How to Cite
Gallardo Cerón, B. N., & Cardona Ochoa, M. L. (2012). Research regions ineducation and pedagogy2000-2010, in the education and human rights master’s Universidad Católica de Oriente. Latinoamericana De Estudios Educativos, 8(2), 210–229. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/5024

Authors

Blanca Nelly Gallardo Cerón
Universidad Católica de Oriente
bngallardo@gmail.com
Marta Lucía Cardona Ochoa
CINDE
martatletic@yahoo.es

Abstract

The article presents the results of research carried out by students from the Masters’ in Education program from Universidad Católica de Oriente (UCO), to contribute in the construction of a “National surveyed areas of knowledge in education and pedagogy map 2000-2010”. The research was done using a complementarity approach, articulating documentary research with comprehensive categorical analysis for the configuration of the regions on the UCO Master’smap which contributes to the enrichment of Colombian knowledge from topics such as “educational methods” for the rural area and “human rights education”.

Barrientos, E.A. y Arias, F.A. (comps.). (s.f.). Investigación Educativa y Pedagógica en Bogotá: Estado del Arte 2000-2004. Archivo 00000446 Pdf IDEP. Cristiano, J. (22 de 01 de 2009). “Federación Española de la Sociología”. En: http://www.fes-web.org/publicaciones/res/archivos/res11/06.pdf [consultado el 14 de junio de 2011].

Curtoni, R.P. (2010). “Paisaje, patrimonio y arqueología: de la colonialidad, a la decolonialidad de la práctica. Reflexiones desde Sudamérica”. Códice: Boletín Científico y Cultural del Museo Universitario, No. 21, Vol. 11, pp. 40-47.

Díaz Villa, M. (2000). La formación de profesores en la educación superior colombiana: problemas, conceptos, políticas y estrategias. Bogotá, D.C.: Icfes.

Echavarren, J.M. (2010). “Conceptos para una Sociología del paisaje”. Papers: Revista de Sociología, No. 4, Vol. 95, pp. 1107-1128.

Gómez, G.L. (14 de Julio de 2011). “Importancia de la Maestría en Educación de la Universidad Católica de Oriente para la educación rural”. (Entrevistadores: Cardona, M.L., Carmona, G. y Gallardo, B.N.).

Henao, M. y Castro, J. (comps.). (2000). Estados del arte de la investigación en educación y pedagogía en Colombia 1989-1999. Tomo II. Bogotá, D.C.: Colciencias, Icfes, Socolpe.

Magendzo, A (2007). “Alteridad y diversidad: Componentes para una cultura y pedagogía de los Derechos Humanos”. En: Conversaciones pedagógicas, No. 4.

Martínez, E. y Vargas, M. (2002). La Investigación sobre la Educación Superior en Colombia. Bogotá, D.C.: Icfes.

Mejía Morales, G. - “Goty”. Pinturas. Exposición 2011. Rionegro, Antioquia.

Murcia, N. (2006). “Vida universitaria: un estudio desde los imaginarios de maestros y alumnos”. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, No. 2, Vol. 6.

Murcia Peña, N. y Jaramillo, L.G. (2008). Investigación cualitativa. La complementariedad. Armenia: Kinésis.

Murcia Peña, N. y Ospina, H.F. (comps.). (2012). Regiones investigativas en educación y pedagogía en Colombia 2000-2010. Manizales: Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud alianza de la Universidad de Manizales y el CINDE.

Pagès, J. (12 de noviembre de 2010). “Red Colombiana de Grupos de Investigación en Didáctica de las Ciencias”. En: http://redcolombianadcs.blogspot.com/2010/11/conferenciaiencuentro-de.html [consultado el 18 de julio de 2011].

Peña, F. (comp.). (2007). Reflexiones acerca de la investigación en educación y pedagogía. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Perafán, G.A. (1997). Pensamiento docente y práctica pedagógica: una investigación sobre el pensamiento práctico de los docentes. Bogotá, D.C.: Magisterio.

Pintos, J.L. (2002). “El metacódigo, relevancia y opacidad en la construcción sistémica de las realidades”. Revista RIPS: Revista de investigaciones políticas y sociológicas, No. 1-2, Vol. 2, pp. 21-34.

Ríos, E. (11 de julio de 2011). “Origen y caminos de la Maestría en Educación de la Universidad Católica de Oriente”. (Entrevistadores: Cardona, M.L., Carmona, G. y Gallardo, B.N.).

Rojas, H.M. y González, D.C. (2008). Lo visible en investigación pedagógica y educativa. Ibagué: Universidad del Tolima.

Serrés, M. (1995). Atlas. Madrid: Ed. Cátedra.

________. (2003). Los cinco sentidos: ciencia, poesía y filosofía del cuerpo. Bogotá: Taurus.

Universidad Católica de Oriente. (2008). “Veinticinco años en busca de la verdad por los caminos de la fe y la ciencia”. Revista UCO, No. 114.

Universidad Pedagógica Nacional. (1999). Memorias del Simposio Nacional de Investigación Educativa: Relaciones y tensiones entre investigación e innovación en educación. Bogotá, D.C.: Autor.

Unda Berna, M.P. (comp.). (2001a). Expedición pedagógica nacional: huellas y registros. Bogotá, D.C.: Universidad Pedagógica Nacional.

________. (2001b). Expedición pedagógica nacional: pensando el viaje. Bogotá, D.C.: Universidad Pedagógica Nacional, 2001.

________. (2001c). Expedición pedagógica nacional: preparando el equipaje. Bogotá, D.C.: Universidad Pedagógica Nacional.

________. (2003). Expedición pedagógica nacional: caminantes y caminos, expedición pedagógica en Bogotá. Bogotá, D.C.: Universidad Pedagógica Nacional.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |