Authors
Abstract
This reflection article suggests that the difficulties the higher education students present in their processes of reading and writing are explainable in part, given the conception of language that underlies the development of higher education itself. For this purpose, a critical analysis of the speech of the National Ministry of Education (MEN) document, Proposal of guidelines for education by competences in higher education, was carried out. From the results of this analysis, an interpretation based on L. Vygotsky’s socio-cultural approach to learning is proposed, along with Ricoeur´s discourse as an event in order to understand how language is conceived in the speech that communicates the MEN with the institutions that must accept its guidelines.
Keywords:
References
De Castro, D.P. y Niño, R.M. (2014). Tendencias sobre las prácticas de lectura y escritura en la universidad colombiana: el punto de vista de los estudiantes. Diversitas, 10 (1), 71-85.
Hambur, Sam; Rowe, Ken; and Le, Luc T. (2002) Graduate Skilss Assessment: stage one validity study. Recuperado de: https://research.acer.edu.au/higher_education/27
Ministerio de Educación Nacional. (2011). Propuesta de lineamientos para la formación por competencias en educación superior. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-261332_archivo_pdf_lineamientos.pdf.
Ong, W. (1987). Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Peña, Luis Bernardo. (2008) La competencia oral y escrita en la educación superior. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-189357_archivo_pdf_comunicacion.pdf
Ricoeur, P. (1995). Teoría de la interpretación. Ciudad de México, México: Siglo XXI Editores.
Santos, D. (2013). Los discursos de la exclusión social y el Análisis Crítico del Discurso como acción política: Reflexiones a partir del análisis textual de un documento de política educativa universitaria. Discurso y Sociedad, 7 (4), 740-762.
Saussure, F. (1945). Curso de lingüística general. Buenos Aires, Argentina: Editorial Losada.
van Dijk, T. (2003). La multidisciplinariedad del análisis crítico del discurso: un alegato en favor de la universidad. En R. Wodak y M Meyer (Ed.), Métodos de análisis crítico del discurso (pp. 143-179). Barcelona, España: Gedisa.
Vygotsky, L. (1995). Pensamiento y lenguaje. Montoya, Uruguay: Ediciones Fausto.