How to Cite
Pérez Herrera, M. A. (2008). Evolution of the pedagogical practice as an academic and discursive device in art and musical education. Latinoamericana De Estudios Educativos, 4(1), 49–61. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/5816

Authors

Manuel Antonio Pérez Herrera
Universidad del Atlántico
sondenegro@hotmail.com

Abstract

Education as a sociability setting of human beings deserves change agents that supply social actions of the educational practice. The teacher as a potential agent of the didactic process must promote the quality of education and wholesome human development. That is, that the actions of the professional educator would be aimed at integrating and linking scientific, social and cultural knowledge, that show the students' human and scientific development.

Carr, W. y Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. Barcelona: Ediciones Martínez Roca.

De Zubiría Samper, J. (1997). Modelos pedagógicos. Fundación Alberto Merani para el desarrollo de la inteligencia. Santafé de Bogotá.

Didácticas específicas de la Música. (2003). Editorial Océano.

Fernández de Alaiza, B. (2000). La interdisciplinariedad como base de una estrategia para el perfeccionamiento del diseño curricular de una carrera de ciencias técnicas y su aplicación a la Ingeniería en Automática en la República de Cuba. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Ciudad de La Habana.

Ferry, G. (1.991). “El discurso teórico-práctico de la pedagogía”. En Ferry. El trayecto de la formación. Barcelona: Ediciones Paidós.

Flórez, Rafael. (2001). “El campo disciplinar de la pedagogía”. En Flórez, R. Investigación educativa y pedagógica. Bogotá: Editorial McGRAW-HILL.

Gómez Alemany, Isabel. (2001). Tesis Doctoral. Universidad de Barcelona, Facultad de Ciencias de la Educación, Departamento de Pedagogía Aplicada Merce Vilar y Monnany Bellaterra.

Lucca Irizarry, Nidia y Berrios Rivera, Reinaldo. (2003). Investigación cualitativa en educación y ciencias sociales. Puerto Rico: Publicaciones puertorriqueñas, Editores.

Mockus, Antanas. (1995). Lugar de la pedagogía en las universidades. Documentos para la Reforma Académica. Universidad Nacional de Colombia, Bogotá.

Pérez Herrera, Manuel Antonio. (2006). Integración de la música como eje transversal de la estructura curricular de un programa de educación artística. Tesis de Maestría. Universidad del Norte, Barranquilla.

Quiceno, Humberto. (2002). “Educación tradicional y pedagogía crítica”. Revista Educación y Cultura, Nº 59, Bogotá.

Romero Pereira, Hernando. (2004). “Teoría constructivista de la transformación”. Universidad del Atlántico, Barranquilla.

Stenhouse, L (1991). Investigación y Desarrollo del currículo. Ediciones Morata. S. A. Madrid.

Vargas, Francisco. (2002). Propuesta curricular. Normal superior “La Hacienda”, Barranquilla.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |