Authors
Abstract
The article presents the results of the project "Comprehensive systematization of pedagogical practices in Physical Education in the cities of Manizales and Villamaría", developed in educational institutions. Objectives: to identify the dynamics of physical education practices and compare what is established in the institutional documents, and to describe the dynamics and interpret the trends of these practices. Methodologically, it relied on complementarity. Findings: evidence of stagnant processes of pedagogical practices and the teaching of this discipline, reducing the role of the student to a simple player of activities were found.
Keywords:
References
Betancur A.J.E. (2013). Prácticas incluyentes y excluyentes en la clase de Educación Física. Educación Física y Deporte, 32-2,1433-1440. Colombia
Castro, M. (2011). Conexiones una experiencia más allá del aula. Ministerio de Educación Pública. Costa Rica. Vol. 3 (3).
Castro, J.A. (1998). La sistematización: una opción investigativa para el educador físico como gestor social. Educación Física y Deporte, 20 (1), 107 -113.
González, C. y Lleixá, T. (2010). Didáctica de la Educación Física. España. Editorial Graó.
Hammersley, M. y Atkinson, P. (1994). Etnografía. Métodos de investigación. Paidós. Barcelona.
Jaramillo, L., Murcia, N. y Portela, H. (2005) La educación física: ¿Un problema de preparación o seducción? Un estudio comprensivo en el departamento de Caldas. Editorial Kinesis. Armenia, Colombia.
López, C.R. y Yepes, J.C. (2016). Lineamientos de políticas públicas para la calidad de la educación en formación avanzada. Revista de Investigaciones UCM, 16(27), 78-89.
Ministerio de Educación Nacional (N/A). Lineamientos curriculares para educación física, recreación y deporte. Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-339975_recurso_10.pdf
Ministerio de Educación Nacional (2010). Orientaciones pedagógicas para la educación física, recreación y deporte. Ministerio de Educación Nacional. . Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-340033_archivo_pdf_Orientaciones_EduFisica_Rec_Deporte.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (1995). Ley 181 de 1995 para el fomento del deporte, la recreación, el aprovechamiento del tiempo libre y la Educación Física. Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85919_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2003). La revolución educativa. Plan sectorial de educación 2002-2006. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional.
Murcia, N., Jaramillo Echeverry, L.G. (2008). Investigación cualitativa: La complementariedad. Segunda edición. Armenia. Editorial Kinesis.
Murcia, N. y Taborda, J.A.L. (2004). Escuelas de Formación Deportiva y Entrenamiento Deportivo Infantil. Un Enfoque Integral. Armenia, Colombia. Editorial Kinesis.
Portela, H. (2006). Los conceptos en la educación física: Conjeturas, reduccionismos y posibilidades. Colección Teoría de la Educación Física. Armenia, Editorial Kinesis.
Sánchez, F. (2005). Didáctica de la educación física. España. Editorial Pearson.
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colección Contus. Universidad de Antioquia. Sage Publications, Inc. Medellín, Colombia.
Universidad de Caldas (2002). Documento institucional. Reglamento de práctica profesional docente. Universidad de Caldas.
Zuluaga, O.L. (1999). Pedagogía e Historia: La historicidad de la pedagogía; La enseñanza, un objeto de saber. Editorial Universidad de Antioquia; Anthropos; Siglo del Hombre Editores. Colombia.