How to Cite
Ruiz Ortega, F. J., & Rodas Rodríguez, J. M. (2011). Motivational factors guiding the decision to enter the bachelor’s degree in education, biology and chemistry major at Universidad de Caldas, Manizales, Colombia. Latinoamericana De Estudios Educativos, 7(2), 11–35. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/5039

Authors

Francisco Javier Ruiz Ortega
Universidad de Caldas. Manizales
francisco.ruiz@ucaldas.edu.co
José Mauricio Rodas Rodríguez
Universidad de Caldas. Manizales
mauricio.rodas@ucaldas.edu.co

Abstract

One of the most persistent ideas in the popular belief as far as the Bachelor’s Degree In Education programs is concerned, is that most of the students who register in these programs, do not do it with the conviction it really is their life plan, but they do it for other reasons such as unsatisfactory results in the University Entrance exams, or their interest to study in depth disciplines such as Biology and Chemistry. In order to complete this work, during eight years, and including students from different semesters, students from the Bachelors’ Degree in Education, Biology and Chemistry Major at Universidad de Caldas were inquired about the motivations which led them to choose this Bachelor’s Degree.

Barriga, F. D. (2004). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: McGarw-Hill.

Bartolucci, J. (1994). Desigualdad social, educación superior y sociología en México. México: CESU-UNAM/Porrúa.

Brown, D.S. & Krane, N.E. (2003). Critical ingredients of career choice interventions: More analysis and new hypotheses. Journal of Vocational Behavior, 62, 411-428.

Campanario, J.M. (2002). “¿Cómo influye la motivación en el aprendizaje de las ciencias?”. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación. En: http://www2.uah.es/imc/webens/127.html [consultado el 10 de mayo de 2009].

Cárdenas G., J. A. et al. (2004). La práctica educativa en el programa de Licenciatura en Biología y Química. Proyecto educativo para obtener el título de Licenciado en Biología y Química. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales, Universidad de Caldas, Manizales, Caldas.

Chaín, R. (1997). Ofertas, demandas y elecciones, en búsqueda de una profesión. En: IV Congreso Nacional de Investigación Educativa. Memorias electrónicas. Mérida: COMIE.

García, M. (2003). Caracterización de las ideas sobre ciencia en profesores en formación de séptimo y octavo semestre de la licenciatura de biología y química. Tesis para optar el título de Especialista en Docencia Universitaria. Facultad de Artes y Humanidades, Universidad de Caldas, Manizales, Caldas.

González, J. & Lessire, O. (2005). Aspectos más recientes en orientación vocacional. Revista Iberoamericana de Educación. En: http://www.rieoei.org/deloslectores/876Gonzalez.PDF [consultado el 23 de febrero de 2011].

Marbá, A. & Márquez, C. (2009). “¿Qué factores influyen en la decisión de estudiar ciencias?”. Enseñanza de las Ciencias, Número Extra VIII Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, Barcelona, pp. 1306-1310.

Martínez, Juan C. (2002). Políticas Educativas Colombianas. En: Foro educativo: políticas educativas. Universidad de Caldas, Manizales.

Mungarro, M. del C. (2007). Motivos y elección de carrera. Tesis para optar el título de Maestra en Innovación Educativa. Universidad de Sonora, División de Ciencias Sociales, Programa de Maestría en Innovación Educativa. México.

Oficina Registro Académico Universidad de Caldas. 2004–2008.

Pintrich, P. & Schunk, D. (2006). Motivación en contextos educativos. Madrid: Prentice Hall.

Química, P. L. (2007). Cartilla introductoria, renovación de la Acreditación de Alta Calidad. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales, Universidad de Caldas, Manizales, Caldas.

Salazar, F. (2005). El conocimiento pedagógico del contenido como categoría de estudio de la formación docente. En: http://revista.inie.ucr.ac.cr/articulos/2-2005/archivos/conocimiento.pdf [consultado el 10 de mayo 2009].

Valle, M. & Marcia, S. (1995). La demanda de carreras profesionales de los estudiantes de tercer año de bachillerato de ciudad Netzahualcóyotl, ciclo 1989-1990. México: CISE (Centro de Investigaciones y de Servicios Educativos)- UNAM.

Weiner, B. (1992). Human Motivation. Metaphors, Theories and Research. Newbury Park: Sage.

Yepes, J., López, S., Lara, A. & Rubio, D. (2009). Presión vs. Disciplina. Una disyunción académica influyente en la calidad de la formación de educadores en la Universidad de Caldas. Manizales: Editorial Universidad de Caldas.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |