How to Cite
Calle Álvarez, G. Y., Ocampo Zapata, D. A., Franco Coterio, E. M., & Rivera Gil, L. D. . (2016). Un estudio de caso Manifestations of school violence in school in the perspective of human rights. A case study. Latinoamericana De Estudios Educativos, 12(2), 13–34. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/4024

Authors

Gerzon Yair Calle Álvarez
Universidad de Antioquia
gerzon.calle@udea.edu.co
Diego Alejandro Ocampo Zapata
Institución Educativa del INEM José Félix Restrepo de Medellín,
zapatadie30@gmail.com
Erika María Franco Coterio
Institución Educativa Lola González de Medellín
erikamfranco@gmail.com
Lucy Delvi Rivera Gil
Institución Educativa Lola González de Medellín
lucydelv66@gmail.com

Abstract

School violence is a dynamic factor in educational environments, highlighting the experiences of community members for the prevention and treatment of this phenomenon. Among the objectives of the research was to characterize the various manifestations of school violence in an educational institution, immersed in the context of sector 12 in the city of Medellin. To do this, a case study was performed, which involved 72 students of secondary education, coexistence coordinators and teachers of the institution. The results show that the human rights most frequently violated in the educational institution, as a result of school violence, are the rights to personal integrity, equality, non-discrimination and human dignity. Among the main conclusions it found that among the causes for generating manifestations of school violence is the lack of assertive communication among members of the institution.

Abramovay, M. (2005). Violencia en las escuelas: Un gran desafío. Revista Iberoamericana de Educación, OEI – Nº 38. Recuperado de: http://rieoei.org/rie38a03.htm

Alcaldía de Medellín. (2007). Planéalo. Plan de Desarrollo Local Comuna 12 La América 2006 – 2020. Medellín: autor. Recuperado de: https://www.medellin.gov.co/irj/go/km/docs/wpccontent/Sites/Subportal%20del%20Ciudadano/Planeaci%C3%B3n%20Municipal/Secciones/Plantillas%20Gen%C3%A9ricas/Documentos/Plan%20Desarrollo%20Local/PDL%20COMUNA%2012-2.pdf

Carías, C.P. (2010). Las prácticas de la violencia escolar entre iguales en el contexto del aula de clases. Tesis de Maestría: Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán (México).

Cataño, J.M. (2014). Caracterización de las prácticas de convivencia escolar en la educación básica primaria. Tesis Maestría, Universidad Pontificia Bolivariana (Medellín, Colombia).

Cornella, J. & Llusent, A. (2014). Agresividad y violencia en el niño y en el adolescente. Girona: Programa Salud en la Escuela. Recuperado de: http://www.sepeap.org/wp-content/uploads/2014/02/Ps_inf_agresividad_violencia.pdf.

D’Angelo, L. & Fernández, D. (2011). Clima, conflictos y violencia en la escuela. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (Unicef), Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (Flacso). Recuperado de: http://www.unicef.org/argentina/spanish/clima_conflicto_violencia_escuelas.pdf

Frutos Torres, B. & Vázquez Barrio, T. (2011). Las redes sociales en adolescentes y jóvenes: un aprendizaje hacia la autorregulación. En: Aparici, R.; García Matilla, A. & Gutiérrez Martín, A.: Educación mediática y competencia digital. La cultura de la participación. Congreso Internacional. Segovia (Vol. 13). Recuperado de: http://www.educacionmediatica.es/comunicaciones/Eje%204/Belinda%20de%20Frutos%20Torres%20-%20Tamara%20Vazquez%20Barrios.pdf.

González, V., Mariaca, I. & Arias, J. (2014). Estudio exploratorio del Bulliyng en Medellín. Pensando Psicología, 10(17), 17-25 Recuperado de: http://revistas.ucc.edu.co/index.php/pe/article/view/776/794.

Gutiérrez, R., Vega, L. & Rendón, A.E. (2013). Usos de la Internet y teléfono celular asociados a situaciones de riesgo de explotación sexual de adolescentes. Salud mental, 36(1), 41-48. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252013000100006&lng=es&tlng=es.

Herrera, M. (2011). Fórmula para cálculo de la muestra poblaciones finitas. Recuperado de: https://investigacionpediahr.files.wordpress.com/2011/01/formula-para-cc3a1lculo-de-la-muestra-poblaciones-finitas-var-categorica.pdf.

Instituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses. (2014). 2014 Forensis. Datos para la vida. Bogotá: autor. Recuperado de: http://www.medicinalegal.gov.co/documents/88730/1656998/Forensis+Interactivo+2014.24-JULpdf.pdf/9085ad79-d2a9-4c0d-a17b-f845ab96534b

Martínez, M. (2000). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Manual Teórico Práctico. Bogotá: Circulo de lectura alternativa.

Oliva, C. (2012). Redes sociales y jóvenes: una intimidad cuestionada en internet. Aposta Revista de Ciencias Sociales. 54

Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2006). Promoción y protección de los derechos de los niños. Nueva York: autor.

Ortega, A.C. (2013). Manifestaciones de la agresión verbal entre adolescentes escolarizados. Cuenca: Universidad de Cuenca. Tesis Doctoral, Universidad de Cuenca (Ecuador) Recuperado de: http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/4536/1/tesis.doc.pdf .

Perea, M.B., Calvo, A.L. & Anguiano, A.M. (2010). La familia y la escuela coexistiendo con la violencia escolar. Margen: revista de trabajo social y ciencias sociales, (58), 6. Recuperado de: http://www.margen.org/suscri/margen58/perea.pdf.

Pinheiro, P.S. (2009). Informe Mundial sobre la violencia contra los niños y niñas. Nueva York: Publicación de las Naciones Unidas.

Pintus, A. (2005). Violencia en la escuela: compartiendo la búsqueda de soluciones. Revista Iberoamericana de Educación, 37, 117-134. Recuperado de: http://www.rieoei.org/rie37a06.pdf

Tobón, C.V. (2014). Representaciones sociales de la violencia escolar en la IE Maestro Fernando Botero. Medellín: Universidad de San Buenaventura. Facultad de Educación. Maestría en Educación.

Torquemada, A.D. (2007). La práctica educativa de derechos humanos en educación primaria. Eikasia: revista de filosofía, (13), 181-204. Recuperado de: http://www.revistadefilosofia.org/13-13.pdf

Uanini, M. (2011). La conflictividad cotidiana en el escenario escolar. Una perspectiva etnográfica. Revista Cuadernos de Educación. IX (9): 263-269.

UNESCO (2011). Poner fin a la violencia en la escuela: guía para docentes. Nueva York: autor. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001841/184162s.pdf

Unicef. (2011). Violencia escolar en América Latina y el Caribe. Superficie y fondo. Panamá: autor. Recuperado de: http://www.unicef.org/lac/violencia_escolar_OK.pdf

Valdivieso, P. (2009). Violencia escolar y relaciones intergrupales. Sus prácticas y significados en las escuelas secundarias públicas de la comuna de Peñalolen en Santiago de Chile. Tesis doctoral, Universidad de Granada (España). Recuperado de: http://www.ugr.es/~erivera/PaginaDocencia/Posgrado/Documentos/ValdiviesoPablo.pdf

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |