Authors
Abstract
The application of sensory books allows stimulating fine motor skills in children in the early stages of their lives to star achieving competences throughout the course of their lives. Currently, in a kindergarten located in the municipality of Ixtapaluca, sensory books are not being used to stimulate motor development in first grade preschool children. The objective of this work is to measure the fine psychomotricity of these students by means of an evaluative questionnaire consisting of 38 questions grouped into thirteen pages contained in the sensory book to determine whether or not the use of this didactic material is necessary. The results provided by the instrument indicate that the use of a sensory book is required to develop fine motor skills in children, since the score obtained in each of the 38 questions is below the theoretical mean which is 84 points, with a range of values fluctuating between 34 and 46 points, representing an area of opportunity for teachers working in that educational center.
Keywords
References
Cabrera, V. B., & Dupeyrón, G. M. (2019). El desarrollo de la motricidad fina en los niños y niñas del grado preescolar. Mendive. Revista de Educación, 17(2). Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962019000200222
Campo, T. L. (2009). Características del desarrollo cognitivo y del lenguaje en niños de edad preescolar. Psicogente, 12(22), 341-351. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/4975/497552354007.pdf
Díaz Barriga, A. F. (2019). Evaluación de competencias en Educación Superior: Experiencias en el Contexto Mexicano. 12(2), 49-66. doi:10.15366/riee2019.12.2.003
Frade, R. L. (2009). La evaluación por competencias (3a. ed.). (F. R. Gloria, Ed.) México, D. F.: Inteligencia Educativa.
Franco, A. A. (2019). ¿Qué es la motricidad fina y gruesa? (K. -C. México, Editor) Obtenido de https://www.abrazandosudesarrollo.com.mx/etp1b/qu%C3%A9-es-la-motricidadfina-y-gruesa/?key=etp1JugE1
Gómez, B. S. (2012). Metodología de la investigación. Tlalnepantla, Estado de México, México: Red Tercer Milenio, S.C. Obtenido de http://www.aliat.org.mx/BibliotecasDigitales/Axiologicas/Metodologia_de_la_investigacion.pdf
Haydee de León, T. E. (febrero de 2014). Implementación del material didáctico en la metodología activa. Quetzaltenango: Universidad Rafael Landívar. Facultad de
Humanidades.
Hernández, S. R., Fernández, C. C., & Baptista, L. P. (2014). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill. Obtenido de https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Kidealia Media SL. (2020). Quiet Book: qué es ¡y cómo hacerlo en casa! Obtenido de www.pequeocio.com
López, R. C. (3 de febrero de 2011). Modelo de Aprendizaje VAK. Obtenido de http://generandoconocimiento.blogspot.com/2011/02/modelo-de-aprendizaje-vak.html
Meece, J. (2000). Desarrollo del niño y del adolescente. Compendio para educadores, 101-127.
Montessori, M. (1971). La mente absorbente del niño. . Barcelona: Araluce.
Mosquera, G. I., Hornos, C. J., & Lema, L. B. (11 de mayo de 2017). Estilos de aprendizaje: clasificación sensorial y propuesta de Kolb. Obtenido de www.unir.net/educacion/revista/noticias/estilos-de-aprendizaje-clasificacion-sensorial-y-propuesta-dekolb/549201749973/
Perrenoud, P. (2007). Diez nuevas competencias para enseñar. México: Graõ, Colofón. Obtenido de https://www.uv.mx/dgdaie/files/2013/09/Philippe-Perrenoud-Diez-nuevascompetencias-para-ensenar.pdf
Pla, M., Cano, E., & Lorenzo, N. (2007). María Montessori: el método de la pedagogía científica, en Trilla, Jaume (coord.), El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI. (Vol. 4ª. edición). Barcelona: Graó.
Secretaría de Educación Pública. (2017). Educación preescolar. (S. d. Pública, Ed.) Obtenido de https://www.planyprogramasdestudio.sep.gob.mx/descargables/biblioteca/preescolar/1LpM-Preescolar-DIGITAL.pdf
Secretaría de Educación Pública. (2019). Plan y programas de estudio para la educación básica. Preescolar. Obtenido de https://www.planyprogramasdestudio.sep.gob.mx/index-mapa-curricular.html
Tobón, S. (2006). Aspectos Básicos de la formación basada en competencias. Talca:Proyecto Mesesup.
UNESCO. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Grupo Santillana de Ediciones.