How to Cite
Rodríguez Ortiz, A. M. (2009). What is the current meaning of the epistemology-philosophy-pedagogy relation?. Latinoamericana De Estudios Educativos, 5(1), 9–25. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/5725

Authors

Angélica María Rodríguez Ortiz
Universidad de Caldas. Manizales
arodrior@hotmail.com

Abstract

The present article aims to find the current meaning of the relation established among philosophy, epistemology and pedagogy, since in the last decades, a division between philosophy and pedagogy is perceived in pedagogical speeches. However this separation is absurd since philosophy plays an important role in the construction of the pedagogical discourse and in the transformation of teaching. This role surpasses the fundamentalistic relation evident up to the 17th century, and that is now established in new senses, achieving links between both disciplines from contributions that only philosophy can perform, and that no other subject can replace. In the same manner, philosophy starting from epistemology establishes a relation with pedagogy in order to approach humans to knowledge, and achieves a different relation from the typical one based on a scientific status of a discipline that in its independence hopes to be considered as a science.

Aristóteles. (1957). Ética a Nicómaco. Madrid: Aguilar.

_______. (1993). Ética Nicomáquea. Madrid: Gredos.

Barrera, M. (2003). Modelos Epistémicos. Bogotá: Editorial Magisterio.

Bedoya, José Iván. (2005). Epistemología y pedagogía. Bogotá: Eco

Blasco, Josep Lluís y Grimaltos, Tobies. (2004). Teoría del conocimiento. Valencia: PUV Universidad de Valencia.

Bunge, Mario. (1980). Epistemología. Barcelona: Ariel.

Camps, Victoria. (1990). Virtudes Públicas. Madrid: Espasa.

Descartes, René. (1992). Meditaciones Metafísicas. México: Porrúa, S.A.

Dewey, John. (1961). El hombre y sus problemas. Traducción de Lorenzo Luzuriaga. Buenos Aires: Paidós.

Flórez Ochoa, Rafael. (1994). Hacia una pedagogía del conocimiento. España: McGraw-Hill. 1994.

Foucault, Michael. (1968). Las palabras y las cosas. México: Siglo XXI.

Habermas, J. (1985). “La filosofía como lugarteniente e intérprete”. En: Habermas. Conciencia moral y acción comunicativa. Barcelona: Provenza.

Hoyos, Diana. (2006)Teoría de las virtudes: un nuevo enfoque de la epistemología. Tesis para optar por el título de Magíster en Filosofía. Universidad de Caldas, Manizales.

Kant, Immanuel. (1987). Pedagogía. México: Hispánicas, S.A.

Midgley, Mary. (1996). Delfines, sexo y utopías. Madrid: Fondo de Cultura Económica.

Mondín, B. (1998). Introduzione alla filosofia. Italia: Máximo Milano. Traducido del italiano al español por Néstor Iván Mejía, docente de la Universidad de Caldas, Estudios Educativos.

Morín, Edgar. (2002). El método III: El conocimiento del conocimiento. Cátedra - Teorema.

Natorp, Pablo. (1975). Curso de pedagogía social. México: Porrúa, S.A.

Nohl, Hermann. (1950). Antropología pedagógica. Traducción de Carlos Silva. México: Fondo de Cultura Económica.

Osorio, Amado. (2006). Filosofía, filosofía de la educación y didáctica de la filosofía. Manizales: Universidad de Caldas.

Pascal, Blaise. (1981). Del espíritu geométrico y del arte de persuadir. Madrid: Alfaguara.

Pereda, Carlos. (1994). Razón e Incertidumbre. Madrid: Siglo Veintiuno Editores.

Platón. (1996). Diálogos. Bogotá: Panamericana.

Posada Ramírez, Jorge Gregorio. (2006). La noción tripartita del conocimiento una introducción a la epistemología. Manizales: Universidad de Caldas.

Popper, Karl. (1996). En busca de un mundo mejor. Barcelona: Paidós.

Quiceno, Humberto. (2003). Curso de Epistemología, Pedagogía y Ética. Paideia.

Rubio, Jaime. (1994). Un proyecto hermenéutico para la educación contemporánea. Pontificia Bolivariana, Bogotá.

Thomson, Garrett. (2002). Introducción a la Práctica de la Filosofía. Traducido por Pablo Rolando Arango. Bogotá: Panamericana.

Torrado, Rafael Eduardo. (2000). De la ciencia Antigua a la ciencia Moderna. XXII Seminario general nacional del simposio permanente sobre la Universidad. Conferencia III. Universidad Javeriana, Bogotá.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |