DOI: 10.17151/rlee.2020.16.1.9
How to Cite
Grajales Acevedo, C., & Posada Silva, W. Y. (2020). The didactic background of theater. Latinoamericana De Estudios Educativos, 16(1), 187–210. https://doi.org/10.17151/rlee.2020.16.1.9

Authors

Carolina Grajales Acevedo

Licenciada en Artes Escénicas. Magíster en Enseñanza de las Ciencias. Docente Departamento de Estudios Educativos de la Universidad de Caldas. 

Universidad de Caldas
carolina.grajales@ucaldas.edu.co
https://orcid.org/0000-0002-6720-2358
Wadis Yovany Posada Silva

Licenciado en Educación Física y Recreación. Magíster en Educación. Estudiante de Doctorado en Educación
de la Universidad de Caldas. Docente Departamento de Estudios Educativos de la Universidad de Caldas.

Universidad de Caldas
wadis.posada@ucaldas.edu.co
https://orcid.org/0000-0002-8918-9959

Abstract

Reflection article. Objective: To inquire about the relationship between Didactics, Theater Teaching and the incursion of Theater at present in different disciplines of study. Methodology: Content analysis was used; the documentary source was consolidated from representative literary works of theater and studies carried out in the last two decades. Results: Teaching as a literary genre in Classical Greece, the value of the human being in the works of the Renaissance, the romantic theater in the 19th century, Didactics and theatrical technique, the representation of social and political reality in the 20th century, the integration of theater in the teaching and learning processes in some study disciplines in the 21st century stand out. Conclusions: Emphasis is placed on the insertion of theater and simulations in areas such as Medicine (teaching of psychiatric interview, psychiatric clinical history, exploration of mental examination and psychopathology), or Legal Sciences (fundamental techniques of oral judgment, argumentation capacity and orality, legal communicative ability) among others.

Acosta-Preciado, S. (2014). La simulación como estrategia didáctica en medicina interna. Recuperado de http://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/11699

Agudelo, C. J., Delghans, A. M. y Parra, J. A. (2015). El teatro como estrategia didáctica en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias jurídicas. Recuperado de http://hdl.handle.net/11232/931. doi: https://doi.org/10.22518/9789588866543.

Alatorre, C. (1999). Análisis del drama. México D.F., México: Gaceta.

Álvarez P. y Martín, A. (2016). El teatro como herramienta didáctica en la enseñanza de la Historia de la Educación Contemporánea. Revista digital de Investigación en Docencia Universitaria, 10 (1), 41 – 51. doi: http://dx.doi.org/10.19083/ridu.10459.

Betancourt, W., Castrillón, E., Godoy, K., Matheus, J., Ramírez, S. y Ríos, S. (2016). Experiencia pedagógica: escenario de simulación de entrevista psiquiátrica con la participación de actores del grupo de teatro representativo Altergesto. Revista Colombiana de psiquiatría, 45 (2), 101-107. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.rcp.2015.08.004.

Blanco, A. y González, M. (2015). Ciencia y teatro: una experiencia de teatro científico con alumnado de educación secundaria. Revista Iberoamericana de Educación / Revista Iberoamericana de Educação, 69 (3), (15/11/15), 81-92.

Brecht, B. (1982). El pequeño organon para el teatro. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.

Brioso, M. (2003). El público del teatro griego antiguo. Teatro: revista de estudios culturales, 9, 9-55.

Corral, A. (2012). El teatro en la enseñanza de lenguas extranjeras. La dramatización como modelo de acción. Didáctica, Lengua y Literatura, 25, 117-134. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/DIDA/article/view/42238.

Cuarteto, C. (2014). La dramatización en la clase de Inglés (tesis). Universidad de Valladolid. Escuela Universitaria de Educación de Soria. Soria, España. Recuperado de https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/6038/TFG-O%20192.pdf

Dopico, E., García, E., Alonso, C. y Vázquez, E. (2015). Didáctica de la ciencia a través del teatro. Revista Iberoamericana de Educación, 69 (3), (15/11/15), pp. 117-132. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5875037&orden=0&info=link.

Falconi, M. (2008). De cómo Romeo se transó a Julieta. Buenos Aires, Argentina: Quipu.

Ferro. (2000). El teatro de Bertolt Brecht (o el artificio de la realidad). Escáner cultural, 2 (9). Recuperado de http://www.escaner.cl/especiales/teatro.html

García, S. (1994). Teoría y práctica del teatro. Bogotá D.C., Colombia: Teatro La Candelaria.

