How to Cite
García Castro, L. I., & Osorio Cárdenas, A. M. (2008). Mental models on the concept of measurement. Latinoamericana De Estudios Educativos, 4(2), 135–150. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/5739

Authors

Ligia Inés García Castro
Universidad Autónoma de Manizales
ligiaines.garcia@gmail.com
Andrea Milena Osorio Cárdenas
Escuela Normal Superior de Aranzazu
anmiosca17@yahoo.es

Abstract

This article presents the research results of a research whose main objective was to understand the structure of mental models on the concept of measurement of second grade and complementary formation (students beginning their teaching training) students. For gathering information, direct observation and 8 semistructured interviews were used, 4 to second grade students and 4 to complementary formation students. The elements of the mental models that came up are related to the explanatory models that students have constructed around the concept of measurement, the conceptions on measurement, and the use of semiotic representation and context. The quantitative explanatory model is one of the elements that frequently comes up, since it can be inferred that the extracurricular contexts are a potential element in the construction of said concept, and the difficulty in using treatment and conservation processes in semiotic representations implemented by students in the research, in order to express their measurement ideas. The results obtained from this research process intend to impact the teaching processes of the concept of measurement when recognizing the models that the children and young adults construct, which could become an obstacle for their learning, and in turn, they become elements to be taken into consideration in classroom activities.

Brousseau, Guy; Brousseau, Nadie. (1991-92). “El peso de un recipiente. Estudio de los problemas de la medición en CM”. Traducción: Juan D. Godino. Gran N, 50: 65-87.

Chamorro Palza, M. D., (1991). El problema de la medida: didáctica de las magnitudes lineales. Matemáticas: cultura y aprendizaje. Madrid: Síntesis S.A.

Chamorro Plaza, M. D., (2001). Las dificultades en la enseñanza-aprendizaje de las magnitudes en Educación Primaria E.S.O. En ., J. M. Belmonte Gómez, J. Bolón, M. D. Chamorro Plaza, B. D´Amore, L. Ruiz Higueras, y otros, Dificultades del aprendizaje de las Matemáticas (págs. 79-117). Madrid: Aulas de Verano. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Chamorro Plaza, M. D. (2003). El tratamiento escolar de las magnitudes y su medida. En M.d.Chamorro Plaza, Didáctica de las Matemáticas para primaria (págs. 221-243). Madrid: Pearson Prentice Hall.

Dickson, L., Brown, M., & Gibson, O. (1991). El aprendizaje de las matemáticas. Madrid: Centro de publicaciones del MEC.

Elichiribehety, Inés; Otero, María Rita; Fanaro, María de los Angeles (2002). Los modelos que subyacen a la resolución de problemas algebraicos: un estudio transversal. Relime, 5 (2), 169-198.

Godino D. Juan; Batanero C.; Roa R. (2004). “Matemáticas para maestros: Magnitudes”. Recuperado en 2006, de Proyecto Edumat-maestros: www.ugr.es/local/jgodino/edumat-maestros/

Goetz, J.P; LeCompte, M.D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.

Gómez, C., Márquez, B., Roca, M., Pujól Vilallonga, R. M. & Sardá, A. (2004). “La construcción de modelos explicativos complejos mediante preguntas mediadoras”. Investigación en la Escuela, 53: 71-82.

Johson-Laird, P. (1987). “Modelos mentales en ciencia cognitiva”. En D. Norman A. Perspectivas de las ciencias cognitivas. Paidós. p. 179-231.

Johnson – Laird, Philip; García – Madruga, Juan; Gutiérrez, Francisco; Carriedo, Nuria (2002).Razonamiento con condiciones múltiples. La perspectiva de los modelos mentales. Anuario de Psicología. Vol 3, no. 1, 3 - 24

Kuhn, S. T. (1996). “La función de la medición en la física moderna”. En S. T. Kuhn. La tensión esencial. México: FCE. p. 202-247.

Kula, W. (1999). Las medidas y los hombres. Madrid: Siglo Ventiuno Editores.

M.E.N. (1998). Lineamientos curriculares. Matemáticas. Bogotá, D.C.: Ministerio de Educación Nacional de Colombia.

Moreira, Marco Antonio; Greca, Ileana;. (1996). Estudio piloto sobre representaciones mentales, imágenes, proposiciones y modelos mentales respecto al concepto de campo electromagnetismo en alumnos de física general, estudiantes de postgrado y físicos profesionales. Obtenido de Revista en investigación en enseñanza de las ciencias.: www.dialnet.unirioja.es

Moreira, M. A., & Greca, I. M. (1998). Modelos mentales, modelos conceptuales y modelización. Enseñanza de la Física, vol 15, nº2, 107-120.

Moreira, M. A. (1999). “Modelos Mentales”. Recuperado el 8 de Noviembre de 2007, de Programa de doctorado Internacional en Enseñanza de las Ciencias. Universidad de Burgos, España; Universidade Federal do Rio grande do Sul, Brasil: http://www.if.ufrgs.br/~moreira/modelosmentales.pdf

Moreira, M. A., Rodriguez Palmero, M. L., & Marrero Acosta, J. ( 2001). La teoría de los Modelos Mentales de Johnson-Laird y sus principios: Una aplicación con modelos Mentales de célula en estudiantes del curso de orientación universitaria. Recuperado el Agosto de 2007, de Revista Investigación en Enseñanza de la Ciencia: http://www.if.ufrgs.br/ienci/

Moulines, U., & Díez, J. (1999). La medición en la ciencia. En U. Moulines, & J. Díez, Fundamentos de la filosofía de la ciencia (págs. 173-217). Arile.

NTCM. (2000). Principios y Estándares para la Educación Matemática. Primera edición en castellano. Sevilla: S.A.E.M. Thales.

Otero, María Rita; Banks-Leite, Luci;. (2006). Modelos mentales y modelos numéricos: un estudio descriptivo en la enseñanza media. Relime, 9 (1), 151-178.

Tamayo Alzate, O. E. & Sanmartí, N. (2002). “Estudio multidimensional de las repesentaciones mentales de los estudiantes. Aplicación al concepto de respiración”. Recuperado en junio de 2008, de Dialnet: http://dialnet.unirioja.es/

Vasco Uribe, C. E. (1994). “El enfoque de sistemas en el nuevo programa de matemáticas”. En M.E.N.: un nuevo enfoque para la didáctica de las matemáticas, Vol II. Bogotá: Serie Pedagogía y Currículo.

VERGNAUD, G. (1991). El niño, las matemáticas y la realidad. Problemas de la enseñanza de las matemáticas en la escuela primaria. Trillas. México.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |