Authors
Abstract
Objective: The article aims to characterize the social representations of young people belonging to “clans” and gangs of the city of Bucaramanga (Colombia), facing the process of inclusive education and determining if their experiences in the system are explanatory of their school dropout. Methodology: Non-participant observation processes were carried out to recognize the context in which the ”clans” and gangs of Bucaramanga operate. In addition, thirty surveys were applied to characterize the profile of the population and thirty semi-structured interviews were carried out in which young people conception and social representations facing their experience within the educational system were recorded. Results: The population studied is characterized by high levels of school dropout as a result of the limitations of the education system to promote inclusion strategies for young people. Conclusions: The Colombian educational system should promote alternative inclusion strategies as a preventive measure of the relationship between children and adolescents with crime and contraventions.
Keywords:
References
Barreto, M. (2002). Deserción escolar y criminalidad. Santiago de Chile, Chile: Ministerio del Interior, División de Seguridad Ciudadana.
Bonilla, M. E. (2014). Los líderes comunitarios de Área Metropolitana de Bucaramanga y su percepción sobre la seguridad ciudadana. Reflexión Política, 16, 144-159.
CEPAL -Comisión Económica para América Latina-. (1999). Seguridad Ciudadana y Violencia en América Latina: Diagnósticos y Políticas en los años Noventa. Serie Políticas Sociales, (32), 1-55.
Delors, J. (1996). La educación o la utopía necesaria. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Bogotá, Colombia: Santillana, Ediciones UNESCO.
Echeita, G. y Duk, C. (2008). Inclusión educativa (Introducción). Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación (REICE), 6(2), 1-8.
García, L. y Aldana, G. (2010). Cultura escolar: un elemento indispensable para comprender los procesos de inclusión educativa. Acción pedagógica, 19(1), 116-125.
Graham, J. & Bowling, B. (1995). Young people and crime. Recuperado de http://dera.ioe.ac.uk/17550/1/a3814uab.pdf.
Jiménez, M., Luengo, J. y Taberner, J. (2009). Exclusión social y exclusión educativa como fracasos. Conceptos y líneas para su comprensión e investigación. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 13(3), 11-49.
Ley 1577 de 2012 (20 de septiembre), Por medio de la cual se establecen estímulos tributarios y otros, con el fin de adoptar medidas especiales para la rehabilitación e inclusión social de jóvenes con alto grado de emergencia social, pandillismo y violencia juvenil. Diario Oficial, 48.559.
Medina, J. (2010). Consideraciones criminológicas sobre las bandas juveniles. Revista de Derecho Penal y Criminología, 3, 409-446.
Mejía, B. (2007). Definición y categorización de pandillas. Recuperado de https://www.oas.org/dsp/documentos/pandillas/informe.definicion.pandillas.pdf.
OEA -Organización de los Estados Americanos-. (2007). Definición y categorización de pandillas. Recuperado de https://www.oas.org/dsp/documentos/pandillas/Informe.Definicion.Pandillas.pdf.
Policía Metropolitana de Bucaramanga -MEBUC- (2015a). Análisis Integral de Seguridad Ciudadana. Bucaramanga, Colombia: Policía Metropolitana de Bucaramanga.
Policía Metropolitana de Bucaramanga -MEBUC- (2015b). Estadísticas condensadas en el CICRI, Observatorio del delito. Bucaramanga, Colombia: Policía Metropolitana de Bucaramanga.
Rutter, M. y Giller, H. (1988). Delincuencia Juvenil. Barcelona, España: Ediciones Martínez Roca, S.A.
Sandoval, N. (2001). Marginación escolar en los jóvenes. Aproximación a las causas de abandono. Revista de Información y análisis, 15, 43-50.
Thrasher, F. M. (1963). The gang: A study of 1,313 gangs in Chicago. Chicago: University of Chicago Press.
Tsukame, A. (2010). Deserción escolar, reinserción educativa y control social del delito adolescente. Revista de la Academia, 15, 41-59.
UNODC -Oficina de las Naciones Unidas Contra la Droga y el Delito-. (2004). Convención de las Naciones Unidas Contra la Delincuencia Organizada Transnacional y sus protocolos. New York. Recuperado de https://www.unodc.org/documents/treaties/UNTOC/Publications/TOC%20Convention/TOCebook-s.pdf.