DOI: 10.17151/rlee.2021.17.1.3
How to Cite
Betancur Agudelo, J. E. ., Vásquez Tenorio, V. ., & González Ocampo, D. K. . (2021). Pedagogical discussions around a physical education, recreation and sports academic program: a new way of assuming self-evaluation processes. Latinoamericana De Estudios Educativos, 17(1), 36–55. https://doi.org/10.17151/rlee.2021.17.1.3

Authors

Julián Eduardo Betancur Agudelo
Unidad Central del Valle del Cauca
jbetancur@uceva.edu.co
http://orcid.org/0000-0002-2890-826X
Victoria Vásquez Tenorio
Unidad Central del Valle del Cauca
victoriavast10@gmail.com
http://orcid.org/0000-0002-3327-9955
Perfil Google Scholar
Diana Katherine González Ocampo
Unidad Central del Valle del Cauca
dkgonzalez@uceva.edu.co
Perfil Google Scholar

Abstract

Title: “Resignifiation of the Curricular Management Factor in the High Quality Accreditation Process of the Bachelor’s Degree in Physical Education, Recreation and Sports at UCEVA” Objective: to rearrange academic spaces of the object of study in the self-evaluation. Methodology: From the complementary approach, interviews and focus groups were carried out to understand the perceptions of the different university sectors. Results: the results showed that there is a lack of identity because the objective is to comply with the Ministry of Education requirements, which consequently reduces the field of labor action. There is also resistance from actors in the school sector. Likewise, the lack of knowledge of the teaching work in sports training and physical conditioning centers was evidenced. It is concluded that self-evaluation processes should integrate the educational community to make changes that impact the quality of the program.

Acevedo, J. (2009). Conocimiento Didáctico del contenido para la enseñanza de la naturaleza de la ciencia (I): el marco teórico. Rev. Eureka Enseñ. Divul. Cien., 6 (1), 21-46.

Barriga, O. y Henríquez, G. (2003). La Presentación del Objeto de Estudio. Cinta de Moebio. Revista de Epistemología de Ciencias Sociales, (17).

Barrón, A., et al. (2011). Educación física en educación básica: Actualidad didáctica y formación continua de docentes. México: Secretaría de Educación Pública.

Benjumea, M. M. (2010). La motricidad como dimensión humana “Un abordaje transdisciplinar”. España. Instituto Internacional del Saber.

Betancur-Agudelo, J. E., López-Ávila, C. R. y Arcila-Rodríguez, W. O. (2018). El docente de educación física y sus prácticas pedagógicas. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 14 (1), 15-32. DOI: 10.17151/rlee.2018.14.1.2

Betancur, J.E. (2013). Prácticas Incluyentes y Excluyentes en la Clase de Educación Física. Revista Educación Física y Deporte, 1433-1440.

Camacho, H. (2003). Pedagogía y Didáctica de la Educación Física. Armenia (Quindío): Editorial Kinesis.

Capó, W. A., Arteaga, B. A., Capó, M. Y., Capó, S. E., García, E. d., Montenegro, E. A., & Alcalá, P. R. (2010). La Sistematización de Experiencias: “Un Método para Impulsar Procesos Emancipadores”. Venezuela: Fundación Editorial El Perro y la Rana.

Castoriadis, C. (1983). La Institución Imaginaria de la Sociedad. Barcelona (España): Editorial Tusquets

Comité de Autoevaluación del Programa Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deporte. (2016). Informe Autoevaluación Educación Física. Tuluá: UCEVA.

Comité de Autoevaluación del Programa Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deporte. (2019). Informe Autoevaluación Educación Física. Tuluá: UCEVA.

Facultad Ciencias de la Educación. (2019). Evaluación del Proyecto Educativo del Programa (PEP) 2016-2018. Unidad Central del Valle del Cauca. Tuluá: Facultad de Ciencias de la Educación.

Gergen, K. (2007). Construccionismo Social, aportes para el debate y la práctica. Trad. y Comp. Á. M. Estrada y S. Diazgranados. Bogotá, Colombia: Ediciones Uniandes.

Habermas, J. (1984). Conocimiento e Interés. Madrid: Taurus.

Hammersley, M. y Atkinson, P. (1994). Etnografía. Barcelona: Paidós Ibérica, S.A.

López, C. R. y Yepes, J. C. (2016). Lineamientos de Políticas Públicas para la Calidad de la Educación en Formación Avanzada. Revista de Investigaciones UCM, 78-89.

Lozano, A. (2017). Reconfiguración de las prácticas recreo-deportivas en personas con discapacidad cognitiva del club deportivo nuevos horizontes (tesis de posgrado).
Universidad del Tolima, Ibagué - Tolima.

Mineducación. (25 de julio de 2019). Ministerio de Educación de Colombia. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-387348.html?_noredirect=1

Mineducación. (15 de septiembre de 2017). Resolución 18583. Recuperado de usbcali.edu.co/sites/default/files/resolucion_final_18583_de_2017deroga_2041.pdf

Murcia, N. y Jaramillo, G. (2008). Complementariedad. Armenia: Kinésis

Murcia, N. (2011). Imaginarios Sociales: Preludios sobre Universidad. Madrid: Editorial Académica Española.

Murcia, N., Murcia-Gómez, J. y Murcia-Gómez, N. (2010). Imaginarios sociales y autoevaluación universitaria. Educación y Educadores, [S.l.], 12 (3). Recuperado de
http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1533/1839.

Murcia, N., Jaimes, S. S. y Gómez, J. (2016). La práctica social como expresión de humanidad. Cinta Moebio, 257-274.

Portela, H. (2012). La formación en un currículo como trayecto fenomenológico. Un enfoque sociocrítico. Hallazgos, 79-96.

Portela, H. (2006). Los conceptos en la educación física. conjeturas, reduccionismos y posibilidades. Editorial Kinesis.

Ramírez, V. A. González D. K. & Caicedo, H. (2018). Challenges on Educational Policies Related to the English Teacher’s Training. Revista ELT, 12 (1) 1916-4742.

Sánchez, J. O. (2009). La Resignificación: un método para transformar las prácticas de gestión en las instituciones educativas. Revista Praxis, 5(1), 183-200. Recuperado de https://doi.org/10.21676/23897856.98.

Shotter, J. (1993). Realidades Conversacionales. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15 (2), 4-14.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |