How to Cite
Ruiz Ortega, F. J. (2006). Science ideas and their incidence in the teaching-learning process. Latinoamericana De Estudios Educativos, 2(1), 119–130. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/5792

Authors

Francisco Javier Ruiz Ortega
Universidad de Caldas. Manizales
fruiz151@une.net.co

Abstract

The ideas professors have on science as well as on its origins and construction manner significantly influence the teaching and learning process of the latter. This article is an attempt to reflect upon the professor’s endeavors as a setting where they reflect their thoughts and hence empower or limit the student’s learning. In this paper, some relations between the concepts of science, teaching models and some pedagogical postulates are considered as the bases of teaching practices.

Abell, S. K.,Bryan, L.A. & Anderson, M. A. (1998). Investigating preservice elementary science teacher reflexive thinking using integrated media case-based instruction in elementary science teacher preparation. Scienceeducation, 82, 4, 491-509.

Angulo Delgado, Fanny. (2002). Aprender a enseñar ciencias: análisis de una propuesta para la formación inicial del profesorado, basada en la metacognición. Universitat Autónoma de Barcelona.

Bedoya, Ivan y Gómez, Mario. (1989). Epistemología y Pedagogía. Ensayo histórico crítico sobre el objeto y métodos pedagógicos. Editorial Ecoe. Segunda edición. Bogotá.

Caicedo, Humberto. (1999). Ideas actuales sobre la enseñanza de la ciencia. Pontificia Universidad Javieriana. Bogotá.

De Zubiría, Julián. (1994). Modelos pedagógicos. En Tratado de pedagogía conceptual IV. Fundación Alberto Merani. Bogotá.

Gunstone, R. F., Slattery, M. Bair, J. R. & Northefield, J. R. (1993). A case study exploration of development in preservice science teachers. Science Education, 77, 1, 47-73.

Jimémes María P. (2000). Didáctica de las ciencias experimentales. Teoría y práctica de la enseñanza de las ciencias: Modelos didácticos. Marfil – Alcoy. España.

Kaufam, Miriam, Fumagalli, Laura (2000). Enseñar ciencias naturales: reflexiones y propuestas. Ediciones Paidós. (Barcelona).

Mellado, J. V., Blanco Nieto, L. J. Y Ruiz, M. C. (1999). Aprender a enseñar ciencias experimentales en la formación inicial del profesorado. Badajoz: Universidad de extremadura - Instituto de Ciencias de la Educación (I.C.E.).

Perales, Francisco Javier Y Cañal De León Pedro (2000). Didáctica de las ciencias experimentales. Teoría y práctica de la enseñanza de las ciencias. Editorial Marfíl S. A. Alcoy, España.

Pope, M. L y Scott, E. M. (1983). Teachers´ Epistemology and Practice. En R. Halkes y J. K. Olson. Teacher Thinking: A New Perspective on Persisting Problems in Education. Lisse: Swets y Zeutkubger (Trad. cast. La epistemología y la práctica de los profesores. En R. Porlán, J. E. García y P. Cañal. Constructivismo y enseñanza de la ciencia. Sevilla: Diada. 1988).

Porlán, Rafael. (1993). Constructivismo y escuela. Hacia un modelo de enseñanza aprendizaje basado en la investigación. Editorial de la investigación en la escuela. Universidad de Málaga.

Porlán, Rafael. Rivero G. A, Martín Del Pozo, R. (1998). Enseñanza de las ciencias, 16 (2), 271-288. Conocimiento profesional y epistemología de los profesores, II: Estudios empíricos y conclusiones.

Pozo, Juan Ignacio y Gómez, Miguel Ángel. (1998). Aprender y enseñar ciencia. Del conocimiento cotidiano al conocimiento científico. Editorial Morata. España.

Reyes, L., Salcedo, L. E. Y Perafán, G. (2001). Acciones y Creencias IV: Análisis e interpretación de creencias de docentes de Biología y Ciencias Naturales. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Rodríguez, M. (1999). Conocimiento previo y cambio conceptual. Buenos Aires: Aique.

Sanmatí, N. (1995). El aprendizaje de actitudes y de comportamientos en relación a la educación ambiental. Reflexiones desde el área científica. En: UNÑO, T. y MARTÍNEZ, K (Eds.) Educar a favor del medio. Bilbao. U. P.V. Pp. 163-181.

Sanmartí, N. (2002). Didáctica de las ciencias en la educación secundaria obligatoria. Editorial Síntesis, S. A. Madrid.

Tamayo,Óscar. (2001). Evolución conceptual desde una perspectiva multidimensional. Aplicación al concepto de respiración. Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona.

Tamayo, Óscar. (2002). Enseñanza de las ciencias: aspectos epistemológicos, pedagógicos y curriculares. Manizales.

www.saum.uvigo.es/reec/volumenes/volumen2/Numero3/Art2.pdf

www.cnep.org.mx/Informacion/teorica/educadores.htm - 22k -

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |