DOI: 10.17151/rlee.2024.20.2.8
How to Cite
Ibarra-Orrego, M. M., Ríos-Martínez, J. F., & Ramírez-Osorio, J. F. (2025). From fragmentary grammar to transversal grammar: relationship theory and use in teaching. Latinoamericana De Estudios Educativos, 20(2), 173–197. https://doi.org/10.17151/rlee.2024.20.2.8

Authors

Magda María Ibarra-Orrego
Universidad de Caldas
magda.ibarra@ucaldas.edu.co
https://orcid.org/0000-0003-2347-376X
Perfil Google Scholar
Jhon Fredy Ríos-Martínez
Universidad de Caldas
jhon.rios_m@ucaldas.edu.co
https://orcid.org/0000-0001-7825-8843
Perfil Google Scholar
José Fernando Ramírez-Osorio
Universidad de Caldas
jose.ramirez@ucaldas.edu.co
https://orcid.org/0000-0002-3067-8408
Perfil Google Scholar

Abstract

The problem of this research is the perceived gap between the use of language and the teaching and learning of its grammar as a theory of that same language, whether native or foreign. The objective was to investigate whether this discrepancy lies in the attitude (value placed on it) that students and teachers display toward language and its grammar. Methodologically, linguistic attitudes were tracked through surveys that inquired about everyday teaching methods and practices in the classroom, specific didactics, the way grammar is defined, the relationship with it, and its neglect in the curricula. The instrument was administered to students and teachers of a bachelor's degree program in modern languages whose curriculum includes grammar for Spanish
as a native language. The available literature was then reviewed to compare and interpret the survey results. The results indicate that students have an acceptable willingness to learn grammar, but most teachers only use traditional methods (identifying grammatical units and labeling them), without being fully aware of why they choose them or why the content is fragmented. That is, the teachers included in the sample do not usually use systematic teaching strategies, do not develop topics sequentially, or have a scientific understanding of grammar and its teaching. Furthermore, the predominance of the communicative approach minimizes the presence of grammar in the curriculum and instrumentalizes (attitude) the language and its grammar. These practices might work, for example, to teach some foreign language content, but they are insufficient to promote reflective knowledge, for example, in the native language. This attitude toward grammar leads to fragmented knowledge that fails to reflect on the role of grammar in language. A change of perspective in teaching is recommended.

Alcaraz Varó, E. y Martínez Linares, M. A. (2004). Diccionario de lingüística moderna.Ariel. https://acortar.link/P4h5Yg

Barbery, M. (2006). La elegancia del erizo. Círculo de lectores.

Beacco, J. C., Kalmbach, J. M. y López, J. S. (2014). Les contextualisations de la description du français dans les grammaires étrangères. Langue Française, (181), 3-17. https://doi.org/10.3917/lf.181.0003

Benito Mozas, A. (1994). Ejercicios de sintaxis: teoría y práctica. EDAF.

Bosque, I. (2015). Las categorías gramaticales. Editorial Síntesis.

Bosque, I. (2017). Cómo nos ven. La percepción social de la gramática y de los gramáticos.https://n9.cl/6sggh

Bosque, I. (2018a). ¿Qué es hoy la enseñanza de la lengua y qué debería ser? Revista Universidad de la Habana, (285), 8-24. https://revistas.uh.cu/revuh/article/view/2660

Bosque, I. (2018b). Qué debemos cambiar en la enseñanza de la gramática. ReGrOC; Revista de Gramática Orientada a las Competencias, 1(1), 11-36. https://doi.org/10.5565/rev/regroc.12

Bosque, I. (2019). Repaso de sintaxis tradicional: ejercicios de autocomprobación. Arco libros La Muralla.

Bosque, I. y Demonte, V. (Dirs). (1999). Gramática descriptiva de la lengua española (Vol.2). Espasa. https://www.espanolavanzado.com/recursos/2771-gramatica-descriptivade-la-lengua-espanola

Bosque, I. y Gallego, Á. J. (2016). La aplicación de la gramática en el aula. Recursos didácticos clásicos y modernos para la enseñanza de la gramática. RLA Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 54(2), 63-83. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832016000200004

Bosque, I. y Gallego, Á. J. (2018). La gramática en la enseñanza media. Competencias oficiales y competencias necesarias. ReGrOC: Revista de Gramática Orientada a las Competencias, 1(1), 141-201. https://doi.org/10.5565/rev/regroc.20

Bosque, I. y Gutiérrez-Rexach, J. (2009). Fundamentos de sintaxis formal. Ediciones AKAL.

Brackenbury, L. (1908). La enseñanza de la gramática (A. Pestana, Trad.). Ediciones de la Lectura.

Bravo, A. (2018). La formación de los futuros docentes de lengua castellana: el lugar de la gramática en los planes de estudio universitarios. ReGrOC: Revista de Gramática Orientada a las Competencias, 1(1), 37-77. https://doi.org/10.5565/rev/regroc.18

Butler, C., Mairal, R., Martín, F. y Ruiz, F. (1999). Nuevas perspectivas en Gramática

Funcional. Ariel.Camps, A. y Zayas, F. (Coords.). (2006). Hacia una gramática pedagógica. En A. Camps y F. Zayas, Secuencias didácticas para aprender gramática. Serie Didáctica de la Lengua y la Literatura (pp. 17-30). Ediciones Graó.

Carrasco Gutiérrez, Á. (2018). Algunas pistas sobre cómo (no) enseñar gramática a los más pequeños. ReGrOC: Revista de Gramática Orientada a las Competencias, 1(1). https://doi.org/10.5565/rev/regroc.6

Cassany, D. (1999). Los enfoques comunicativos: elogio y crítica. Lingüística y Literatura, Revista del Departamento de Lingüística y Literatura de la Universidad de Antioquia, (36-37), 11-33. https://n9.cl/6ittn

Castro Viúdez, F. (2005). Condiciones de las gramáticas pedagógicas para la enseñanza de ELE. En M. A. Castillo Carballo, O. Cruz Moya, J. M. García Platero, J. P. Mora Gutiérrez (Coords.) y M. R. Cordero Raffo (Col.), Las gramáticas y los diccionarios en la enseñanza del español como segunda lengua. Deseo y realidad: Actas del XV Congreso Internacional de ASELE (pp. 207-211). Universidad de Sevilla.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1420504

Cisternas Fierro, I. (2016). Paradigmas disciplinares que sustentan la enseñanza de la gramática en profesores en formación. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 16(3), 1-19. https://doi.org/10.15517/aie.v16i3.26081

Consejo de Europa. (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación (Instituto Cervantes, Trad.). Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Subdirección General de Cooperación Internacional y Grupo ANAYA. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf

Cuq, J. P., y Gruca, I. (2003). Cours de didactique du français langue étrangère et seconde.PUG.

Di Tullio, Á. (2007). Manual de gramática del español. Whaldhuter Editores.

Doval Reixa, I. y Soliño Pazó, M. M. (1999). Gramática y comunicación: ¿conceptos antitéticos? En M. C. Losada Aldrey, J. F. Márquez Caneda, y T. E. Jiménez Juliá (Coords.), Español como lengua extranjera, enfoque comunicativo y gramática: actas del IX congreso internacional de ASELE (pp. 375-382). Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=891445

Escandell, M. V., Leonetti, M. y Sánchez López, C. (Eds.). (2011). 60 problemas de gramática dedicados a Ignacio Bosque. Akal.

Fontich, X. (2010). La construcción del saber metalingüístico. Estudio sobre el aprendizaje de la gramática de escolares de secundaria en el marco de una secuencia didáctica. [Tesis doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona]. TDX Tesis Doctoral en Xarxa.http://www.tdx.cat/TDX-1027110-005543

García, O., y Wei, L. (2014). Translanguaging and education. En Translanguaging: Language, bilingualism and education (pp. 63-77). Palgrave Pivot. https://doi.org/10.1057/9781137385765_5

Giammatteo, M. (2016, 9-10 de junio). De la necesidad de la gramática y de cómo articular la relación lengua-mundo en la enseñanza de lengua [Conferencia de apertura]. Segundas Jornadas sobre Enseñanza de Lengua y Literatura en la Educación Secundaria de Chubut, Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco, Chubut, Argentina. https://www.academia.edu/28263581/De_la_necesidad_de_la_gramatica_y_de_como_articular_la_relacion_lengua

González-Moreno, C. X. (2012). Formación del pensamiento reflexivo en estudiantes universitarios. Magis, Revista Internacional de Investigación en educación, 4(9). 595-617. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3578/2692

Grijelmo, Á. (2007). La gramática descomplicada. Taurus.

Günday, R., Çakir, F., y Atmaca, H. (2017). Quelle démarche suivre en didactique de langue étrangère: La grammaire implicite ou la grammaire explicite? Humanitas, (5), 247-262. https://doi.org/10.20304/humanitas.292394

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación. MacGraw Hill.

Jurado Salinas, M. (2019). Un enfoque cognitivo a la enseñanza de la gramática de la lengua española. Decires, Revista del centro de Enseñanza para Extranjeros, 19(23), 57-104. https://doi.org/10.22201/cepe.14059134e.2019.19.23.27

López Sosa, C. D. y Fonseca Ayala, M. (2018). La grammaire: sa place dans l’enseignementapprentissage des langues et sa démarche. Cuadernos de Lingüística Hispánica,(31), 139-151. https://doi.org/10.19053/0121053X.n31.2018.7762

Matte Bon, F. (1995). Gramática comunicativa del español. EDELSA.

Moreno de Alba, J. G. (1995). Minucias del lenguaje. Fondo de Cultura Económica.

Orduz Navarrete, Y. (2012). La gramática en contexto: una aproximación didáctica a la gramática. Revista Paideia Surcolombiana, 1(17), 42-50. https://doi.org/10.25054/01240307.1134

Pardo Espejo, N. E. (2017). Actuaciones pedagógicas e investigativas en la adquisición del inglés en los estudiantes de formación docente. Rostros y Rastros del Saber. 2(3), 20-34. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9148

Perea Siller, F. J. (2015). Gramática y producción textual: bases lingüísticas para la intervención didáctica. Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura, 22, 94-119.https://tejuelo.unex.es/tejuelo/article/view/1803

Querol Bataller, M. (2015). Propuestas para “llevar la gramática a los alumnos”. Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura, 22, 141-167. https://tejuelo.unex.es/tejuelo/article/view/1807

Quilis, A. (1979). La enseñanza de la lengua materna. Cauce. Revista Internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas, (2), 251-263. http://hdl.handle.net/11441/29804

Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española. (2009). Nueva gramática de la lengua española (Vols. 1 y 2). Espasa.

Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española. (2019). Glosario de términos gramaticales GTG. Ediciones Universidad de Salamanca.

Richards, J.C., Platt, J. y Platt, H. (1997). Diccionario de lingüística aplicada y enseñanza de lenguas. Editorial Ariel.

Riestra, D. y Tapia, S. (2013). La enseñanza de los razonamientos lógico-gramaticales: instrumentación de secuencias didácticas. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Jujuy, (44), 73-85. http://revista.fhycs.unju.edu.ar/revistacuadernos/index.php/cuadernos/article/view/130

Rodríguez-Gonzalo, C. (2012). La enseñanza de la gramática: las relaciones entre la reflexión y el uso lingüístico. Revista Iberoamericana de Educación, 59, 87-118. https://doi.org/10.35362/rie590458

Rodríguez-Gonzalo, C y Zayas Hernando, F. (2017). La relación entre conocimientos gramaticales y el aprendizaje de prácticas discursivas: el adjetivo como ejemplo. Caplletra: Revista Internacional de Filología, (63), 245-277. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6205713

Sánchez Pérez, A. (1996). El tratamiento de la gramática en una metodología integral y comunicativa. Cuadernos de Filología Inglesa, 5(1), 9-34. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1325551

Usó Viciedo, L. (2014). De la enseñanza tradicional de la gramática a la reflexión metalingüística en primeras lenguas. Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura, (10), 49-64. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/107030

Zanón, J. (2007). Psicolíngüística y didáctica de las lenguas: una aproximación histórica y conceptual. Revista de Didáctica, (5), 1-30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2325661

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |