Authors
Abstract
Objective. The objective of this research was to establish differences in the profile of critical thinking in first and fifth year students registered during the year 2017 in the Medicine Program at Universidad de Manizales (Colombia).
Methodology. Crosssectional descriptive correlational research. In the statistical analysis plan, each of the variables is described and the means of the different components between first and tenth semester students are compared using the t-Student test for independent means, or the Mann-Whitney U, in case that the data did not comply with the normality assumption. The test used was the California Critical Thinking Skills Test (CCTST-N), which evaluates critical thinking regarding cognitive abilities of inference, evaluation, induction, deduction, interpretation, explanation and arithmetic.
Results. The general performance of the students was at a moderate level in the case of both groups evaluated, thus demonstrating the students' ability to make reflexive decisions, based on analysis, inference, induction and deduction.
Conclusions. It is recommended to include pedagogical strategies and didactic models in the training process of medical students that allow for critical thinking, such as problem solving and clinical simulation.
Keywords:
References
Amaya, A. (2014). Competencias, objetivos, habilidades y destrezas: ¿Cómo entender las diferencias conceptuales? Una analogía del entendimiento a partir de un bloqueo en el transito automotor. Universitas Medica, 55, 424- 434.
Bruning, R., Schraw, G. y Norby, M. (2012). Psicología cognitiva y de la instrucción. Madrid: Pearson.
Daniel, W. (2002). Bioestadística. Base para el análisis de las Ciencias de la Salud. México: Limusa.
Escobar, R. (2016). Documento Posición pregrado, especialidades médicas y educación continua. Asociación Colombiana de Facultades de Medicina. Recuperado de http://ascofame.org.co/web/wpcontent/uploads/2016/08/Documento_posicion_julio_2016.pdf Consultado el 18 de Octubre del 2017.
Facione, P. (2007). Pensamiento Crítico: ¿Qué es y por qué es importante?. Recuperado de http://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/PensamientoCriticoFacione.pdf
Hanne, C. (2013). Proyecto Tuning América Latina. Educación Superior en América Latina: reflexiones y perspectivas en Medicina. Recuperado de http://www.tuningal.org/es/publicaciones/cat_view/47-publicaciones-en-espanol-libros
Harasym, P., Tsai, T., y Hemmati, P. (2008). Current trends in developing medical students’ critical thinking abilities. Kaohsiung J Med Sci, 24 (7), 341-55.
Hong, S., y Yu, P. (2017). Comparison of the effectiveness of two styles of case-based learning implemented in lectures for developing nursing students’ critical thinking ability: A randomized controlled trial. International Journal of Nursing Studies, 68, 16–24.
Insight Assessment (2017). Measuring Thinking Worldwide. Recuperado de https://www.insightassessment.com
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación – ICFES, (2016). Modulo de resultados individuales por Institución. Recuperado de http://www2.icfesinteractivo.gov.co/resultadosSaberPro/
Lovatt, A. (2014). Defining critical thoughts. Nurse Education Today, 34(5), 670–672.
Macpherson, K., y Owen, C. (2010) Assessment of critical thinking ability in medical students., Assessment & Evaluation in Higher Education, 35(1), 41-54. doi: https://10.1080/02602930802475471
Martínez, J., y Macaya, C. (2015). La formación de los médicos: un continuo inseparable. Educación Médica, 16(1), 43-49.
Medina, L., Medina, G., y Merino, L. (2015). Investigación científica como misión académica de Hospitales públicos universitarios. Revista cubana de Salud Pública, 41(1), 139-146.
Merchán, M. (2012). Cómo desarrollar los procesos del pensamiento crítico mediante la pedagogía de la pregunta. Actualidades Pedagógicas, (59), 119-146. doi: http://dx.doi.org/10.19052/ap.54
Parra, E., y Lago de Vergara, D. (2003) Didáctica para el desarrollo del Pensamiento crítico en estudiantes Universitarios. Educación Médica Superior, 17(2).
Papp K., Grace C., Huang, Laurie M.et all. (2014) Milestones of critical thinking: a developmental model for medicine and nursing. Acad Med. 89(5): 715–720. doi: https://10.1097/ACM.0000000000000220
Pieterse, T., Lawrence, H. y Friedrich-Nel, H. (2016). Et al. Critical thinking ability of 3rd year radiography students. Health sagesondheid, 21, 381-390.
Quintero, G. (2017). Documento de recomendaciones para la transformación de la Educación Médica en Colombia- Ministerios de Salud y Educación. Recuperado de línea http://www.sociedadescientificas.com/userfiles/file/2017/MARZO/Documento%20Final%20Comision.pdf Consultado el 18 de Octubre del 2017.
Quintero, V., Ávila, J. y Olivares, S. (2017). Desarrollo del pensamiento crítico mediante la aplicación del Aprendizaje Basado en Problemas. Psicología Escolar e Educacional, 21(1), 65-77.
Quirk, M. (2006) Intuition and Metacognition in Medical Education. Keys to Developing Expertise. New York: Ed. Springer Series on Medical Education.
Rivera, N., Pernas, M. y Nogueira, M. (2017). Un sistema de habilidades para la carrera de Medicina, su relación para las competencias profesionales. Una mirada actualizada. Educación Médica Superior, 31(1), 138- 215.
Ruíz de Gauna, P., González, V., y Morán-Barrios, J. (2015). Diez claves pedagógicas para promover buenas prácticas en la formación médica basada en competencias en el grado y en la especialización. Educación Médica, 16(1), 34-42.
Saiz, C. (2002). Pensamiento críitico: Conceptos básicos y actividades prácticas. Madrid: Ediciones Pirámide.
Saiz, C. (2015). Pensamiento críitico y cambio. Ediciones Pirámide.
Saiz, C. (2017). Pensamiento críitico; Conceptos básicos y actividades prácticas. Madrid: Ediciones Pirámide.
Schraw, G., y Gutiérrez, A. (2015). Metacognitive strategy instruction that highlinghts the role of monitoring and control processes. Metacognition: Fundaments, applications, and trends, 69, 3-15.
Sullivan, A. (2012). Critical thinking in clinical nurse education: Application of Paul’s model of critical thinking. Nurse Education in Practice, 12(1), 322-327.
Turan, H., Kolayis, H., y Oztan, Y. (2012). Comparison of the faculty of education students’ critical thinking disposition. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 2020 -2024.
Valencia, J., Tapia, S., y Olivares, S. (2016). La simulación clínica como estrategia para el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de medicina. Investigación en Educación médica, 86, 1-8. doi: https://10.1016/j.riem.2016.08.003
Velásquez, J. y Ponce, M. (2012) El aprendizaje basado en problemas (ABP) como estrategia pedagógica en la asignatura de medicina de urgencias en el Hospital Militar Central. España: Editorial Nueva Granada.
Von Colln-Appling, C., y Giuliano, D. (2017). A concept analysis of critical thinking: A guide for nurse educators. Nurse Education Today, 49, 106-109.