Grajales, C. (2013). Creación colectiva, una didáctica del teatro 2012. Revista Colombiana de las Artes Escénicas, 7, 168 – 178.

Hegel, G. (1973). Introducción a la estética. Barcelona, España: Ediciones Península.

Herreras, E. (2008). La aportación de la tragedia griega a la educación democrática (tesis). Universidad de Valencia, Valencia, España. Recuperado de http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/9864/herreras.pdf;jsessionid=220B21BB4DB40AAC89F97EA8C09F19CF.tdx2?sequence=1.

Laferrière, G. (1999). La pedagogía teatral, una herramienta para educar. Educación Social: Revista de intervención socioeducativa, 13, 54-65.

Lucchi-Riester, E. (2007). Actuación teatral y adquisición de segunda lengua (tesis de maestría). Indiana University, Indiana, Estados Unidos. Recuperado de https://scholarworks.iupui.edu/bitstream/handle/1805/998/Binder1.pdf.

Macgowan, K. y Melnitz, W. (1964). Edades de oro del teatro. Ciudad de México, México: Colecciones Populares.

Mallart, J. (2003). Didáctica: Concepto, objeto y finalidades. Recuperado de http://www.xtec.cat/~tperulle/act0696/notesUned/tema1.pdf

Martínez, G. (1994). Teatrario. Medellín, Colombia: Secretaría de Educación y Cultura.

Nuñez, L. y Navarro, M. (2007). Dramatización y Educación: Aspectos teóricos. Teoría de la Educación, 19, 225-252. Recuperado de http://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/article/view/3262

Pavis, P. (1980). Diccionario de teatro, dramaturgia, estética, semiología. Barcelona, España: Paidós comunicaciones.

Pérez, M. (1994). La didáctica del teatro a través de los textos: hacia el concepto de edición escénica. Madrid, España: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá.

Pérez, E. (2017). El recurso de la dramatización y el teatro en las aulas de primaria. Recuperado de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/68328/1/El_recurso_de_la_Dramatizacion_y_el_Teatro_en_las_aulas_de_PEREZ_PUIG_ESTHER.pdf.

Ramírez, R. (2005). Aproximación al concepto de transposición didáctica. Folios. Segunda época, 21, 33-45. Doi: http://dx.do.org/10.17227/01234870.21/01234870.21folios33.45.

Rickenmann, R. (2006). El rol de los artefactos culturales en la estructuración y gestión de secuencias de enseñanza-aprendizaje. Recuperado de http://www.unige.ch/fapse/clidi/textos/artefactos-culturales-RR.pdf.

Rivera, Edwin. y Colón, V. W. (2014). El uso del teatro como herramienta didáctica en la enseñanza de la Estadística. Cuaderno de investigación en la educación, 29, 47-58.

Rivero, F. (2006). Proyecto pedagógico comunitario en torno a la enseñanza de de la Matemática a través del teatro. EquisÁngulo: Revista Electrónica Iberoamerciana de Educación Matemática, (2) 3, Recuperado de http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/20316.

Sanmartí, N. (2002). Didáctica de las ciencias en la educación secundaria obligatoria. Madrid, España: Editorial Síntesis.

Schmidt, U. (1978). La Teogonía de Hesíodo. Estudio, introducción, versión rítmica y notas de Paola Vianello de Córdova. Revista de la Universidad Nacional Autónoma de México, DXV (II), 43. Recuperado de http://www.revistadelauniversidad.unam.mx/ojs_rum/index.php/rum/article/view/11121/12359.

Tamayo, O. (2014). Pensamiento crítico dominio-específico en la didáctica de las ciencias. TED, 36, 25 – 46. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/ted/n36/n36a03.pdf

Tignanelli, H. (1998). La enseñanza de las ciencias por medio del teatro. Ciencias, 50, 42-46. [En línea]. Recuperado de http://www.revistaciencias.unam.mx/images/stories/Articles/50/CNS05006.pdf.

Trozzo, E., Sampedro, L. y Torres, S. (2004). Didáctica del teatro I. Una didáctica para la enseñanza del teatro en los diez años de escolaridad obligatoria. Mendoza, Argentina: Universidad de Uncuyo.

Villalpando, E. y Badilla S. (Coords.). (2010). El teatro como herramienta didáctica en el proceso enseñanza aprendizaje en primaria y secundaria. San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública. Instituto de Desarrollo Profesional Uladislao Gámez Solano (IDPUGS).

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |