DOI: 10.17151/rlee.2018.14.1.6
How to Cite
Niebles Núñez, W. ., Cabarcas Velásquez , M., & Hernández Palma, H. G. . (2018). Social responsibility: an element of academic training in university students. Latinoamericana De Estudios Educativos, 14(1), 95–108. https://doi.org/10.17151/rlee.2018.14.1.6

Authors

William Niebles Núñez
Universidad del Atlántico
williannibles@mail.uniatlantico.edu.co
http://orcid.org/0000-0001-9411-4583
Marcos Cabarcas Velásquez
Universidad del Atlántico
marcoscabarcas@mail.uniatlantico.edu.co
http://orcid.org/0000-0001-7961-1450
Hugo Gaspar Hernández Palma
Universidad del Atlántico
hugohernandezp@mail.uniatlantico.edu.co

Abstract

This article develops an inductive perspective from the epistemological theoretical viewpoint to know the beginnings of social responsibility. Then it generates a reflection on the impact of the university social responsibility with the actors of change, and ultimately it shows the current guidelines to be applied with administrative management strategies to strengthen organizational change. Thus, the topic appropriates a series of conjectures about social responsibility in the educational and professional field and its management in organizational change. In this way, social responsibility acts in the proposal as an act that polarizes in all societies, in order to exercise values ​​of solidarity, will, respect, sense of belonging, both in organizations and in the daily life of communities.

Cajiga, J. (2009). Concepto de responsabilidad social empresarial. México: Centro Mexicano para la Filantropía; Cemefi.

Capriotti, P. (2010). De la responsabilidad social empresarial a la ciudadanía corporativa. En Capriotti, P. y Schulze, F. Responsabilidad social empresarial. Barcelona: EBS Consulting Group., 17-24.

Caravedo, B. (2012). Desarrollo sostenible, ética, filantropía y responsabilidad social. En Vives, A. y Peinado, E. (eds.). La responsabilidad social de la empresa en América latina. Manual de Gestión Washington: Fondo Multilateral de Inversiones Fomín., 29-44.

Di Costanzo, J., Paulston, R.G. (2016). Implicaciones del paradigma de conflicto en la evaluación educativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México) [en línea] 2016, XLVI (Enero-Marzo): Recuperado de: ISSN 0185-1284.

Dima, J., & Keshishian, T. (2009). Uneasy Alliances: Lessons learned from partneships between busines-ses and NGOs in the context of CSR. Journal of Business Ethics, 84, 277-295.

Domínguez, J. y Rama, C. (2012). La responsabilidad social universitaria en la educación a distancia. Conceptualización sobre la responsabilidad social específica de una universidad católica, 1 - 258. Lima, Perú. Recuperado de http://virtualeduca.org/documentos/observatorio/oevalc_2012_(rsu).pdf

Dupas, G. (2005). Assimetrias, instabilidades e imperativos de legitimação. Atores e poderes na nova ordem global. Rio janerio: Unesp.

Flores, J. (2009). Responsabilidad social y competitiva. Cali: Universidad Santiago de Cali.

Frausto, A. (2016). Programa de la Reforma Educativa: Dimensión y análisis de sus lineamientos. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México) [en línea] 2016, XLVI Recuperado de: ISSN 0185-1284.

Frisancho, S. (s.f). Actividades Didácticas de Ética para el Alma. Gestión universitaria socialmente responsable, 1-17. Recuperado de: http://www.upch.edu.pe/rector/durs/images/Biblio/HerramientasRSU/ActividadesDidacticasEticaAula/actdidac-gestionuniversitariasocialmenteresponsable.pdf

González, C. & Monleón, P. (2010). La responsabilidad social empresarial, es posible. Revista Construcción Valencia, 13, 34-35.

Hernández, H. (2011). La gestión empresarial, un enfoque del siglo XX, desde las teorías administrativas científica, funcional, burocrática y de relaciones humanas. Revista Escenarios, 9 (1), 38-51.

Hernández, I Alvarado, J & Luna, J. (2015). Responsabilidad social en la relación Universidad-empresa-Estado. Universidad de la Sabana, Facultad de Educación, 18(1).

Kliksberg, B. (2013). Ética para empresarios. ¿Por qué los empresarios y los países ganan con la responsabilidad social empresarial?

Osterlof, D. y Nowalski, J. (2010). El camino hacia el desarrollo: más allá de los Tratados de Libre Comercio. Costa Rica. Ediciones Ruta.

Palacios C & Coppa C. (2015). Criterios y procedimientos en el mapeo de stakeholders. Un estudio de caso. Contabilidad. Informe de sostenibilidad, 16(40).

Peinado, E. (2012). RSE en América Latina. En Vives, A. y Peinado, E. (coords.). RSE. La responsabilidad social de la empresa en América Latina. Manual de Gestión. Washington: Fondo Multilateral de Inversiones (Fomín), 65-82.

Raich, M., & García, M. (2009). Más allá. Empresa y sociedad en un mundo en transformación. Barcelona, España.

Schulze, F. (2010). Perspectiva estratégica de la responsabilidad social empresarial. En Capriotti, P. y Schulze, F. Responsabilidad social empresarial. Barcelona: EBS Consulting Group, 25-32.

Tapia, L.A. (2016). El subsistema de universidades interculturales en México. Entre la política social y la política educativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México) [en línea] 2016, XLVI. Recuperado de: ISSN 0185-1284.

Vallaeys, F. (2008). ¿Qué es la responsabilidad social universitaria? Nuevo León, México. Recuperado: www.cedus.cl

Viteri, M.L. y Arce, A.M. (2007). Efectos de la globalización en el sistema alimentario argentino: formas de análisis. In Teorías y formas de análisis de las relaciones entre globalidad y localidad en América Latina (1982-2005), 97-107.

Vives, A. (2012). Responsabilidad de la empresa ante la sociedad. En Vives, A. y Peinado, E. (coords.). RSE. La responsabilidad social de la empresa en América Latina. Manual de Gestión. Washington: Fondo Multilateral de Inversiones-Fomín, 45-64.

Wartick, S. & Cochran, P. (1985). The evolution of the corporate social performance model. Academy of Management Review, 10, 758-769.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |