Authors
Abstract
Abstract: This article presents the experience with members of the Community Action Board of four Indigenous Councils and community of the municipality of Riosucio Caldas, in the development of the Project “Community Participation Seedbeds: Pedagogical Spaces to Maximize and Reactivate Social Organizations Participation such as Community Action Boards and Indigenous Councils”. The work was carried out in 2012 under the auspices of the Research Institute in Social and Human Sciences -ICSH- from Universidad de Caldas, the Territorialities Research Group, and the Riosucio Mayor’s Office. This started from the question: What influence do the socio-cultural and political factors have in the recognition of the members of the Community Action Boards and Indigenous Councils as political subjects, and the redefinition of participation as a collective and self-management process?
Keywords:
References
Bourdieu, P., y Wacquant, J.D. (1987). Propuestas por una antropología reflexiva. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI Editores.
Canudas, R. (2009). Fomentar la participación ciudadana para impulsar el desarrollo local. En G. Tonon (Coord.), Comunidad, participación y socialización política (pp. 115-144). Buenos Aires, Argentina: Espacio Editorial.
Congreso de la República de Colombia. (2002). Ley 743 de 2002. Recuperado de http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley/2002/ley_0743_2002.html.
Corte Constitucional de Colombia. (2011). Sentencia T-601 de 2011. Recuperado de
http: //www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2011/T-601-11.htm.
Fernández, G.A. (2009). La formación del sujeto político aspectos más sobresalientes. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.
Geilfus, F. (2009). 80 herramientas para el desarrollo participativo. Diagnóstico, planificación monitoreo y evaluación. San José, Costa Rica: IICA.
Hopenhayn, M. (1988). La participación y sus motivos. Revista Acción Crítica, 24.
Jaramillo, O. (2009). El ejercicio del poder en las Juntas de Acción Comunal Rurales: el caso del municipio de Sonsón, Antioquia. (Tesis de Maestría, inédita). Facultad de Estudios Ambientales, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia.
Melucci, A. (1991). La acción colectiva como construcción social. Estudios Sociológicos, IX (26), 357-364.
Morales, L. (2010).Cooperación internacional en América Latina. Mirada crítica desde los sujetos políticos regionales. Ciudad de Guatemala, Guatemala: Bilbao.
Sánchez, J.O. (2009). La resignificación: un método para transformar las prácticas de gestión en las instituciones educativas. Revista Praxis, 1 (5), 1-9.
Zemelmán, H. (1983). De la historia a la política, la experiencia de América Latina. México D.F., México: Siglo XXI editores.