DOI: 10.17151/rlee.2017.13.1.6
How to Cite
Tamayo Giraldo, A., & Restrepo Soto, J. A. (2017). Playing as a pedagogical mediation in the community of a protection institution, an experience full of meanings. Latinoamericana De Estudios Educativos, 13(1), 105–128. https://doi.org/10.17151/rlee.2017.13.1.6

Authors

Alejandro Tamayo Giraldo
Universidad de Caldas
alejo.tama.g@gmail.com
Jaime Alberto Restrepo Soto
Universidad de Manizales
jaimea@umanizales.edu.co

Abstract

Objective: to understand the meanings and practices about playing that are present in the community of the Funpaz protection institution. Methodology: qualitative research of descriptive and interpretative nature. Results: It was possible to obtain certain positive changes in children with behavioral disorders with the interdisciplinary group of professionals. There was an approach to the dynamics that are generated about the playing as pedagogical mediation with children in vulnerable condition or with psychosocial mental disability who are placed in the Funpaz Institution. Conclusions: playing is a space where children open all their emotions and life experiences, becoming a generator of behavioral transformations for their development within society. It was also identified that the findings of previous studies coincide with this investigation at the time to recognize playing as a strategy that allows accessing individuals.

Bautista, C.N. (2011). Proceso de la investigación cualitativa: epistemología, metodología y aplicaciones. Bogotá: Editorial El Manual Moderno.

Bonilla, E & Rodríguez, P. (2005). Más allá del dilema de los métodos. La investigación en ciencias sociales. Bogotá: Grupo Editorial Norma.

Cagigal, J. (1996). Obras selectas. Madrid, España: COE.

Carrera, B & Mazzarela, C. (2001). Vygotsky: enfoque sociocultural. Revista Venezolana de Educación (5). Recuperado de http://es.slideshare.net/belyta23/vygotsky-enfoque-sociocultural

Chacón, P. (s.f). El juego didáctico como estrategia de enseñanza y aprendizaje. ¿Cómo crearlo en el aula? Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Recuperado de https://es.scribd.com/doc/316874581/juegos-dd-pdf.

Fröbel, F. (1987). Friedrich Fröbel. Recuperado de http://www.biografiasyvidas.com/biografia/f/frobel.htm

Gómez, A. L. (2006). Características de los juegos y juguetes utilizados por terapia ocupacional en niños con discapacidad. Umbral Científico, 10-19.

Huizinga, J. (1995). Homo Ludens. Madrid, España: Alianza.

Markus. (2015). friedrich fröbel y su compromiso con la educación infantil [Mensaje en un blog]. Kinuma. Recuperado de http://www.kinuma.com/blog-mas-personal/friedrich-frobel-y-su-compromiso-con-la-educacion-infantil/

Martínez, E. (s.f.). María Montessori La pedagogía de la responsabilidad y la autoformación. Recuperado de http://www.uhu.es/cine.educacion/figuraspedagogia/0_montessori.htm

Meneses, M & Monge, M.D. (2001). El juego en los niños: enfoque teórico. EDUCACIÓN, 22(5), 113-124. [PDF]. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/440/44025210/

Montessori, M. (1982). El niño el secreto de la infancia. Mexico: Diana.

Newman, B & Newman, P. (1983). Desarrollo del Niño. Mexico: Limusa.

Ordóñez, M & Trujillo, M (2011). Una experiencia de encuentro entre lúdica y educación mediada por la recreación dirigida. Revista Latinoameriacana de Recreación, 1(1), 93.

Parada, Y.C. & Segura A.J. (2011). Propuesta lúdico-pedagógica para mejorar el proceso de lectura en niños con déficit cognitivo en el curso 402 del Colegio La Candelaria (Tesis de pregrado) [PDF]. Universidad Libre de Colombia, Bogotá, Colombia. Recuperado de http://repository.unilibre.edu.co/bitstream/10901/6034/1/ParadaTorresYuliCristin2011.pdf

Pestalozzi, J.H. (1889). Cómo Gertrudis enseña a sus hijos. Recuperado dehttp://cdigital.dgb.uanl.mx/la/1080022565/1080022565.PDF

Posada, R. (2014). La lúdica como estrategia didáctica (Doctoral dissertation), Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/41019/1/04868267.2014.pdf

Real Academia Española.(2016). Juego. En Diccionario de la Lengua Española. Recuperado de http://dle.rae.es/?id=MaS6XPk

Ricoeur, P. (2003). Teoría de la interpretación. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Sánchez, G.E. (2000). El juego en la educación física básica, juegos pedagógicos y tradicionales. Colombia: Kinesis.

Stefani, G., Andrés, L. & Oanes, E. (2014). Tranformaciones lúdicas. Un estudio preliminar sobre tipos de juego y espacios lúdico. Interdiciplinaria, 31 (1), 39-55. Recuperado de http://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=18031545003

Vallejo, J.M & López, N.R. (2002). El juego didáctico como estrategia de atención a la diversidad. MEC, 1-9.

Vygotsky, L. (2000). El papel del juego en el desarrollo del niño. En L. Vygotsky, El desarrollo de los Procesos Psicológicos Superiores (S. Furió , Trad., pág. 142). Barcelona, España: Crítica.

Zúñiga, G.B. (1998). La pedagogía lúdica: una opción para comprender. V Congreso Nacional de Recreación. Manizales: Universidad de Caldas.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |