Authors
Abstract
The present research was presented within the framework of the program proposed by the District Education Secretary’s Office in Bogotá, Colombia, to Strengthen Academic Competences in High School and aimed at determining attitudes toward science in order to establish their incidence in future university participation of students of careers with a significant component in this subject area, as well as to review the need to formulate strategies to improve such attitudes and overcome problems, such as school dropout and failure, particularly in the natural sciences field. The methodological framework of this qualitative research is that of an exploratory study, supported in the use of a scaled items survey with six deductive categories. A sample of 189 students was taken and results show that, in general, attitudes towards science are negative and to a greater extent, attitudes towards the self-concept of science, the future participation in science and the sense of belonging to the institution are very negative, which probably has a negative impact on learning and, to that extent, on the results of written tests students face on scientific concepts. The results suggest that negative attitudes towards science act as a barrier to the success of the program and can limit academic progress of students at higher levels. To overcome these obstacles a number of suggestions and recommendations are postulated to reroute teaching of subjects in the field of Science.
Keywords:
References
Acevedo, J., Vázquez, A. y Manassero, M. (2003). Papel de la educación CTS en una alfabetización científica y tecnológica para todas las personas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 2 (2). Recuperado de http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen2/REEC_2_2_1.pdf
Afanador, C. y Mosquera, S. (2012). Valoración de actitudes hacia la ciencia y actitudes hacia el aprendizaje de la biología en educación secundaria. Revista Bio-grafía: Escritos sobre la Biología y su enseñanza, 5 (8), 32-49.
Barmby, P., Kind, P. y Jones, K. (2008). Examining Changing Attitudes in Secondary School Science. International Journal of Science Education, 30 (8), 1075-1093.
Bennett, J. (2003). Teaching and Learning Science. London: Continuum.
Cañal, P. (2007). La investigación escolar hoy. Enseñar y aprender investigando. Alambique. Didáctica de las Ciencias Experimentales, 52, 9-19.
Cavallo, M.L. y Laubach, A (2001). Students’ Science Perceptions and Enrollment decisions in Differing Learning Cycle Classrooms. Journal of Research in Science Teaching, 38 (9), 1029-1062.
Fensham, P. (2004). Beyond Knowledge: Other Scientific Qualities as Outcomes for School Science Education. En Janiuk, R.M. y Samonek-Miciuk, E. (Eds.), Science and Technology Education for a Diverse World – dilemmas, needs and partnerships (pp. 23-25). International Organization for Science and Technology Education (IOSTE) XIth Symposium Proceedings. Lublin, Polland: Maria Curie - Sklodowska University Press.
Furió, C., Vilches, A., Guisasola, J. y Romo, V. (2001). Finalidades de la enseñanza de las ciencias en la secundaria obligatoria. ¿Alfabetización científica o preparación propedéutica? Enseñanza de las Ciencias, 19 (3), 365-376.
Hoyos, R., Rogers, H. y Székely, M. (2016). Ninis en América Latina. BM, Banco Mundial. 1.
Jenkins, E.W. (2006). The student voice and school science education. Studies in Science Education, 42, 49-88.
Kind, P., Jones, K. y Barmby, P. (2007). Developing attitudes towards science Measuremens. International Journal of Science Education, 29 (7), 871-893.
Marbà-Tallada, A. y Márquez, C. (2010). ¿Qué opinan los estudiantes de las clases de ciencias? Un estudio transversal del sexto a cuarto de ESO. Enseñanza de las Ciencias, 28 (1), 19-28.
Martín, M. (2003). Metáforas y simulaciones: alternativas para la didáctica y la enseñanza de las ciencias. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 2 (3), 377-398.
Molina, M., Carriazo, J. y Casas, J. (2013). Estudio transversal de las actitudes hacia la ciencia en estudiantes de grados quinto a undécimo. Adaptación y aplicación de un instrumento para valorar actitudes, Revista Tecné, Episteme y Didaxis, 33, 103-122.
Molina, M., Carriazo, J. y Farias, D. (2011). Actitudes hacia la química de estudiantes de diferentes carreras universitarias en Colombia. Química Nova, 34 (9), 1672-1677.
OCDE y BM (Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos - Banco Mundial). (2012). La Educación Superior en Colombia. 80.
Polino, C. (2012), “Información y actitudes hacia la ciencia y la tecnología en Argentina y Brasil. Indicadores seleccionados y comparación con Iberoamérica y Europa”. En El estado de la ciencia. Principales Indicadores de Ciencia y Tecnología Iberoamericanos / Interamericanos. 2012, REDES - Centro de Estudios sobre Ciencia, Desarrollo y Educación.
Poyó, M.A. y Álvarez, M. (2011). Percepción de la ciencia y la tecnología en estudiantes de bachillerato del Distrito Nacional y la Provincia Santo Domingo. Ciencia y Sociedad, 36 (3), 503-550.
Sneddon, P. y Douglas, R. (2013). The Attitudes Towards, and Experiences of, Laboratory Teaching in Year 1. Chemistry and Physics University Courses.
UN. (2016). La Universidad Nacional fortalecerá competencias académicas en bachilleres de Bogotá. Recuperado de http://agenciadenoticias.unal.edu.co/detalle/article/la-un-fortalecera-competencias-academicas-en-bachilleres-de-bogota.html
Vázquez, A. y Manassero, M.A. (2005). La ciencia escolar vista por los estudiantes. Bordón. Revista de Pedagogía, 57 (5), 125-143.
Vázquez, A. y Manassero, M.A. (2008). El declive de las actitudes hacia la ciencia de los estudiantes: un indicador inquietante para la educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 5 (3), 274-292.