How to Cite
Ruiz Ortega, L. A. (2006). The professor’s view on the teaching processes in physical education. Latinoamericana De Estudios Educativos, 2(1), 79–99. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/5790

Authors

Lucero Alexandra Ruiz Ortega
Universidad de Caldas. Manizales
mariandres90@gmail.com

Abstract

The present study “the professor’s view on the teaching processes in physical education” demonstrates how physical education transcends physical, bodily and motor education, and develops points of view from which one can analyze, reflect and construct knowledge. This work analyzes the physical education professor’s way of thinking and teaching process. The research contributes to the professor’s qualification, considering not only the professor’s classroom performance, but also the teaching conceptions. The analysis provided in this work is conceived from the different tendencies of physical education, showing the theoretical construction that encloses each of the topics identified: the concept of physical education, its purposes and the necessary knowledge for its teaching.

Benjumea, M. y otros. (2005). Sentidos de la motricidad en el escenario escolar. Grupo de Investigación Estudios de Educación Corporal. Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.

Cagigal, J. (1996). Obras selectas. Comité Olímpico Español. Volumen III.

Camacho H. (2003). Pedagogía y Didáctica de la Educación Física. Armenia: Kinesis.

Carretero M., Bennett N., Jarvinen A., Pope M. y Ropo E. (1991). Procesos de enseñanza y aprendizaje. Argentina: AIQUE.

Dalmaus J. M. (2004). Análisis del estatus de la Educación Física en la Enseñanza Primaria. Tesis doctoral de la Universidad de Zaragoza. Zaragoza, España: Universidad de La Rioja, Servicio de Publicaciones.

Gartón A. (1994). Interacción Social y desarrollo del lenguaje y la cognición. Barcelona-Buenos Aires-México: Ediciones Paidós.

Latorre R. y Herrador, J. (2003). Prescripción del ejercicio físico para la salud en la edad escolar. Barcelona: Paidotribo.

Ministerio de Educacion Nacional. (2000). Lineamientos Curriculares. Educación Física Recreación y Deporte. Áreas Obligatorias y Fundamentales. Bogotá: Editorial Magisterio.

Murcia N. (2003). La motricidad humana: Trascendencia de lo Instrumental. Grupo de Acción Motriz y Mundos Simbólicos. Revista digital año 9-(65). Buenos Aires. http:/efdeportes.com

Murcia N., Ángel L. (1999). Fitness ejercicio y salud. Otra dimensión del ejercicio. Revista de educación física y Recreación, (9): 85-97. Manizales: Universidad de Caldas.

Murcia, N., Taborda J. y Ángel L. (2004). Escuelas de Formación Deportiva y Entrenamiento Deportivo Infantil. Un enfoque integral. Armenia: Kinesis.

Murcia, N. y Jaramillo L. (2000). La complementariedad etnográfica Investigación Cualitativa. Una guía para abordar estudios sociales. Armenia: Kinesis.

Parlebas, P. (2001). Léxico de Praxiología Motriz, Juegos, Deporte y Sociedades. Barcelona: Paidotribo.

____________ (1997). Problemas Teóricos y Crisis Actual en la Educación Física. Lecturas: Educación Física y Deportes año 2. Buenos Aires. http://www.efdeportes.com

Perafán G. (2005). La investigación acerca de los procesos de pensamiento de los docentes: origen y desarrollo: En; G. Perafán y A. Adúriz (Comp,) Pensamiento y conocimiento de los profesores. (pp. 15-31). Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Portela H. (2001). La epistemología en la educación física. Revista Educación Física y Recreación, (12): 81-88. Manizales: Universidad de Caldas.

Reyes, L., Enrique L. y Perafán, G. (1997). Acciones y creencias tesoro oculto del educador. Universidad Pedagógica Nacional: Arfo.

Rubio E. y Giraldo L. (2005). Fines pedagógicos, Intencionalidad pedagógica en el área de Educación Física. En: Sentidos de la motricidad en el escenario escolar. Universidad de Antioquia.

Tamayo O. (2003). Programa de capacitación docente. Didácticas de las ciencias. Mesa de Vicerrectores. Red de Universidades de Risaralda.

Tamayo O. y Ruiz F. (2005). Ideas de Ciencia, Enseñanza y Aprendizaje en profesores en ejercicio. Manizales, Universidad de Caldas.

Vásquez B. (1989). La Educación Física en la Educación Básica. Barcelona: Gymnos S.A.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |