DOI: 10.17151/rlee.2022.18.1.5
How to Cite
Lince Salazar, S. . (2022). Creativity and joy in education: experience-based activities and aesthetic experience. Latinoamericana De Estudios Educativos, 18(1), 79–101. https://doi.org/10.17151/rlee.2022.18.1.5

Authors

Sandra Lince Salazar
Universidad de Caldas
sandra.lince@ucaldas.edu.co
Perfil Google Scholar

Abstract

This article seeks to reflect on a possible link between creativity and joy in the educational field. The epistemological starting point is mainly in the North American pragmatism of John Dewey and the ontological hermeneutics of H.G Gadamer with scope towards the recent proposal of disruptive pedagogy of the Spaniard María Acaso that is installed in the framework of the alternative pedagogies of the 21st century. The main objective is to think of creativity as experience-based activities, joy as an aesthetic experience and these two as a correlate of education for the transformation of subjects and communities. Qualitative methods have been used for the development of this article, and quantitative methods have not been applied, while the transfer is aimed at analyzing how the defined epistemological approaches respond to the proposed problem based on which comparisons are made and fusions of theoretical horizons between the approaches and questions analyzed are proposed.

Acaso, M. (2013). rEDUvolution: Hacer la revolución en la educación. Ediciones Paidós.

Acaso, M. (mayo de 2014). Educación artística como vehículo de conocimiento. II Seminario Internacional de Educación Artística, Santiago de Chile. https://vimeo.com/100416764

Acaso, M. y Megías C. (2017). Art thinking: Cómo el arte puede transformar la educación. Ediciones Paidós.

Aranguren, M. (diciembre de 2013). Emoción y creatividad: una relación compleja. Suma Psicológica, 20(2), 217-230. https://www.redalyc.org/pdf/1342/134229985007.pdf

Barrena, S. (2008). Charles S. Peirce: Razón creativa y educación. Utopía y praxis latinoamericana. (40), 11-38. https://www.redalyc.org/pdf/279/27904002.pdf

Campos, J. P. (2015). Diseño de un sistema integrado de TICS orientado a fortalecer el pensamiento creativo. “Caso de estudio: Carrera de Publicidad en la Universidad
Internacional SEK (Tesis de maestría). Maestría en tecnología para la gestión práctica docente, Pontificia Universidad Católica de Ecuador, Quito.

Cobaleda Estepa., M. P. (2011). Hacia una interpretación de la praxis pedagógica en el aula, como un aporte a la formación integral, por medio del arte en la básica primaria (Tesis de maestría). Maestría en Educación, Universidad de Medellín, Colombia.

Da Silveira, P. (2015) Educación y política. Voces de la filosofía de la educación. CLACSO. https://elibronet.ezproxy.ucaldas.edu.co/es/lc/ucaldas/titulos/40934

Dewey, J. (1998). Democracia y educación. Una introducción a la filosofía de la educación. Ediciones Morata.

Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Ediciones Paidós.

Dewey, J. (2010). Experiencia y educación. Biblioteca Nueva.

Di Gregori, M. C. (2013) Creatividad y teoría de la acción: Hans Joas, recuperando a John Dewey. IX Jornadas de Investigación en Filosofía, 28 al 30 de agosto de 2013, La Plata, Argentina. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.2903/ev.2903.pdf

Gadamer, H. G. (1991). La actualidad de lo bello. El arte como juego, símbolo y fiesta. Ediciones Paidós.

Gadamer, H. G. (1993). Verdad y método. Sígueme.

Graham, B. y Kirby, C. (2016). Gadamer, Dewey, and the importance of play in philosophical inquiry. Reason Papers, 38(1), 8-20. https://philarchive.org/archive/KIRGDA-2

Mattorollo, L. (2020). Valoración e investigación en el continuo de la experiencia: Desde el pragmatismo de John Dewey al debate sobre el ideal de ciencia libre de valores. (Tesis doctoral). Doctorado en Filosofía Universidad Nacional de La Plata, Argentina. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1850/te.1850.pdf

Neri, H. M. (2014). La creatividad en la enseñanza del docente universitario de la Universidad Autónoma de Zacatecas, México (Tesis doctoral). Doctorado en Creatividad
aplicada, Universidad Complutense de Madrid, España.

Oros, L. B., Manucci, V., & Richaud-de Minzi, M. C. (2011). Desarrollo de emociones positivas en la niñez. Lineamientos para la intervención escolar. Educación y Educadores, 14(3), 493-509. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83422605004

Orozco, C. (2015). Conexión Emoción – Razón. En busca de la unidad perdida en el plano educativo. (Tesis doctoral). Doctorado en Ciencias de la educación, Universidad Tecnológica de Pereira, Colombia.

Parra Rendón., J. F. (2014). Creatividad y tecnologías de la información y la comunicación tic en la educación media (Tesis de maestría). Maestría en Educación, Universidad Complutense de Madrid, España.

Paredes, D. (2017). El análisis didáctico de Wolfgang Klafki como alternativa para la enseñanza de la filosofía. Pedagogía y Saberes, (47), 31-47. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-24942017000200031&lang=es

Pérez, A. A., Africano Gelves, B. B., Febres Cordero C., M. A., & Carrillo Ramírez, T. E. (2016). Una aproximación a las pedagogías alternativas. Educere, 20(66), 237-247. https://www.redalyc.org/journal/356/35649692005/movil/

Romero Alonso, R. E. (2006). Talleres de formación en creatividad para profesores un estudio sobre la formación en creatividad y su puesta en práctica en el aula (Tesis de maestría). Maestría en Educación Mención Currículo y Comunidad Educativa, Universidad de Chile, Santiago de Chile.

Sánchez Aranegui, M. D. (2015). Creatividad y emoción: la intuición y las emociones positivas en el proceso creativo artístico (Tesis doctoral). Doctorado en Bellas artes, Universidad Complutense de Madrid, España.

Zilli, L. R. (2017). La enseñanza de la música en la educación inicial: un estudio sobre creatividad en las prácticas docentes (Tesis de maestría). Maestría en Didácticas específicas, Universidad del Litoral, Santa Fe, Argentina.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |