How to Cite
Posada López, R. del P. (2010). History teaching: Perspectives and challenges in higher education. Case study, history teaching in the social sciences program at Universidad de Caldas. Latinoamericana De Estudios Educativos, 6(2), 179–203. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/5692

Authors

Rocío del Pilar Posada López
Universidad de Caldas. Manizales
sincorreo@ucaldas.edu.co

Abstract

This article arises from the Master’s degree in Education research project , “History Teaching: perspectives and challenges in Higher Education. Case study, History teaching in the Social Sciences Program at Universidad de Caldas “, in which aspects of the investigation such as the problem, objectives, rationale, theoretical framework, methodology development, data analysis and conclusions will be made known. The main objective of the study is to describe, recognize and theorize practices in history teaching in the in Social Sciences degree program, to identify theoretical, cultural, social and political positions on which teaching is based upon, and to record their characteristics the Program, in order to elaborate a construction of sense which allows to recognize the strengths and to reference the obstacles or situations that inhibit that the teaching of history meets the needs and interests that current generations of students claim, such as the social and critic formation of history. This implies recognizing systematic processes, ways of communicating knowledge in which it is established that all scientific knowledge from its essence, is communicable and teachable. Thus, when the teaching of history in higher education is investigated, the need of analyzing concepts such as the method, the knowledge, the teacher student relationship ideal framed in the aims and purposes of every educational act emerge.

Aguirre R., Carlos Antonio. (2002). Antimanual del mal historiador o ¿cómo hacer hoy una buena historia crítica? México: Ediciones desde Abajo.

Alderoqui, Silvia & Aisenberg, Beatriz. (1994). Didáctica de las Cociencias sociales I y II. Buenos Aires: Editorial. Paidós.

Arias, Concepción. (2004). ¿Cómo enseñar la historia? México: Editorial ITESO.

Aróstegui, Julio. (2000). La investigación histórica: Teoría y método. Barcelona: Editorial Crítica.

Cajiao R., Francisco. (1997). Pedagogía de las ciencias sociales. Bogotá: ICFES.

Calderón, Luis Antonio. (2006). Del relato y de relatos. Manizales: Editorial Universidad de Caldas.

Carr, Wilfred & Kemmis, Stephen. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La Investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca, Libros Universitarios y profesionales. Módulo de Maestría en Educación. Universidad de Caldas, 2006.

Carretero, Mario. (2004). “Hacia una alfabetización historiográfica”. Argentina: Universidad de Buenos Aires y Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales Argentina. Periódico “Al Tablero”,No..30, Santafé de Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Consejo Académico Universidad de Caldas. (2008). Acuerdo 029. Política Curricular Universidad de Caldas.

Díaz C., Jaime & Ospina R., Jaime. (1995). La enseñanza de la historia como estrategia de integración. Secretaría Ejecutiva del Convenio Andrés Bello. Santafé de Bogotá: Editora Guadalupe.

Díaz Villa, Mario. (2002). Flexibilidad y Educación Superior en Colombia. Bogotá: ICFES.

Febvre, Lucien. (1993). Combates por la historia, Planeta-Agostini.

Fontana, Joseph. (1989). Introducción al estudio de la historia. Barcelona: Editorial Crítica.

Foucault, Michael. (1970). Arqueología del saber. México: Siglo XXI Editores.

Gadamer, H.G. (1993). Verdad Método. Citado por Campo, R. & Restrepo, M. Módulo “Un modelo de Seminario”, Universidad Javeriana.

Gordon, Scout. (1980). Historia y filosofía de las ciencias sociales. Barcelona: Editorial Ariel.

Kahler, Erich. (2000). ¿Qué es la historia? México: Fondo de Cultura Económica.

Litwin, Edith. (1997). Las Configuraciones Didácticas. Una nueva agenda para la enseñanza superior. Buenos Aires: Editorial Paidos Educador.

Medina Gallego, Carlos. (1997). Enseñanza problémica. Entre el constructivismo y la educación activa. Santafé de Bogotá: Rodríguez Quito Editores.

Medina P., Medófilo. (2004). Informe: La enseñanza de la historia en los Países Miembros de la Comunidad Andina de Naciones. Santa Fe de Bogotá.

Mejía Jiménez, Marco Raúl. (2006). Educación(es) en la(s) globalización(es) I. Entre el pensamiento único y la nueva crítica. Colombia: Ediciones Desde Abajo.

Ministerio de Educación Nacional. (1998). Decreto 272. Santa Fe de Bogotá, Colombia.

Ministerio de Educación Nacional. (2001). Lineamientos curriculares para las ciencias sociales. Santa Fe de Bogotá, Colombia.

Ministerio de Educación Nacional. (2003). Decreto 2566. Santa Fe de Bogotá, Colombia.

Ministerio de Educación Nacional. (2004). Resolución 1036. Santa Fe de Bogotá, Colombia.

Moradiellos, Enrique. Cómo se enseña y estudia la historia en la Universidad. La Enseñanza Universitaria, material utilizado en el Módulo de Enseñanza de la Historia. Maestría en Educación, Universidad de Caldas, 2006.

Nieto López, José de Jesús. (2001). Didáctica de la historia. México: Editorial Aula XXI Santillana.

Pagés, Joan. (2008). Enseñanza y aprendizaje del tiempo histórico. Memorias del curso orientado en Río Cuarto, Argentina.

Plá, Sebastián. (2005). Aprender a pensar históricamente. La escritura de la historia en el bachillerato. México: Editorial Plaza y Valdés.

Posada E., Jorge Jairo. (1998). Notas sobre la práctica y/o las relaciones entre querer, saber y poder. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Sánchez J., Luis Fernando. (2003). “El concepto de Historia: Una mirada epistemológica”. Revista Idee, Departamento de Estudios Educativos, Universidad de Caldas.

Sánchez J., Luis Fernando. (2007). La función social de la historia. Universidad de Caldas.

Schön, Donald. (1992). Formación de profesionales reflexivos. Barcelona: Editorial Paidós.

Silva, Renán. (2007). A la sombra de Clío. Medellín: La Carreta Editores.

Thuillier, Guy & Tulard, Jean. (1989). Cómo preparar un trabajo de historia. Barcelona: Editorial Oikos-Tau, S.A.

Zuluaga, Olga Lucía. (1988). “Educación y Pedagogía una diferencia necesaria”Revista Educación y Cultura, No. 4.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |