Authors
Abstract
This article is a reflection on the State efforts to produce texts and books for school use as a strategy for disseminating propaganda of the liberal ideology, especially of the political-educational ideal of the first presidential period of Alfonso López Pumarejo. To achieve this, some elements of the importance of educational and cultural policies, within the package of reformist measures known as “Revolución en Marcha” (“Revolution in Motion”) are presented first and, subsequently, the content of some of the published works, with an emphasis in the contents of the magazine Rin-Rin and some of the titles published in the collection named “Biblioteca Aldeana de Colombia” (“Colombian Village Library”) are explored.
Keywords:
References
Alarcón Meneses, Luis. (2000). “Patria, Libertad y Ciudadanía. El discurso republicano en los libros escolares durante el radicalismo”. Historia Caribe. No. 5, pp. 53-69. Barranquilla.
Alarcón Meneses, Luis y Conde Calderón, Jorge. (2001). “Elementos conceptuales para el estudio de los catecismos cívicos desde la historia de la educación y la cultura política”. Revista Historia Caribe. No. 6, pp. 25-43. Barranquilla.
Alarcón Meneses, Luis, Conde Calderón, Jorge y Santos Delgado, Adriana. (2002). Educación y cultura en el Estado Soberano del Magdalena (1857-1886). Barranquilla: Fondo de Publicaciones Universidad del Atlántico.
Alarcón Meneses, Luis, Ossenbach Sauter, Gabriela y Caruso, Marcelo. (2010). “La educación en la época de la Independencia en América Latina (ca. 1810-1850): selección bibliográfica”. Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria. No. 29, pp. 333-352. Universidad de Salamanca.
Alzate Piedrahita, María Victoria. (2004). “Entre la higiene y el alumno: la concepción pedagógica de la infancia en los textos escolares de ciencias sociales de la educación básica primaria (grados 1°, 2° y 3°) entre 1960-1999”. Revista Iberoamericana de Educación. No. 33, Vol. 10, pp. 1-22.
Arias, Ricardo. (2001). “Estado laico y catolicismo integral en Colombia. La reforma religiosa de López Pumarejo”. Historia Crítica. No. 19, pp. 69-96. Bogotá: Universidad de los Andes.
Aristizábal, Magnolia. (2007). Madre y esposa: silencio y virtud. Ideal de formación de las mujeres en la provincia de Bogotá, 1848-1868. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Ascolani, Adrián y Vidal, Diana G. (2011). Reformas educativas en Brasil y Argentina. Buenos Aires: Biblos.
Cardona, Patricia. (2007). La Nación de papel. Textos escolares, lecturas y política. Estados Unidos de Colombia, 1870-1876. Medellín: EAFIT.
Chagas de Carvalho, Marta María (1998). Molde nacional fôrma civica: Higiene, moral, trabalho no projecto da Associação Brasileira de Educação (1924-1931). Bragança Paulista: EDUSF.
Chartier, Roger. (1992). El mundo como representación. Barcelona: Gedisa.
Choppin, Alan. (2000). “Pasado y presente de los manuales escolares”. En: Ruiz Berrio, Julio (ed.). La cultura escolar en Europa. Tendencias históricas emergentes. Madrid: Editorial Biblioteca Nueva.
Conde Calderón, Jorge et al. (comps.). (2002). Nación, Educación, Universidad y Manuales Escolares en Colombia. Tendencias historiográficas contemporáneas (IV Coloquio Colombiano de Historia de la Educación). Barranquilla: Universidad del Atlántico.
Echandía, Darío. (1936). Memorias del Ministro de Educación Nacional presentadas al Congreso de 1936. Bogotá: Imprenta Nacional.
Escolano, Adrián. (1992). “El libro escolar y la memoria histórica de la educación”. En: AA.VV. El libro y la escuela. Libro conmemorativo de la exposición de la Biblioteca Nacional. Madrid: Asociación Nacional de Editores de Libros y Material de Enseñanza, Ministerio de Educación y Ciencia, Ministerio de Cultura.
Gallo, Anita Adas. (2001). “A noção de cidadania em Anísio Teixeira”. En: http://www.anped.org.br/reunioes/24/tp.htm
Gvirtz, Silvina. (1999a). El discurso escolar a través de los cuadernos de clase: Argentina, 1930-1970. Buenos Aires: Eudeba.
________. (1999b). “Higiene, moral y ciencia. Las funciones del tema ‘cuerpo humano’ en la escuela (Argentina 1920-1940)”. En: Ascolani, Adrián (comp.). La educación en Argentina estudios de historia. Rosario: Ediciones del Arca.
Guerreña, Jean-Louis, Ossenbach, Gabriela y Del Pozo, María del Mar (dirs.). (2005). Manuales escolares en España, Portugal y América Latina: siglos XIX-XX. Madrid: UNED.
Gutiérrez Ramos, Jairo. (2005). “Análisis de los manuales escolares”. En: Valls, Rafael (dir.). Los procesos independentistas iberoamericanos en los manuales de Historia. Vol. 1. Países Andinos-España. Madrid: OEI, Fundación Mapfre Tavera.
Helg, Aline. (2001). La educación en Colombia, 1918-1957. Una Historia Social, Económica y Política. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Henderson, James D. (2006). La modernización en Colombia en los años de Laureano Gómez. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Herrera, Martha Cecilia. (1999). Modernización y Escuela Nueva en Colombia. Bogotá: Plaza y Janés Editores-Universidad Pedagógica Nacional.
Herrera, Martha Cecilia y Díaz, Carlos Jilmar. (2000). “Cultura política, proyecto de nación y educación en Colombia”. En: Memorias del XI Congreso Colombiano de Historia. Bogotá: Universidad Nacional.
Herrera, Martha Cecilia, Pinilla Díaz, Alexys y Suaza, Luz Marina. (2003). La identidad nacional en los textos escolares de ciencias sociales. Colombia 1900-1950. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
________. (2007). “Between God and Country: School manuals in Social Sciences and Images of the Nation”. Paedagogica Historica. No. 43, Vol. 5, pp. 725-722. Gran Bretaña.
López Pumarejo, Alfonso. (1979-1980). Obras Selectas. 2 Tomos. Bogotá: Cámara de Representantes, Editorial Reina.
Mena García, María Isabel. (2009). “La ilustración de las personas afrocolombianas en los textos escolares para enseñar historia”. Historia Caribe. No. 15, pp. 105-121. Barranquilla.
Ministerio de Educación Nacional. (1935). Biblioteca de Aldeana de Colombia: Las Doce Plagas Mayores. Bogotá: Imprenta Nacional.
Ortiz, Renato. (1998). Otro Territorio: Ensayos sobre el mundo contemporáneo. Bogotá: Convenio Andrés Bello.
Ossenbach, Gabriela. (2001). “Génesis histórica de los sistemas educativos”. En: Organización de Estados Iberoamericanos. Cuadernos de Educación Comparada, 3: Génesis, estructura y tendencias de los sistemas educativos iberoamericanos. Madrid: OEI.
________. (2009). “La manualística escolar y la enseñanza de la Historia de la Educación”. Cuadernos de Historia de la Educación. No. 6, pp. 41-52. Sociedad Española de Historia de la Educación.
Ossenbach, Gabriela y Somoza, José Miguel. (2001). Los manuales escolares como fuente para la Historia de la Educación en América Latina. Madrid: UNED.
Pineau, Pablo. (1999). “Renovación, represión, cooptación. Las estrategias de la Reforma Fresco-Noble (Provincia de Buenos Aires, década del 30)”. En: Ascolani, Adrián (comp.). La educación en Argentina estudios de historia. Rosario: Ediciones del Arca.
Prado de Souza, Clarilza. (2000). “Develando la Cultura Escolar”. En: Jodelet, Denise y Guerrero Tapia, Alfredo (coords.). Develando la cultura escolar. Estudios en representaciones sociales (pp. 127-219). México: UNAM.
Presidencia de la República. (1935, diciembre 11). “Decreto número 2214 de 1935”. En: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-102995_archivo_pdf.pdf
Quiceno, Humberto. (2001). “El manual escolar: pedagogía y formas narrativas”. Revista Educación y Pedagogía. No. 29-30, Vol. XIII, pp. 53-67.
Rincón Berdugo, C. (2003). La enseñanza de la lectura y la escritura en Colombia, 1870-1936. Una mirada desde la práctica pedagógica. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Colciencias, Cooperativa Editorial Magisterio.
Romero, Luis Alberto y Privitellio, Luciano. (2004). La Argentina en la escuela: la idea de la nación en los textos escolares. Buenos Aires: Siglo XXI.
Sáenz Obregón, Javier, Saldarriaga, Óscar y Ospina, Armando. (1997). Mirar la infancia: Pedagogía, moral y modernidad en Colombia, 1903-1946. 2 Vols. Medellín: Colciencias, Foro Nacional por Colombia, Uniandes, Uniantioquia.
Sánchez-Redondo, Carlos. (2000). “Política e Ideología en los libros de lectura escolaresen la escuela primaria de los años sesenta”. En: Tiana Ferrer, Alejandro. El libro escolar reflejo de las intenciones políticas e influencias pedagógicas (pp. 115-133). Madrid: UNED.
Santos Delgado, Adriana, Alarcón Meneses, Luis y Conde, Jorge. (2001). “Educación y opinión pública en Colombia. 1857-1885”. Tebeto: Anuario del Archivo Histórico Insular de Forteventura. No. 14, pp. 343-366. España.
Silva, Renán. (2000). “República Liberal y cultura popular en Colombia, 1930-1946”. En: http://sociohistoria.univalle.edu.co/republica.pdf
________. (2008). “El libro popular en Colombia, 1930-1948. Estrategias editoriales, formas textuales y sentidos propuestos al lector”. Revista de Estudios Sociales. No. 30, pp. 20-37. Universidad de los Andes.
Somoza Rodríguez, Miguel. (2002). “Continuidad de los tópicos: prejuicios raciales y sociales en la educación cívica argentina durante el período peronista”. Studia. Revista de la Universidad del Atlántico. No. 2-3, pp. 49-66. Barranquilla.
________. (2006). Educación y política en Argentina (1946-1955). Madrid y Buenos Aires: Miño y Dávila, UNED.
Uribe, Gustavo. (1935). Biblioteca Aldeana de Colombia. La lectura, el lenguaje y los números en la escuela primaria. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional, Imprenta Nacional.
Valls Montes, Rafael. (2007). Historiografía escolar española: siglos XIX-XXI. Madrid: UNED.
Periódicos y revistas
Diario La Prensa, Barranquilla, 1936.
Periódico Frente Liberal, Barranquilla, 1936.
Revista Rin-Rin, 1936-1937.