DOI: 10.17151/rlee.2018.14.2.10
How to Cite
Portela Guarín, H., Taborda Chaurra, . J., & Cano Echeverry, S. (2018). The curriculum polysemy: influences, traditions and assumptions. Latinoamericana De Estudios Educativos, 14(2), 203–237. https://doi.org/10.17151/rlee.2018.14.2.10

Authors

Henry Portela Guarín
Universidad de Caldas
henry.portela@ucaldas.edu.co
http://orcid.org/0000-0002-6248-6195
Javier Taborda Chaurra
Universidad de Caldas
javier.taborda@ucaldas.edu.co
https://orcid.org/0000-0001-5917-5778
Sebastián Cano Echeverry
Universidad de Caldas
sebastian.cano@ucaldas.edu.co
http://orcid.org/0000-0003-0271-4376

Abstract

The article arises from the research “The Senses of the Curriculum in the education of graduates at Universidad de Caldas”, a hermeneutic phenomenological work of voices and stories, a series of experiences that emerge from the human being resulting from their experiences, intersubjectivities and understandings about curriculum. The scenario to which it alludes is a public university, a sphere of ​​discourses and paradigms, a place for the constitution of horizons of sense of the sciences and disciplines, of discursive plurality, of geo-reference of the international, national and regional context, a redefined curricular weave curriculum of phenomena that ontologically constitutes the axis of social dynamics. The findings focus on the polysemy of the curriculum which passes between times, contexts, paradigms and theoretical traditions: academia as an organized structure of knowledge, instructional plan and technological production system; the interpretation and the socio-critical for the development of an emerging and diverse curriculum, in which new meanings are imprinted on the hidden curriculum.

Ayala, R. (2008). La metodología fenomenológico-hermenéutica de M. Van Manen en el campo de la investigación educativa. Posibilidades y primeras experiencias. Revista de Investigación Educativa, 26 (2), 409-430.

Bolívar, A. (1999). El currículum como ámbito de estudio. En J.M. Escudero (Ed.), Diseño, desarrollo e innovación del currículum. Madrid, España: Síntesis.

Díaz Barriga, Á. (1989). El currículo: un campo de conocimiento, un ámbito de debate. Ciudad de México, México: UNAM.

Fandos, M. (2003). Formación basada en las tecnologías de la información y la comunicación. Análisis didáctico del proceso enseñanza aprendizaje (tesis de posgrado). Universitat Rovira i Virgili, Tarragona, España.

Gagné, R. M. (1993). Diseño de la enseñanza para un aprendizaje eficaz. México: Mc- Graw-Hill.

Greimas, A. (1976). Semántica estructural. Investigación y metodología. Madrid, España: Gredos.

Grundy, S. (1994). Producto o praxis del currículum. Madrid, España: Morata.

Gvirtz, S. y Palamidessi, M. (1998). El ABC de la tarea docente: currículum y enseñanza. Buenos Aires, Argentina: Aique.

Habermas, J. (1982). Conocimiento e interés. Madrid, España: Taurus.

Jackson, P. (1992). La vida en las aulas. Madrid, España: Morata.

Kemmis, S. (1993). El currículum: más allá de la teoría de la reproducción. Madrid, España: Morata.

Lundgren, U.P. (1983). Between hope and happening: Text and context in curriculum. Geelong, Australia: Deakin University Press.

Magendzo, A. y Donoso, P. (1992). Diseño curricular problematizador: una opción para la elaboración del currículo en derechos humanos desde la pedagogía crítica. Santiago de Chile, Chile: IIDH, PIIE.

Medina, P. (2008). Aproximaciones a la flexibilidad curricular en la educación superior en Colombia. Revista Científica Guillermo de Ockham 6 (1), 79-89.

Román, P. y Diéz, L. (2000). El Currículum como Desarrollo de Procesos Cognitivos y Afectivos. Revista Enfoques Educacionales Vol.2 No2 Universidad de Chile.

Ríos, T. (2005). La hermenéutica reflexiva en investigación educacional. Revista Enfoques Educacionales, 7 (1), 51-66.

Ricoeur, P. (2002). Del texto a la acción: ensayos de hermenéutica. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Sacristán, J.G. y Pérez, A. (1983). La enseñanza. Su teoría y su práctica. Madrid, España: Akal.

Sandoval, C. (2002). Investigación cualitativa. Bogotá, Colombia: ICFES.

SEDUCA, FUNLAM. (2006). Proyecto Formación Directivos Docentes en Antioquia. Medellín, Colombia: SEDUCA, FUNLAM.

Stenhouse, L. (1984). Investigaciones y desarrollo del currículo. Madrid, España: Morata.

Taba, H. (1991). Elaboración del currículo, teoría y práctica. Buenos Aires, Argentina: Troquel.

Tyler, R. W. (1973). Principios básicos del currículo. Buenos Aires, Argentina: Troquel.

Vermersch, P. (1994). L’entretien d’explicitation en formation initiale et en formation continue. Paris, France: ESF Editeur.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |