Authors
Abstract
This article intends to arise in the national2 academic community the interest for a systematic reflection about the problems of the professional teacher training, assumed as an expression of the crisis that sets itself up as an opportunity for the social reconstruction of the identity of the Colombian teacher. This study progresses into the analysis of the problems that point out that the changes of the normative context (General Regulative Discourse) are not enough when the question about the teacher professionalism arises. Far from trying to establish a unique and determinant position, this article invites to react in an assertive and proposal driven manner on issues that require a convenient solution, reason why the query and the reader provocation are used as essential strategies that lead autonomously to the construction of pertinent alternatives for a investigative and social solution.
Keywords:
References
Day, C. (2005). Formar Docentes: cómo, cuándo y en qué condiciones aprende el profesorado. Madrid, España: Narcea, S.A. de Ediciones.
Derrida, J. (1998). La de-construcción en las fronteras de la filosofía. La retirada de la metáfora. Paidós/ICE.UAB.
Diaz, M, Lòpez, N.E. (2001). El Discurso Pedagógico Oficial y la Educación Superior en Colombia. Neiva, Colombia: Universidad Surcolombiana.
Martínez, A. (2012). Verdades y Mentiras sobre la escuela. Bogotá, Colombia. Editorial Jotamar Ltda.
Ministerio de Educación Nacional. (2015). Decreto n° 2450. Se reglamentan las condiciones para el otorgamiento y renovación del Registro Calificado de los programas académicos de licenciatura y los enfocados a la educación. Ministerio de Educación Nacional, Bogotá, Colombia.
Ministerio de Educación Nacional. (2016). Resolución n° 2041. Se establecen las características específicas de calidad de los programas de Licenciatura para la obtención, renovación o modificación del Registro Calificado. Ministerio de Educación Nacional, Bogotá, Colombia.
Montenegro, I.A. (2003). Evaluación del desempeño docente. Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.
López, N.E. (2003). La de-construcción curricular. Bogotá, Colombia: Colección SEMINARIUM, Editorial Magisterio.
López, N.E. (2006). Retos para la construcción curricular. Tercera ed. Bogotá, Colombia: Editorial Magisterio.
López, N.E., Castro, C.P. y Perdomo, W.R. (2016). Estudios críticos y didácticas alternativas en el proceso de formación. Neiva, Colombia: Editorial Centro de Investigación en Calidad de la Educación-CICE.
López, N.E., Celeita, L.E. y Perdomo, W. (2016). Identidad profesional o incoherencia curricular. Neiva, Colombia: Editorial Centro de Investigación en Calidad de la Educación.
López, N.E. y Pérez, M.F. (2016). Perspectiva Genealógica de la Investigación. Neiva, Colombia: Editorial Centro de Investigación en Calidad de la Educación.
López, N.E, Puentes, A.V. (2001). Modernización curricular de la universidad surcolombiana: integración e interdisciplinariedad. Entornos. Revista de la Universidad Surcolombiana, Volumen (24), 103-122.
Ortega, P, López, D. y Tamayo, A. (2003). Pedagogía y Didáctica: Aproximaciones desde una perspectiva crítica. Bogotá: Universidad de San Buenaventura.
Ossa, A.F. y Suárez, J.P. (2013). El Maestro Investigador en Colombia. Medellín, Colombia, Universidad de Antioquia.
Rentería, P.E. (2004). Formación de Docentes: Un reto para las escuelas Normales Superiores y las Facultades de Educación. Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.
Rodríguez, R.H. (2003). El maestro en Colombia: hitos, avatares y paradojas. Bogotá, Colombia: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Saldarriaga, O. (2011). Del Oficio de Maestro: Prácticas y teorías de la pedagogía moderna en Colombia. Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.
Uricoechea, F. (1999). La profesionalización académica en Colombia. Bogotá, Colombia: Editorial tercer mundo.
Vasco, C.E., Vasco, E. y Martínez, A. (2002). Educación, Pedagogía y Didáctica: Una perspectiva epistemológica. Revista Colombiana de Educación Universidad Pedagógica Nacional, (pp. 99-128).