How to Cite
López A., R., Saldarriaga N., J. A., & Tamayo A., Óscar E. (2007). Analysis of graphic representations in chemistry text books. Latinoamericana De Estudios Educativos, 3(2), 61–86. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/5765

Authors

Ricardo López A.
Universidad de Caldas. Manizales
riloac@yahoo.com
Jhon Alexander Saldarriaga N.
Universidad de Caldas. Manizales
jalexs293@yahoo.com.ar
Óscar Eugenio Tamayo A.
Universidad de Caldas. Manizales
oscar.tamayo@ucaldas.edu.co

Abstract

The article presents the results of the graphs analysis in Chemistry text books regarding chemical bonds. The images presented, as well as the texts that accompany them, were analyzed. The most important categories studied were: figures that induce errors, contextual errors, text - figure connection and sequence, among others. A deficient relation between the figures represented and the contents that followed them was found. Additionally, there is no graphic or content sequence, according to the development of the concepts in the scientific literature. The mayority of the figures are presented in the text, without knowing some scientific contributions in the field of chemical bonds.

BRICEÑO, C. O. (1999). Química Orgánica – Inorgánica. Bogotá, Colombia: Fondo Educativo Panamericano, segunda ed.

CHANG, R. (1999). Química. México: Mc Graw – Hill, sexta ed.

CAREY, Francis A. (1999). Química Orgánica. Aravaca (Madrid) España: McGraw – Hill, tercera ed.

DUVAL, R. (1999). Semiósis y pensamiento. Cali: Universidad del Valle.

EBBING, D. (1997). Química General. México: Mc Graw – Hill, quinta ed.

FESSENDEN, R. J. y JOAN S. (1983). Química Orgánica. México D. F.: Grupo Editorial Iberoamericana.

IZQUIERDO, M. y Col. (2000). Los libros de texto: utilidad, dificultades de lectura y de interpretación. La clase comunicativa: una estrategia para una enseñanza de calidad. Universidad Autónoma de Barcelona.

LEMKE, J. L. (1997). Aprender a hablar ciencia. Barcelona: Paidós.

LÓPEZ, R. y SALDARRIAGA, J. A. (2003). Las representaciones gráficas (ciclos) y su influencia en el desarrollo de competencias interpretativas en estudiantes de ciencias naturales. Tesis de grado. Universidad de Caldas.

MANKU, G. S. (1988). Principios de Química Inorgánica. México: Mc Graw – Hill, primera ed.

MONDRAGÓN, C. H. (2001). El enlace químico. En: C. Mondragón. Química I Santillana. Bogotá: editorial Santillana.

MORA, P. W. (2004). Colisiones y tipos de enlaces. En, W. Mora, Interacciones, conservación y cambio químico; Molécula I. Bogotá: Editorial Voluntad S. A.

PERALES, F. J. y JIMÉNEZ, J. (2002). Las ilustraciones en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. Análisis de libros de texto. Enseñanza de las ciencias, Vol 20, Nº 3, 369-383.

PRENDES. (1997). Análisis de imagenes de textos escolares: descripción y evaluación. www.lmi.ub.es/te/any97/prendes_sp/

PRO, M. (2003). Aprender con imágenes. Barcelona: Paidós.

TAMAYO, Ó. E., (2006). Representaciones semióticas y evolución conceptual en la enseñanza de las ciencias y las matemáticas. Revista Educación y Pedagogía, Nº 45.

http: //www.cnnet.club.edu/quim/Q_3451/modulo1/modulo1d_files/descripción.html

http: //www.lmi.ub.es/te/any97/prendes_sp/p3.html

http://www.el-libro.com.ar/archivo_documental/PDFs/4-005-Barros.pdf

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |