DOI: 10.17151/rlee.2017.13.1.7
How to Cite
Peña Figueroa, P. P. ., Sánchez Prada, J., & Ramírez Sánchez, J. (2017). School coexistence. between the ought to be and the reality. Latinoamericana De Estudios Educativos, 13(1), 129–152. https://doi.org/10.17151/rlee.2017.13.1.7

Authors

Paula Patricia Peña Figueroa
Institución Educativa Winnipeg
paulapsico2006@yahoo.es
Jacqueline Sánchez Prada
Institución Educativa Ana Elisa Cuenca Lara
jacky.sanpra@gmail.com
Jacqueline Ramírez Sánchez
Institución Educativa La Paz No. 1
jacquelineramirezs@hotmail.com

Abstract

This article is the result of a research directed to reveal the conceptions and management models of school coexistence between school administrators and teachers of urban educational institutions in the public and private sectors in the municipalities of Yaguará (Huila) and Flanders (Tolima). The research is qualitative with ethnographic design. The results allow understanding that the conceptions about school coexistence go through conflict and reconciliation, values and the ideal, giving account of the wealth of meanings embedded in them. The management models of school coexistence reflect the institutional dynamics characterized by encounters and disagreements and power games that act as control devices of "other" and "the others". Those "others" who are also part of the educational community and that, from their specific roles, functions and responsibilities, can contribute to building a healthy school coexistence as subjects of rights and duties.

Alemany, I. et al. (2012). Convivencia escolar: percepciones de los profesores de primaria y secundaria de la ciudad autónoma de Melilla. Revista Iberoamericana de Educación, 60 (1), 1-15.

Beramendi, M. y Zubieta, E. (2013). Norma perversa: transgresión como modelado de legitimidad. Universitas Psychologica, 12 (2), 591-600.

Camacho, Y. (2014). Implementación de la Ley 1620 y el Decreto 1965 de 2013, convivencia escolar en las instituciones educativas del municipio de Yopal. Recuperado de http://repository.unad.edu.co/handle/10596/2638.

Carbajal, P. (2013). Convivencia democrática en las escuelas. Apuntes para una reconceptualización. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6 (2), 13-35.

Duarte, J. (2005). Comunicación en la convivencia escolar en la ciudad de Medellín. Estudios Pedagógicos, 31 (1), 137-166.

Fernández, I. E. et al. (2003). La intervención para la mejora de la convivencia en los centros educativos: modelos y ámbitos. Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development, 26 (1), 79-96.

Foucault, M. (1975). Vigilar y castigar. El nacimiento de la prisión. Ciudad de México, México: Siglo XXI editores.

Foucault, M. (1988). El sujeto y el poder. Revista Mexicana de Sociología, 50 (3), 3-20.

Foucault, M. (1992). Genealogía del racismo. Madrid, España: La Piqueta.

Foucault, M. (1993). Las redes del poder. Buenos Aires, Argentina: Prometeo libros.

Gotzens, C. et al. (2003). Percepciones de profesores y alumnos de E.S.O. sobre la disciplina en el aula. Psicothema, 15 (3), 362-368.

Kröyer, O.N. y Muñoz, M. (2011). Análisis de la convivencia escolar en segundo ciclo básico de la comuna (municipio) de Tomé: percepción de los actores. Psychology, Society & Education, 3 (2), 83-97.

Leiva, J.J. (2008). Interculturalidad, gestión de la convivencia y diversidad cultural en la escuela: un estudio de las actitudes del profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 46 (2), 2-10.

Maturana Moreno, G. A., Pesca Barrios, A. M., Urrego Peña, A. L. y Velasco Rojas, A. (2009). Teoría sustantiva acerca de las creencias en convivencia escolar de estudiantes, docentes y directivos docentes en tres colegios públicos de Bogotá D.C. (Tesis Maestría). Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Ortega, R. (2007). La convivencia: un regalo de la cultura a la escuela. Idea La Mancha: Revista de Educación de Castilla-La Mancha, 4, 50-54.

Perafán, G. y Adúriz-Bravo, A. (2005). Pensamiento y conocimiento de los profesores. Debate y perspectivas internacionales. Barcelona, España: Editorial Nomos.

Pérez, Á. y Gimeno, S. (1990). Pensamiento y acción en el profesor: de los estudios sobre la planificación al pensamiento práctico. Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development, 42, 37-64.

Porlán, R. y Rivero, A. (1998). El conocimiento de los profesores: una propuesta formativa en el área de ciencias. Sevilla, España: Díada Editora S.L.

Pozo, J.I. et al. (2006). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. Barcelona, España: Editorial Graó.

Rodrigo, M.J., Rodríguez, A. y Marrero, J. (1993). Las teorías implícitas: una aproximación al conocimiento cotidiano. Madrid, España: Aprendizaje Visor.

Torrego, J. C. (Coord.). (2000). Mediación de conflictos en instituciones educativas.

Torrego, J.C. (2006). Modelo integrado de mejora de la convivencia. Estrategias de medicación y tratamiento de conflictos. Barcelona, España: Editorial Graó.

Torrego, J.C. (2010). La mejora de la convivencia en un instituto de secundaria de la comunidad de Madrid. Profesorado. Revista de Currículum y de Formación del Profesorado, 14 (1), 251-274.

Torrego, J.C. y Moreno, J.M. (2001). Convivencia y disciplina en la escuela. El aprendizaje de la democracia. Madrid, España: Editorial Alianza.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |