, M. E. (2007). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Universidad Eafit.

Guevara Zuleta De Gonzales, M. M. D. P. (2019). El juego libre en los sectores y el desarrollo del lenguaje oral en los estudiantes de 5 años de una Institución Educativa Inicial del Callao.

Hernández, R. (2002). El juego en la infancia. Revista Candidus, 4(21-22), 134-137.

Jaramillo. R. V.,& Gallego, S. C. (2016). Una propuesta de aula para la enseñanza de las ecuaciones lineales con variable real, en dos estudiantes que requieren una educación diferencial (Tesis inédita de maestría), Universidad del Valle, Santiago de Cali, Colombia.

Jaramillo, B. y Quintero, S. (2020). Significación sobre la enseñanza de la lectura en inglés: prácticas de docentes en educación preescolar. Revista Saber, Ciencia y Libertad, 15(2), 234-250. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n2.6731

Jiménez, C. A. (2015). Pedagogía lúdica. Editorial Juan de Castellanos.

León, A.P., Casas, J.C. y Restrepo, G. (2016). Desarrollo del pensamiento lógico basado en resolución de problemas en niños de 4 a 5 años, Panorama 10 (19), 98-107. https://journal.poligran.edu.co/index.php/panorama/article/view/831/672

Martínez, M. H. (2012). Implementación y creación de herramientas didácticas que afiancen las cuatro operaciones básicas de la aritmética de los números naturales[tesis de maestría]. Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia.

Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. Revista internacional de morfología, 35(1), 227-232.

Piaget, J. (1980). Teoría del desarrollo cognitivo de Piaget. Creative Commons Attribution-Share Alike, 3, 1-13.

Pinedo, P. (2017). El juego simbólico para mejorar el nivel de autoestima de los niños y niñas de 5 años de la Institución Educativa N° 189, barrio La Victoria, Distrito Huicungo-2016 (Proyecto de pregrado). Instituto de Educación Superior Pedagógico Público “Gran Pajatén”, Perú.

Política pública para la primera infancia [Política]. Diciembre de 2006 .Concepto de primera infancia. (Colombia).

Quintero, S. R., Ramírez, L. E. y Jaramillo, B. (2016). Actitud lúdica y lenguajes expresivos en la educación de la primera infancia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 48, 155-170. http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/766/1292

Ruiz, D. (2008). Las estrategias didácticas en la construcción de las nociones lógico matemáticas en la educación inicial. Revista Paradigma, 29(1), 91-112.

Serbia, J. M. (2007). Diseño, muestreo y análisis en la investigación cualitativa. Hologramática, 3(7), 123-146.

Serna-Córdoba, L., & Zapata-Llano, M. A. (2020). Desarrollo del pensamiento lógico-matemático en estudiantes de educación inicial (Bachelor’s thesis, Ciencias de la educación).

Sumpter, L. y Hedefalk, M. (2015). Preschool children’s collective mathematical reasoning during free outdoor play. The Journal of Mathematical Behavior, 39, 1-10. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0732312315000255

Vara, E. (2013). La lógica matemática en Educación Infantil [trabajo de grado]. Facultad de Educación y Trabajo Social, Universidad de Valladolid, España.

Vega, S. G. L. (2019). Construcción del Sentido Numérico en Preescolar (Doctoral dissertation, UNIVERSIDAD DE LAS AMÉRICAS PUEBLA).

Vidarte, R. y Celis, S. (2016). Una propuesta de aula para la enseñanza de las ecuaciones lineales con variable real, en dos estudiantes que requieren una educación diferencial[tesis de maestría]. Universidad del Valle, Santiago de Cali, Colombia.

Vigotsky,L.S.(1979).El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona. Crítica.

Winnicott, D. (1982). Realidad y juego. Gedisa.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |