How to Cite
Munévar Quintero, F. I. (2009). Creating an interactive microworld in a rural educational institution. Latinoamericana De Estudios Educativos, 5(1), 155–177. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/5731

Authors

Fabio Ignacio Munévar Quintero
Universidad del Magdalena
fimunevar@gmail.com

Abstract

This article presents processes and results from a research work and shows a process for the creation and evaluation of an educational mediator called ‘microworlds’. These will be put on-line so that they can be accessed by the academic community of rural educational institutions. A didactic mediator is a teaching technological device that facilitates the integration of computer applications in learning environments, strengthening the educational relationship between students and teachers. It also improves communication and helps to improve the quality of educational institutions, in this particular case of the rural sector. The creation of educational mediators requires the contribution of disciplines such as computer science, teaching, design, programming and other similar areas that provide various methodologies with theoretical references, tools and techniques applied to the creation and evaluation of didactic materials.

Alzate, M.V., Arbeláez, M.C., Gómez, M.A., Romero, F., Gallón, H. (2005). El texto escolar y las mediaciones didácticas y cognitivas. Universidad Tecnológica de Pereira. Pereira: Papiro.

Battro, A.M. y Percival, J.D. (2000, Octubre). “La inteligencia digital y la empresa moderna”. En: http://www.ceal-int.org/boletim/informes/battro-denham.pdf. Cambridge, Massachusetts. Consultada el 12 de mayo de 2009.

Bottino, R. M. (2010). e-Learning en la escuela. La revista digital de e-learning de América Latina. Año 1 - Número 23. En: http://www.elearningamericalatina.com/edicion/octubre3/na_1.php. Consultado el 28 de febrero de 2010. Artículo publicado originalmente en el portal eLearningEuropa.info.

Cartier, M. (1980). La médiatique. Montréal, Canada: Editions du Laboratoire de Télématique, Université du Québec à Montréal.

Colbert, V. (1999). “Mejorando el acceso y la calidad de la educación para el sector rural pobre. El caso de la Escuela Nueva en Colombia”. Revista Iberoamericana de Educación OEI, No. 20. Brasil.

Galvis, A.H. (1997). “Micromundos Lúdicos Interactivos: aspectos críticos en su diseño y desarrollo”. Informática Educativa, 10(2):191-204. Bogotá: Ediciones Uniandes - Lidie. En: http//:www.micromundosludicos/pdf [Consultado el 28 de octubre de 2008].

Gallego, L.H., y Ospina, J.R. (2002). Escuela Nueva dimensionada en la educación básica. Postprimaria rural de Caldas. 3ª ed. Manizales: Litógrafos Asociados Ltda.

Larman, C. (2003). UML y patrones, Una introducción al análisis y diseño orientado a objetos y al proceso unificado. 2ª Ed. Madrid: Pearson Prentice Hall.

Londoño, L.O; Arias, J.M., y Gómez, G.L. (2006). Propuesta de Educación media Rural. Grupo Servicio Educativo Rural –SER–. Universidad Católica de Oriente. Rionegro, Antioquia: Divergráficas.

Machado, L. y Ramos, F. (2005). ITIC2; una propuesta metodológica de integración tecnológica al currículo. Premio Nacional de Educación Francisca Radke. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Ministerio de Educación Nacional, Colombia. (1994). La Reforma Educativa; Ley General de Educación. Ley 115. Bogotá: Ediciones Fecode.

Negroponte, N. (1995). Being digital. A. A. Knopf, 1995 (traducción al castellano: El mundo digital. Barcelona: Ediciones Basic Books.

Restrepo, Bernardo. (1997). Investigación en Educación. Programa de Especialización en teorías, métodos y técnicas de investigación social. ASCUN-ICFES. Santafé de Bogotá.

Senge, P. (1996). La quinta disciplina. El arte y la práctica de la organización abierta al aprendizaje. Barcelona: Ed. Granica.,

E:[]Papert, S. (1982). Desafío a la mente. Buenos Aires: Ediciones Galápago.

Silvio, José. (2000), La virtualización de la universidad. ¿Cómo podemos transformar la educación superior con las tecnologías? Caracas: UNESCO.

UNESCO. (1996). Education, The Treasure Within. Report of the International Commission on Education for the Twenty-first Century. Place de Fontenoy. France.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |