How to Cite
Portela García, J. C., & Portela Guarín, H. (2010). Political subjectivity in the education of educators. Study about the social sciences program at Universidad de Caldas. Latinoamericana De Estudios Educativos, 6(2), 129–154. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/5690

Authors

Juan Camilo Portela García
Universidad de Antioquia
camporia23@gmail.com
Henry Portela Guarín
Universidad de Caldas. Manizales
henry.portela@ucaldas.edu.co

Abstract

The present article aims to explain how the political subject is configured in the education of educators. Therefore, a phenomenological perspective is adopted which allows to go deep in the way some Social Science Degree students make sense about their experience during their undergraduate studies –emphasizing in the relation with political action and discourse. Specifically the biographical approach is used since it is the approach which best allows to track education as a subjective experience. To frame the life stories, experience categories are important in which educational experiences and inter-subjective and action relationships are included, among which speech and acts are an important part.

Arendt, Hannah. (1997). ¿Qué es la política? Barcelona: Paidós.

________. (2005). La condición humana. Barcelona: Surcos.

Astiz, María Fernanda. (2008). “La socialización política de los adolescentes: un análisis comparado y trasnacional”. En: Wainerman, Catalina (coord.). Documentos de trabajo. Escuela de Educación, Universidad de San Andrés, Buenos Aires.

Alvarado, Sara Victoria, Ospina, Héctor, Botero, Patricia & Muñoz, Germán. (2008). “Las tramas de la subjetividad política y los desafíos a la formación ciudadana en jóvenes”. Revista argentina de sociología, Año 6, No. 11, pp. 19-43.

Berger, Peter & Luckmann, Thomas. (2001). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Bolívar, Antonio, Domingo, Jesús & Fernández, Manuel. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: Editorial La Muralla.

Bolívar, Ingrid. (2006). Discursos emocionales y experiencias de la política: las FARC y las AUC en los procesos de negociación del conflicto (1998-2005). Bogotá: Universidad de los Andes, CINEP, Colciencias.

Bourdieu, Pierre & Passeron, Jean-Claude. (2004). Los herederos: los estudiantes y la cultura. Buenos Aires: Editorial Siglo XXI.

Dahl, Robert. (1964). “El método conductista en la ciencia política (epitafio para un monumento erigido a una protesta con éxito)”. Revista de estudios políticos, No. 134, pp. 85-110.

Díaz, Jhair, Palacio, Inés & Zuluaga, Yohana. (2011). Pedagogía, infancia y experiencia vivida: apuntes sobre otras formas de relación pedagógica. Simposio internacional de narrativas en educación, subjetividad y formación, Medellín.

Ferry, Gilles. (1991). El trayecto de la formación: los enseñantes entre la teoría y la práctica. Barcelona: Paidós Educador.

Foucault, Michel. (2009). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. México D. F.: Siglo XXI Editores.

Frenzé, J. (2004) ¿Qué es la política? Tres respuestas: Aristóteles, Weber y Schmitt. Madrid: Editorial Catarata.

Gadamer, Hans-Georg. (1993). Verdad y método. Madrid: Ediciones Sígueme.

Giroux, Henry. (1997). Los profesores como intelectuales. Barcelona: Paidós.

Goodin, R.E. (2003). “Las instituciones y su diseño”. En: Goodin, R.E. (ed.). Teorías del diseño institucional (pp. 13-73). Barcelona: Gedisa.

Guber, Rosana. (2011). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Honore, Bernard. (1980). Para una teoría de la formación. Madrid: Narcea Ediciones.

Immergut, E.M. (2006). “El núcleo teórico del nuevo institucionalismo”. En: Alarcón Olguín, V. (ed.). Metodologías para el análisis político. Enfoques, procesos e instituciones (pp. 387-424). México: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Iztapalapa; Plaza y Valdés.

Lechner, Norbert. (1995). Los patios interiores de la democracia: subjetividad y política. México: Fondo de Cultura Económica.

________. (2002). Las sombras del mañana: la dimensión subjetiva de la política. Santiago de Chile: Lom Ediciones.

Leftwich, A. (1992). ¿Qué es la política? La actividad y su estudio. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Loreto Martínez, M., Silva, Carmen; Morandé, Margarita & Canales, Lilian. (2010). “Los jóvenes ciudadanos: reflexiones para una política de formación ciudadana juvenil”. Revista Última Década, No. 32, pp. 105-118.

Lozano Ardila, Martha Cecilia. (2008). “Los procesos de subjetividad y participación política de estudiantes de psicología de Bogotá”. Revista Diversitas, Perspectivas en Psicología, No. 2, Vol. 4, pp. 345-357.

Marchart, O. (2009). El pensamiento político postfundacional: La diferencia política en Nancy Lefort, Badiou y Laclau. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Martínez Bonafé, Jaume. (2008). “Investigando la vitalidad democrática de la institución educativa”. Revista Educación y Pedagogía, No. 50, Vol. 20, pp. 59-70.

McAdam, D., McCarthy, J.D. & Zald, M.N. (1999). Movimientos sociales: perspectivas comparadas. Madrid: ITSMO.

Mèlich, Joan-Carles. (1997). Del extraño al cómplice. La educación en la vida cotidiana. Madrid: Editorial Anthropos.

Offe, C. (2004). “El diseño de instituciones en las transiciones de Europa del Este”. En: Offe, C. Las nuevas democracias: transición política y renovación institucional de los países postcomunistas (pp. 229-256). Barcelona: Editorial Hacer.

Parra, Viviana & Calderón, Felipe. (2008). Formación docente como práctica política, una construcción desde la psicopedagogía. Tesis de pregrado en la Licenciatura en Psicología y Pedagogía, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá.

Pierson, P. & Skocpol, T. (2008). “El institucionalismo histórico en la Ciencia Política contemporánea”. Revista U dCi iPlíi, No. 1, Vol. 17.

Portela Guarín, Henry. (2007). Formación de educadores en la Universidad de Caldas a partir de la reforma curricular de 1998. Tesis, Doctorado en Ciencias de la Educación, Rudecolombia, Universidad del Cauca, Popayán.

Schütz, Alfred. (2003a). El problema de la realidad social. Escritos I. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

________. (2003b). Estudios sobre teoría social. Escritos 2. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Tilly, C. & Wood, L.J. (2010). Los movimientos sociales, 1768-2008: desde sus orígenes a facebook. Barcelona: Editorial Crítica. pp. 17-44.

Warren, M.E. (2003). “¿Qué es la política?”. En: Arteta, García & Máiz (eds.). Teoría Política: poder, moral, democracia. Madrid: Alianza Editorial.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |