DOI: 10.17151/rlee.2021.17.2.10
How to Cite
Ruiz Ortega, L. A. ., & Gallo Cadavid, L. E. . (2021). Letters, an exercise in psychagogic pedagogy. Latinoamericana De Estudios Educativos, 17(2), 184–210. https://doi.org/10.17151/rlee.2021.17.2.10

Authors

Lucero Alexandra Ruiz Ortega
Universidad de Antioquia
lucero.ruiz@udea.edu.co
Perfil Google Scholar
Luz Elena Gallo Cadavid
Universidad de Antioquia
luz.gallo@udea.edu.co
Perfil Google Scholar

Abstract

The objectives of this study are to reveal some formative forces of the epistolary genre and to recognize how letters become psychagogic exercises or a form of pedagogical relationship between senders and recipients. This research is approached from the confines of poetic reason based on the method of confessions and guides proposed by María Zambrano. The content of some letters was analyzed from the formative direction that entails a knowledge of ourselves. Different types of letters were found: letters with a tone of friendship that offer, donate, deliver and advise; letters with a loving tone that teach to purify, cleanse and suppress passions; conceptual letters that show and point out ideas; letters with a conversational tone that train in listening; family letters requesting and claiming a mode of presence; and letters written in a curative and therapeutic tone that are healing. The writing of letters becomes a game of intensities by which the human being reveals himself when he takes himself as the object of sleeplessness.

Cheng, F. (2017). Acerca del alma. [trad.] María Julia de Ruschi. Buenos Aires: El Hilo de Ariadna.

Deleuze, G., & Guattari, F. (2008). Kafka. Por una literatura menor. México: Ediciones Era.

Foucault, M. (1999). Estética, ética y hermenéutica. Barcelona: Paidós.

Foucault, M. (2014). La hermenéutica del sujeto. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Fuentes, F. (2015). Una educación filosófica: arte de vivir, experiencia y educación. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Garfield S. (2015). Posdata. [trad.] Miguel Marqués. Barcelona: S.A.U.

Giuliano, F. (2017). Rebeliones éticas, palabras comunes. Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila Editores.

González F. (2017). Cartas a Simón 1950-1959. Medellín: Eafit

Galeno de Pérgamo (2013). De las pasiones y errores del alma. [trad. y pról.] Liliana Cecilia Molina González. Editorial Universidad de Antioquia.

Hadot, P. (2006). Ejercicios espirituales y filosofía antigua. Prefacio de Arnold l. Davidson. [trad.] Javier Palacio. España: Ediciones Siruela.

Jaeger, W. (2008). Paideia: Los ideales de la cultura griega. [trad.] Joaquín Xirau y Wenceslao Roces. México: Fondo de Cultura Económica.

Kafka, F. (2011). Carta al padre. Barcelona: Ediciones Brontes S.L.

Kafka, F. (2006). Cartas a Milena. Madrid: Alianza Editorial.

Lispector, Clarice (1988). Carta a Olga. [trad.] Antonio Maura. Revista Paseante 11. Madrid: Siruela.

López, F. (2016). Estética y política en Schiller. Belleza y libertad: la investigación filosófica de las cartas sobre la educación estética del hombre de Friedrich Schiller. El Astrolabio, 10(1), 75-84.

Lozano A. (2013). Cartas filosóficas: desde la amistad y con sencillez. Estudios de Filosofía, núm. 47, junio, pp. 121-133 Universidad de Antioquia Medellín, Colombia.

Magny Claude E. (2016). Carta sobre el poder de la escritura. [trad.] María V. Jauja [pról.] Jorge Semprún. España: Periférica.

Mutis A. (1998) Cartas de Álvaro Mutis a Elena Poniatowska. México: Alfaguara.

Palomar P. (2017). El género literario en María Zambrano, una propuesta interpretativa a la confesión. Tesis Doctoral. Programa de Doctorat Ciutadania i Drest Humans, Facultat de Filosofía, Universidat de Barcelona.

Pestalozzi, J.H. (2003). Cómo enseña Gertrudis a sus hijos (fines y métodos de la educación del pueblo). [trad.] José Tadeo Sepúlveda. Buenos Aires: Porrúa.

Petrucci, A. (2018). Escribir cartas. Una historia milenaria. [trad.] María Julia de Ruschi. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Ampersand.

Platón (2008). Alcibíades. Diálogos 6. Madrid: Biblioteca Clásica Gredos.

Porfirio (2013). Cartas a Marcela. [trad.] Agustín. López y María Tabuyo. [pról.] Agustín López. Barcelona: José J. de Olañeta.

Puig V. (2014). A la carta. Cuando la correspondencia era un arte. Barcelona: Editorial Elba.

Sarmiento, J. (10 de septiembre de 2017) La curiosa tarea de los niños que (todavía) aprenden a enviar cartas. Diario el Tiempo-Manizales. Recuperado de
https://www.eltiempo.com/colombia/otras-ciudades/ninos-del-siglo-xxi-aprenden-a-escribir-cartasen-colegios-de-manizales-128928

Schiller, F. (1999). Kallias: Cartas sobre la educación estética del hombre. [trad.] Jaime Feijóo y Jorge Seca. Barcelona: Anthropos.

Séneca (1986). Epístolas morales a Lucilio I. [trad.] Ismael Roca. Madrid: Editorial Gredos.

Sierra Blas V. (2002). Escribir y servir: las cartas de una criada durante el franquismo, «SIGNÓ. Revista de Historia de la Cultura Escrita» 10. Universidad de Alcalá, Alcalá de Henares 2002, pp. 121-140.

Soto, G. (1995). Séneca y su pensamiento. Revista Universidad Pontificia Bolivariana, 44(140), 10-19.

Soto, G. (2002). Séneca (Conferencia). Medellín, Colombia: Teatro Matacandelas.

Soto, G. (2014). Séneca y la filosofía. Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana.

Zambrano, M. (2012). Hacia un saber del alma. Madrid: Alianza Editorial.

Zambrano, M. (2011). Confesiones y guías. Madrid: Eutelequia.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |